K: EF9

Efterlysning av delar och komponenter.
okhan

K: EF9

Inläggav okhan » 17 mars 2017, 01:05

Har en Tandberg Huldra 3 som behöver ett nytt EF9. Enligt en lapp på radion verkar EF8 också funka men det sitter ett dåligt EF9 i nu.
Söker även ett EM1 om någon har det, så slipper jag bygga spänningsdubblare i denna radio för att få ögat att lysa starkare.

okhan

Re: K: EF9

Inläggav okhan » 17 mars 2017, 19:19

Har fixat på annat håll!

lennon
Kontakt:

Inläggav lennon » 18 mars 2017, 13:42

En fördel med höjd anodspänning till EM1 är att dynamikområdet blir större, de flesta stationer kommer inte längre att förorsaka fullt utslag. Jag har lagt 350 V på EM1 i en radio.

Lennart

okhan

Inläggav okhan » 18 mars 2017, 16:36

Då tappar du väl samtidigt känslighet hos röret? Är det något man önskar?

torbjorn

Inläggav torbjorn » 18 mars 2017, 22:30

Just för EM1 KAN det, i vissa apparater, vara önskvärt. Men det finns andra indikatorrör som lätt blir alldeles för okänsliga om man höjer spänningen.

Apropå EF8 eller EF9 så är de rören så pass olika varandra att man nog inte ska förutsätta att en ersättning fungerar rakt av. EF9 är en "normal" HF-pentod med data som är snarlika de flesta andra liknande rör från den tiden och fram till början av 50-talet (EF11, EAF42, EBF80 m fl), medan EF8 är ett lågbrusigt specialrör, snarast en märklig hexod, som framför allt är tänkt att användas i HF-steg i påkostade apparater. Se databladen som finns på tubedata.org!

okhan

Inläggav okhan » 19 mars 2017, 00:06

På denna dyra huldra 3 så sitter det en etiketter att den har blivit modifierad så båda rören funkar.
Undrar vad man gjort i kretsen då?
Satt ett EF9 senast så jag byter mot ett nytt sådant.

Märker även att radion vill tjuta på vissa lägen i volymkontrollen...är detta normalt på huldra?
Brukar inte renovera så gamla apparater och är inte riktigt familjär med hur de beter sig.

torbjorn

Inläggav torbjorn » 19 mars 2017, 07:09

Då kanske man har anslutit pinnen för extragallret till lämplig spänning, samt kanske ändrat katod- och skärmgallermotstånd till en lämplig kompromiss för bägge rören.
Det brukar inte vara normalt ens på så gamla apparater att LF-förstärkaren självsvänger i vissa lägen. Jag har råkat ut för en del 50-talsapparater där motkopplingen sker från utgångstransformatorns sekundärlindning till volymkontrollens fotpunkt, att de kan självsvänga i vissa kombinationer av volym- och tonkontrollsinställningar om man dessutom har en högtalare med fel impedans ansluten. Typisk sak som kan hända om man provkör ett löst chassi med en tillfällig högtalare, men inte när originalhögtalaren används.

lennon
Kontakt:

Inläggav lennon » 21 mars 2017, 09:16

EM1 sluter redan vid -5 V, vilket kan jämföras med senare ögon som gör det vid -22 V. Om inte AVC-kretsen i mottagare med EM1 är utförd med passande spänningsdelare blir det fullt utslag för det mesta som hörs på MV.

Beträffande självsvängning på LF så kan det vara mikrofoni i LF-försteget. I en radio med skärmgallerrör åtgärdade jag instabilitet med byte av skärmgallrets avkopplingskondensator.

Lennart

Återgå till "Reservdelsförmedling"