Distortion

Diskussioner om typiska elektroniska fel, ersättning av komponenter etc.
hammond

Distortion

Inlägg av hammond » 7 mars 2019, 16:21

Jag är lite undrande kring mottagningsegenskaperna på fm-bandet på främst tyska 50-talare. Jag har ett flertal tyska apparater där jag bytt samtliga papper/vax- kondensatorer och i flera fall även rören mot Nos-rör. Även om ljudkvaliteten beträffande frekvensomfång är tillfredsställande tycker jag ljudet ibland låter lätt förvrängt även om magiska ögat indikerar fullgod mottagning. Lyssnar man på tal eller klassisk musik/jazz och liknande upplevs inget större problem. Däremot låter modern popmusik ofta illa i främst de högre registren. Jag kan nämna att jag inte trimmat någon av apparaterna då jag saknar kunskap kring detta. Nämnas kan även att apparaterna med push-pull-slutsteg inte är lika drabbade som single end-varianterna. I egenskap av p1 och p2 lyssnare är detta inget större problem men jag undrar ändå om någon har liknande erfarenhet som jag? Mvh/Fredrik

Användarvisningsbild
SM7CZR

Re: Distortion

Inlägg av SM7CZR » 7 mars 2019, 19:59

Du är inte ensam om din iakttagelse.
Om ljudkvalitén är OK på SR P1 / P2 / P3 / P4 är det nog inget mer man kan göra.
Om FM-detektorn ligger rätt, stämmer även ljudkvalitén enligt indikatorögat.
De kommersiella FM-sändarna har oftast en högre modulationsgrad än övriga sändare.
Det är min åsikt.
- Ingvar -

hammond

Inlägg av hammond » 7 mars 2019, 20:19

Ok, man kan alltså säga att tidiga fm-mottagare generellt inte är konstuerade för dagens kommersiella sändare om jag förstår dig rätt?/ Fredrik

torbjorn

Inlägg av torbjorn » 7 mars 2019, 21:16

Min erfarenhet är att det är ganska vanligt att äldre FM-mottagare låter illa, men nästan alltid brukar de bli om inte helt bra, så åtminstone betydligt bättre efter en noggrann trimning av MF-förstärkare och detektor. För bästa ljudkvalitet är det viktigt att inte bara detektorn är rätt trimmad, utan även att de tidigare MF-filtren har symmetrisk och fin bandpasskurva.
Mitt intryck är att enklare apparater med bara ett MF-steg har mer tendens till distorsion än de mer påkostade med två MF-steg (t ex Telefunkens Opus-apparater eller Luxors stereomodeller från runt 1960). Framför allt är de enklare apparaterna mer beroende av signalstyrkan eftersom det inte finns någon nämnvärd amplitudbegränsning före kvotdetektorn i dem, och kvotdetektorns trimning är lite beroende av styrkan på signalen som kommer in i den.
Apparater med Foster-Seely-detektor (t ex tidiga Luxor FM-mottagare och en del danska apparater) brukar låta bättre än de vanligare apparaterna med kvotdetektor.

hammond

Inlägg av hammond » 8 mars 2019, 05:59

Bland mina tyska apparater är det just opus-6 som låter allra bäst, följd av grundig 5060. Då blir det till att trimma en del vad jag förstår. Tack för era klargöranden.

Skriv svar