Har ett skivspelarskåp med en skivväxlare. Det står Luxor på skivspelaren. Den vibrerar så jag monterade loss motorn för och kolla om det var den som är källan till vibrationerna. Det är det. Tog isär och smorde lagerna men vibrationerna kvarstår. Motorn går direkt på växelström. Vibrationerna förstärks av resonans i bottenplatta och skåp. Oerhört irriterande.
Min fråga är: Finns det moderna utbytesmotorer till 60 år gamla grammofoner?
Se bifogad bild.
Byta motor i Luxor skivväxlare?
- Bilagor
-
- IMG_1895.jpg (29.25KiB)Visad 2546 gånger
Re: Byta motor i Luxor skivväxlare?
Försök i första hand hitta en orsak till vibrationerna. Krokig axel? Dåligt balanserad rotor? Rotorn inte centrerad i statorn (kolla luftgapet med bladmått på flera ställen runt den)? Om motorn är en asynkronmotor med startkondensator, är denna i dåligt skick (högst sannolikt om det är en gammal papperskondensator)? Om det är en skärmpolmotor, avbrott i en av "skärmlindningarna" (ett par kortslutna varv med grov tråd runt en del av vardera polskon)?
Re: Byta motor i Luxor skivväxlare?
Har nu tagit isär motorn som är en Luxor Typ 20 S1. Motorn går direkt på 220 volt. Se bilderna. Ska de där svetsliknande områdena vara där? Svetsområde finns både på botten och toppen av rotorn.
Hur tar man loss lagerna?
Hur tar man loss lagerna?
- Bilagor
-
- IMG_1896.jpg (30.2KiB)Visad 2475 gånger
-
- IMG_1897.jpg (25.81KiB)Visad 2475 gånger
Re: Byta motor i Luxor skivväxlare?
Ja, rotorn ska se ut sådär. De "svetsliknande" områdena är kortslutningsringarna som förbinder stavarna i rotorlindningen med varandra,
Den där sortens lager tar man inte loss ur gavlarna, utan man får rengöra lagerbussningarna på plats, lämpligen genom att lägga dem i varmt oljebad. Se http://radiohistoriska.se/forum/viewtop ... f=2&t=2255 .
Jag ser att det är en skärmpolmotor, så den har de där skärmlindningarna jag talade om. Kolla att inte lödningarna eller punktsvetsarna som kortsluter dem (förmodligen på motsatta sidan av statorn mot den som syns på bilden) inte har släppt.
När du sätter ihop den, skjut in 3-4 lagom grova bladmått (gissningsvis 0,1-0,2 mm) jämt fördelade runt rotorn innan du drar åt skruvarna som håller fast lagren, så att rotorn blir väl centerad i luftgapet.
Kolla att inte någon av statorlindningarna har avbrott eller kortslutna varv. Enstaka kortslutna varv är lätta att konstatera om lindningarna ligger seriekopplade, då är det bara att mäta spänningen över vardera lindningen under drift och se om vardera får halva nätspänningen.
Den där sortens lager tar man inte loss ur gavlarna, utan man får rengöra lagerbussningarna på plats, lämpligen genom att lägga dem i varmt oljebad. Se http://radiohistoriska.se/forum/viewtop ... f=2&t=2255 .
Jag ser att det är en skärmpolmotor, så den har de där skärmlindningarna jag talade om. Kolla att inte lödningarna eller punktsvetsarna som kortsluter dem (förmodligen på motsatta sidan av statorn mot den som syns på bilden) inte har släppt.
När du sätter ihop den, skjut in 3-4 lagom grova bladmått (gissningsvis 0,1-0,2 mm) jämt fördelade runt rotorn innan du drar åt skruvarna som håller fast lagren, så att rotorn blir väl centerad i luftgapet.
Kolla att inte någon av statorlindningarna har avbrott eller kortslutna varv. Enstaka kortslutna varv är lätta att konstatera om lindningarna ligger seriekopplade, då är det bara att mäta spänningen över vardera lindningen under drift och se om vardera får halva nätspänningen.