Luxor Magneta 512W

Diskussioner om typiska elektroniska fel, ersättning av komponenter etc.
skogsvik

Luxor Magneta 512W

Inlägg av skogsvik » 13 april 2020, 12:45

Hej!
Jag köpte en Luxor Magneta 512W förra veckan med syfte att använda den som möbel, men blev helt kär i radion och vill nu försöka få den i fungerande skick. Trådspelaren blir möjligtvis ett senare projekt då den kom med ett antal trådrullar som vore kul att lyssna på (är dock något oroad av kvicksilverkomponenter). Denna blir mitt första projekt. Jag jobbar visserligen med mikrovågskomponenter idag så jag har viss förståelse för vad som försiggår i kretsarna men saknar tydligt erfarenhet på systemnivån och har ingen erfarenhet av elektronrör.

Jag har läst på en del här på forumet redan, bl.a. denna tråd och länkarna däri, samt till viss det RADIOS SERVICED BY OBSERVATION. Det tog ett litet tag att förstå hur man monterar isär radion till ett arbetbart skick, men jag listade ut det till slut (bild bifogad).

Jag har hittills utgått ifrån Skantic S94V manualen hos elektroarkivet.

Det jag gjort hittills är
  • Öppnat och dammat ur elektroniken
  • Kollat att alla elektronrör är på rätt plats och att filamenten är hela genom att mäta kontinuitet
  • Inspekterat strömkabeln, stickproppen var bytt sedan tidigare till en jordad men var inte korrekt monterad (ena ledaren var inte klämd ordentligt).
  • Letat, men inte funnit några komponenter som tydligt bränts ur, även om många kondensatorer är väldigt vaxiga.
Jag är sjukt sugen på att koppla in den i väggen, men förstår att det är tabubelagt innan man är säker på sin sak. Sedan har jag fått höra att man ska mecka med en eller möjligtvis båda händer i fickorna när det kommer till elektronrör (har inga planer på att koppla in den utan att montera ihop den igen först).

Helst hade jag åkt ned och blivit medlem hos radiomuseet på Lindholmen då jag bor i krokarna för att ta del utav både erfarenhet och till viss del verkstad, men de verkar vara stängda p.g.a. rådande smittskyddsläge.

Mina frågor just nu är nog
  • Vad jag förstår så är nästa steg att börja byta kondensatorer, men undrar ifall jag måste byta ut alla innan jag testar radion eller räcker det att byta de "farligaste" till en början?
  • Är det garanterat att alla är kondensatorer är kaputt eller finns det en chans att vissa har klarat sig? Vissa källor tycker att man ska byta alla, och vissa tycker att man ska ta en åt gången.
  • Jag tycker att den ursprungliga strömkabeln i tyg känns rätt farlig då isolationen börjar smula sönder och hade helst bytt den mot en nyare, sedan sätter jag hellre en ojordad stickpropp på den så att den inte lurar någon att tro att den skulle vara jordad. Enligt manualen verkar jag kunna anta att den drar ~375mA och då borde jag klara mig med en vanlig 0.75 mm2 kabel. Är detta ett för naivt antagande eller är det säkert att köra på?
  • Fann Luxors servicebok i denna tråd från Hasse. Min radio verkar för modern för denna, men jag antar att mycket av det som står ang. trimning stämmer för senare modeller också?
  • Om jag saknar både variac och "Dim-bulb tester" finns det några andra alternativ för mig att försöka strömsätta radion på ett sätt som är säkert både för den och mig?
Bilagor
radio1.jpg
Bild på isärmonterad Luxor Magneta 512W
radio1.jpg (295.28 KiB) Visad 1517 gånger
Senast redigerad av 1 skogsvik, redigerad totalt 13 gånger.

torbjorn

Re: Luxor Magneta 512W

Inlägg av torbjorn » 13 april 2020, 13:59

Du kan räkna med att alla papperskondensatorer är i dåligt skick, dock är det ju inte alla sådana som sitter på kritiska ställen där de verkligen måste vara i perfekt skick. Det finns många tidigare trådar på detta forum där sådana saker har gåtts igenom, och där det finns tips om hur gamla uppgifter om provspänningar ska översättas till märkspänning på moderna kondensatorer mm. Rent allmänt kan man säga att det är kopplingskondensatorer före slutrörens styrgaller (pos 36 och 39) samt kondensatorer som sitter på elsäkerhetsmässigt kritiska ställen (29, 34, 35), som man absolut bör byta innan man ens gör ett försök att köra igång apparaten. De sistnämnda bör ersättas med X2- eller Y2-godkända kondensatorer.

