Klen bas med keramisk pickup?

Diskussioner om typiska elektroniska fel, ersättning av komponenter etc.
Gustav
Kontakt:

Re: Klen bas med keramisk pickup?

Inlägg av Gustav » 17 mars 2019, 22:33

Den var bra! Med volymkontroll verkar det dessutom som

torbjorn

Inlägg av torbjorn » 18 mars 2019, 20:15

Jag har gjort Spice-simuleringar på de där två General Electric -förförstärkarna nu, och åtminstone om vi antar att den keramiska pickupen är rent kapacitiv med angiven kapacitans, så blir frekvensgångens likhet med en riktig RIAA-kurva inte direkt överväldigande god, det blir basfattigt i båda fallen. Schemat i 11.25 är väl något bättre än det i 11.26 . I 11.26 misstänker jag att det kan vara ett tryckfel - kanske en av de två 1200 resp 1500 pF-kondensatorerna har blivit en tiopotens fel. Det märks också i simuleringen att DC-arbetspunkten (precis som man kunde vänta sig) är kraftigt beroende av första transistorns strömförstärkning. Om man använder moderna transistorer som t ex BC549 , så är det nog bättre med B-typen än C-typen.

Gustav
Kontakt:

Inlägg av Gustav » 18 mars 2019, 21:28

Intressant. Går det att ändra något värde för en rimligare bas? Vite också bra om man kan få ut 1,5 volt

torbjorn

Inlägg av torbjorn » 19 mars 2019, 17:45

Har inte provat några förbättringar än, men här är de framsimulerade frekvensgångarna. Som synes tycks förstärkarna praktiskt taget inte påverkas alls av olika kapacitans hos pickuperna inom det område som GE har angivit.
Bilagor
GE_ceramic_RIAA.PNG
GE_ceramic_RIAA.PNG (23.42 KiB) Visad 2543 gånger

Användarvisningsbild
SM7CZR

Inlägg av SM7CZR » 19 mars 2019, 20:11

En byggsats kanske vore något? Då blir det inte så mycket jobb. Att löda är ju bara roligt. :D
Denna förförstärkare i stereomodell har trimpotar till utgångsnivåer för vänster/höger kanal.
https://www.electrokit.com/produkt/forf ... reo-ek019/
- Ingvar -

torbjorn

Inlägg av torbjorn » 20 mars 2019, 21:09

Fortsatta simuleringar, dock har jag inget nytt som jag vågar redovisa i form av snygga diagram.

Dock förefaller det som om keramiska pickuper åtminstone har en del av den nödvändiga frekvenskorrektionen så att säga inbyggd, och en förförstärkare för keramisk pickup ska alltså i så fall inte, som jag antog då jag simulerade GE-exemplen, ha fullständig RIAA-korrektion.
Jag har hittat ett intressant exempel, Fergusons kanske inte alltför föredömliga stereoförstärkare 3414 m fl från tidigt 70-tal.
De har en förförstärkare för magnetisk pickup, som håller sig ganska bra till RIAA-karaktäristiken. Men apparaten har dessutom en ingång för keramisk pickup, som ansluts till den "magnetiska" förförstärkarens ingång via ett RC-nät som mer eller mindre motverkar RIAA-karaktäristiken och i slutänden ger något som mer liknar en rak frekvensgång.

Skriv svar