DIY HF-transciever med batterirör?

Moderator: SM6UQP

Användarvisningsbild
JohnA
Kontakt:

DIY HF-transciever med batterirör?

Inläggav JohnA » 24 augusti 2015, 10:24

Tjo! Ännu efter över 30 års nyfikenhet på amatörradio har jag inte skaffat mig licens men nytändningen på enkla glowbugs och de halvhjärtade försöken att lära mig morse har spillt över i en lust att bygga något riktigt minimalistiskt. Internet svämmar över av enkla regenerativa rörmottagare, inte sällan med ett enda rör. Det jag tänker mig är aningen mer avancerat för att höja prestandan en aning och dessutom få möjligheten att sända (QRP).

I en ARLL-bok från sent 1940-tal fann jag en intressant tvårörs superheterodynmottagare med regenerativt MF-steg. Blandarsteget borde trolla bort en del av de allra enklaste mottagarnas nackdelar samtidigt som det självsvängande MF-steget gör mottagaren känslig och selektiv, samt att man slipper en separat beat-oscillator för mottagning av SSB/CW. Som blandarsteg används triod-hexoden 6K8 och till MF/ regen-detektor samt LF-steg dubbeltrioden 6C8. Regenereringen justeras kapacitivt, kopplingen till LF-steget sker med transformator. Radion klarar att direkt driva ett par högohmiga hörlurar.
Om någon är intresserad kan jag försöka lägga ut en bild på schemat ur boken.

Jag har ett gäng Dx 9x batteriör (tack för tillskotten Torbjörn!) och möjligheten till hyfsat strömsnål batteridrift är trevlig. Min idé är att använda ett DK91 pentagridconverter som ingångsrör/blandare, ett DF9x till MF-steg och slutligen ett DL9x för LF. Det borde gå att driva en liten högtalare via en transformator. Med en pentod som regenerativt MF-steg kan regenereringen regleras med en potentiometer till skärmgallerspänningen i stället för en klunsig och mer känslig vridkondensator i anodkretsen.

Så långt borde det kunna bli en kompakt och strömsnål batterimottagare med förhållandevis bra prestanda för AM/CW/SSB. Med ett DL9x som audioslutsteg känns det frestande att fundera på om det kan bli en transciever i stället. En flerpolig omkopplare, tankkrets m.m. så borde LF-steget kunna dubbla som sändarslutsteg på åtminstone några 100-tal mW. Om det behövs borde det vara ganska enkelt att kasta in en kristall i blandarsteget och få det att dubbla som oscillator. Eller är det mer "in line" att låta MF-steget bli oscillator? Till dessa låga effekter är det kanske onödigt att krångla, och att slutsteget samtidigt kan vara oscillator? Ovan nämnda ARLL-bok har också en en-rörs CW-sändare med 6L6 och funkar det på ett så pass kraftigt rör borde ett DL9x också fungera.

Min tanke är att först bygga den batterimatade trerörs superheterodynmottagaren med regenerativt MF-steg. Därefter se om den kan kompletteras med sändarfunktion varefter en licensierad radioamatör helst får testa vad den duger till. Jag har böcker med enkla transistorbaserade QRP-transcievers med att lyckas med rör känns betydligt roligt och "back to basic".
John Ahlberg, Vallentuna nordöstra bonnland, elektronostalgist och HiFi-nörd i nollbudgetklassen. http://elektroarkivet.se

Återgå till "Amatörradio"