Multibands dipol T2FD

Moderator:SM6UQP

Boko57
Multibands dipol T2FD

Inlägg av Boko57 » 10 juni 2020, 08:41

Jag tänkte bygga en egen multibandsdipol av T2FD typ. Se bifogad bild.

Funderar dock på vilken typ av balun som jag ska använda?

Jag vill ha 50 Ohm anslutning ner till mottagaren.

Det tycks också finnas ett motstånd som ska förena respektive dipol längd.

Vad har denna för uppgift och vilka specifikationer är det i så fall på motståndet?

Till saken hör att jag endast ska använda antennen för lyssning i frekvensområdet 1,8 - 30 MHz.
Bilagor
T2FD_Antenna_2.png
T2FD_Antenna_2.png (66.54KiB)Visad 1838 gånger

torbjorn

Re: Multibands dipol T2FD

Inlägg av torbjorn » 10 juni 2020, 10:11

En snabb googling antyder att det brukar rekommenderas att balunen har ca 500-800 ohm på den balanserade sidan. Motståndet ska tydligen vara i samma storleksordning som balunens impedans.

I det här fallet då antennen bara ska användas för mottagning, så krävs ju ingen nämnvärd effekttålighet hos motståndet. Däremot bör det vara låginduktivt (alltså inte trådlindat).

En balun bör lätt kunna göras av en ferrit-ringkärna från t ex en större avstörningsspole (förslag: den stora ringkärnan med många lindningar på, som man brukar hitta på sekundärsidan i datornätdelar, eller den ringkärna man ibland hittar i nätfiltret i en mikrovågsugn). Tänk på att spänningsomsättningen (alltså förhållandet mellan antalet varv) ska vara kvadratroten ur impedansomsättningen. 16:1 i impedans ger t ex 4:1 i varvantal.
Börja med att provlinda några varv och mäta induktansen, för att avgöra lämpligt antal varv för det frekvensområde du tänker använda. Lindningarnas reaktans vid frekvensområdets undre gräns bör vara flera gånger större än belastningsimpedansen för resp lindning.

Boko57

Inlägg av Boko57 » 10 juni 2020, 11:10

Tack för info!

Nu har jag lite pyssel framför mig att bygga ihop antennen.

Förhoppningsvis ska denna antenn modell vara lågbrusig.

lennon
Kontakt:

Inlägg av lennon » 10 juni 2020, 12:44

Antennen bör vara en halv våglängd på den lägsta frekvens där den ska användas, förlusten jämfört med en halvvågsdipol brukar anges till 4 dB, men om antennen är kortare än en halv våglängd stiger förlusten snabbt. Motståndet absorberar det som skulle ha blivit en reflekterad våg, det är därför en vandringsvågsantenn. Trådavståndet hålls lämpligen till 20-40 cm och om antennen monteras horisontellt kallas den TFD. Flera användare har rapporterat lägre brusnivå med TFD än med dipol med öppna ändar från den elektriska störningsdimma som finns i tättbebyggt område. Jag skulle använda 75 ohm koax och en balun 9:1 samt ett motstånd på 700-800 ohm.

Lennart

Skriv svar