Söker schema till radio Radiola Kvintett 7655

Här kan du lägga upp scheman, efterlysa scheman m.m.
Christer K

Söker schema till radio Radiola Kvintett 7655

Inlägg av Christer K » 9 juni 2019, 18:13

Radion är en transistoriserad bordsradio av den avlånga typen och troligen från mitten av 1960-talet. Jag har ett schema för Kvintett 7455, men det enda som stämmer är radiodelen. LF-förstärkaren och strömförsörjningen på min 7655 är annorlunda. Den har en AC122 och tre AC 187 och 188 varav en troligen är drivsteget. Den verkar ha en enklare förstärkardel än 7455 som har sju transistorer med två AC117 som slutsteg. Felet sitter förmodligen i LF-steget eller i knappsatsen då den inte reagerar på signal till grammofoningången.

Christer

Christer K

Re: Söker schema till radio Radiola Kvintett 7655

Inlägg av Christer K » 17 juni 2019, 10:50

Jag har hittat felet (felen) så jag behöver inget schema längre. Det var en kondensator i nätdelen tillsammans med en äldre reparation där nätbrytaren kopplats förbi p.g.a. en avbruten plastpinne. Ett annat stift i brytaren jordade första steget i LF-delen när man slog av, vilket jag missat. Lite synd att nätbrytaren är trasig, nu är jag tvungen att montera en strömbrytare på nätsladden istället om jag vill kunna använda radion (tidigare ägaren hade förmodligen bara dragit ur sladden för att stänga av).

Skriv svar