Grundigs nya tonfördelning

Diskussioner om typiska elektroniska fel, ersättning av komponenter etc.
Gustav
Kontakt:

Grundigs nya tonfördelning

Inlägg av Gustav » 29 juni 2020, 20:59

När stereon kommer i slutet av 1950-talet inför Grundig ett nytt tonfördelningssystem som de kallar det i reklamen. Det är en stereoförstärkare med dubbla slutrör, EL95 eller EL84 och tre utgångstransformatorer. Om jag fattat saken rätt går de lägre frekvenserna i båda kanalerna till en gemensam transformator som verkar köras push-pull. De övre frekvenserna går till var sin kanal som är singel ended. Vanligtvis finns ett ECC83 och ett EABC8 där trioden verkar användas som fasvändare men där kan jag ha fel.
Grundig 5019.jpg
Grundig 5019.jpg (182.32 KiB) Visad 479 gånger

I början av 1960-talet förenklar man konstruktionen och slopar EABC80 och ersätter dioderna i röret med halvledare och istället använder man trioden i EM80 när förstärkaren används för grammofon och band i stereo. I mono händer något annat, då kopplas några kondensatorer, filter antar jag, i eller ur vid mittentransformatorn. Exakt hur förstärkaren körs då begriper jag inte, men upplägget verkar ganska smart. Lustigt nog finns också en elektrostatisk högtalare, men bara på ena kanalen.
Grundig 4192.jpg
Grundig 4192.jpg (213.93 KiB) Visad 479 gånger