Keramiska kondensatorer och glimmerkondensatorer åldras inte, så dem finns det ingen anledning att byta.

När det gäller elektrolytkondensatorer så är det säkrast att byta dem. Större elektrolyter för hög spänning har dock ganska goda chanser att vara i användbart skick, men de MÅSTE formeras för att återställa det isolerande oxidskiktet, om de har legat spänningslösa i många år. Det är dock stora kvalitetsskillnader mellan olika fabrikat och typer av dem. Små lågspänningselektrolyter från 50-talet är nästan alltid totalt uttorkade och måste bytas i vilket fall.
Formering av elektrolytkondensatorer går till så att man lägger på spänning via ett högohmigt motstånd för strömbegränsning, och väntar tills spänningen över kondensatorerna har stigit till vad man normalt kan vänta sig under drift. I denna apparat bör det gå bra att formera dem på plats med spänning från den egna nätdelen: Koppla motstånd på t ex 47 kohm 2 W i serie med likriktarrörets båda anoder (samma pos där jag nedan föreslår att säkringar ska monteras). Koppla bort glöd till alla rör utom likriktarröret (lossa kabel till pin 1 eller 2 i stickproppen mellan nätdel och chassi). Koppla in en voltmeter till anodspänningen (t ex befintlig säkring 160 mA), kör igång nätdelen, vänta tills anodspänningen har nått minst 250 V, det kan ta flera timmar. Om spänningen "fastnar" på ett lägre värde, eller då och då sjunker tvärt för att sedan börja öka sakta igen, så är någon av elektrolyterna (pos 40, 41, 44) opålitlig och bör bytas.

Förutom kondensatorer så bör du också kolla om några motstånd har ändrat värde kraftigt och i så fall byta dem. Framför allt likströmsbelastade högohmiga motstånd som t ex pos 55-57, 65, 72, 73,

Beträffande area på nätkabeln så är den egentligen inte bestämd av apparatens strömförbrukning, utan av dels mekanisk hållfasthet och dels att den måste hålla för elnätets kortslutningsström tills säkringen i gruppcentralen har löst ut. 0,75 mm², alltså vanlig "lampsladd" uppfyller alla rimliga krav.

Om alla elektrolytkondensatorer är bytta eller nyformerade, så finns det egentligen ingen större anledning att sätta igång apparaten försiktigt. Det kan dock vara bra att komplettera med en smältsäkring som nätsäkring utöver den termosäkring som finns, samt säkringar i serie med båda anoderna i likriktarröret.

skogsvik

Inlägg av skogsvik » 13 april 2020, 18:03

Tack för svaren torbjorn,
det ger mig tillräckligt för att lista ut nästa steg.

Gissningsvis ger jag mig i kast med att helt enkelt byta de elektrolytiska, tror det blir säkrast.

Jag antar att papperskondensatorer kan bytas mot keramisk eller film kondensator.

Finns det några tips när det kommer till att lista ut spänningsklass på moderna kondensatorer som behövs? Som nämnt här så är 1500V inte det jag söker, utan snarare storleksordning 200 V - 600V.

Nästa steg blir helt enkelt att skriva inköpslista då, jag återkommer säkerligen med frågor kring det.

torbjorn

Inlägg av torbjorn » 13 april 2020, 18:40

Ja, papperskondensatorer ersätter man som regel med plastfoliekondensatorer (polyester, MKT). Undantaget som sagt de som kräver X2 eller annat elsäkerhetsgodkännande.
Det är nog ingen kondensator i den här apparaten som kräver mer än 400 V märkspänning. Man får studera schemat och avgöra vad det rimligtvis kan ligga för spänningar över olika kondensatorer under drift (och för den delen också tänka på att det på en del ställen kan bli högre spänningar just efter tillslag, innan rören har blivit varma och börjat dra ström).

Gustav
Kontakt:

Inlägg av Gustav » 13 april 2020, 20:51

Fin modell Magentan. Liten och nätt. Hoppas den kommer igång snart

Skriv svar