Antenn till mitt bygge

Moderator: SM6UQP

Användarvisningsbild
Micke
Kontakt:

Antenn till mitt bygge

Inlägg av Micke » 25 april 2015, 10:22

Till min HF-rigg som jag visar på en annan tråd i forumet behöver jag en antenn. Efter ett tips så fastnade jag för en tilted terminated folded dipole, eller förkortat. t2fd.
Jag hittade en beskrivning som verkade lovande och bestämde mig för att starta med frekvensen 7 MHz, då blir antennen ca 14 meter.
Lite komponenter, lådor, kontakter och polskruvar beställdes och sakerna kom i fredags så det blev lite jobb i garaget innan jag hade fått ihop det.
Detta är lådan med 9:1-balunen
t2fd-1.jpg
t2fd-1.jpg (149.21 KiB) Visad 2521 gånger
Denna låda innehåller termineringsmotståndet
t2fd-2.jpg
t2fd-2.jpg (82 KiB) Visad 2521 gånger
Och denna bild visar allt monterat på en liten bom.
t2fd-3.jpg
t2fd-3.jpg (39.8 KiB) Visad 2521 gånger
Nu återstår "bara" att fixa till lite kabel, det blir vanlig 2,5-kvadrats elkabel som kommer att användas. Jag återkommer med lite tester.
Ritningen till antennen hittar ni här: http://www.korpi.biz/t2fd_2012.pdf

Användarvisningsbild
JohnA
Kontakt:

Re: Antenn till mitt bygge

Inlägg av JohnA » 24 augusti 2015, 10:35

Kool contruktion! Om jag läst och fattat rätt är fördelarna låga störningsnivåer och relativt litet behov av antennavstämning trots bredbandiga egenskaper. Nackdelen tycks vara att verkningsgraden är ganska låg vid sändning. Antennen verkar vara en bra manick om man som jag är intresserad av QRP och framför allt av ren lyssning?
John Ahlberg, Vallentuna nordöstra bonnland, elektronostalgist och HiFi-nörd i nollbudgetklassen. http://elektroarkivet.se

torbjorn

Inlägg av torbjorn » 24 augusti 2015, 12:17

Det vanliga problemet med bredbandiga antenner är ju att en stor del av effekten - vare sig den tillförs via kabeln vid sändning eller ur luften vid mottagning - bränns upp i termineringsmotståndet. Ofta fungerar sådana antenner bäst - eller minst dåligt - i närheten av den frekvens som motsvarar dipolens elektriska våglängd, dvs oftast i övre änden av det angivna frekvensområdet. Vid lägre frekvenser ger antennen fortfarande bra anpassning mot sändaren, men det blir mer och mer konstlast och mindre antenn.

Antennkonstruktioner är alltid frågan om kompromissande. Man kan säga att det finns tre egenskaper som måste vägas mot varandra:
1) Fysisk storlek, vikt, pris, lättbyggd etc
2) Bredbandig
3) Effektiv.
Det brukar visa sig vara fullt möjligt att uppfylla vilka två som helst av de tre egenskaperna ganska bra om man helt och hållet får bortse från den tredje, men ställer man krav på alla tre egenskaperna så kan det visa sig omöjligt att uppfylla dem.

lennon
Kontakt:

Inlägg av lennon » 26 augusti 2015, 17:59

Gör antennen 16 m lång så fungerar den bättre på 7 MHz, något som jag erfor då jag provade en sådan på 1970-talet. Att man förlorar 3 dB i motståndet är ingen stor nackdel om man har 50 W kvar, men om sändaren endast lämnar en eller några watt skulle jag använda stegmatad dipol av samma längd och en balanserad justerbar anpassare utan den tilläggsförlust som en ferrittoroid bidrar med.

Lennart

Skriv svar