Knutsson bilstereo x2

Uppvisning av den senaste samlarfynden.
Användarvisningsbild
JanneHagnell

Knutsson bilstereo x2

Inläggav JanneHagnell » 13 maj 2017, 23:20

I min ständiga jakt på gamla kassettbilstereos med DIN-ingång ramlade jag idag på två stycken Knutsson på en marknad. Modellerna är 4002 och 4003 och bägge två är utrustade med lyxen autoreverse. 4003:an ser väldigt fräsch och visade sig funka utmärkt. Tyvärr köpte jag den efter 4002:an som såg misstänkt skitig och hanterad ut och det är nog tveksamt om jag hade köpt den om jag upptäckt den som nummer två. Mycket riktigt så funkade inte bandaren heller. Till skillnad från sitt syskon har 4002:an breddinmatning av kassetten och utmatningen verkar vara elektrisk snarare än mekanisk. Det brukar, enligt min erfarenhet, tyda på att kassettverket manövreras med elektromagneter snarare än mekaniskt, något som tyvärr klarar tidens tand sämre. Får vid tillfälle öppna den och se om den ändå går att smörja upp.
På bägge maskinerna sitter det baktill en fempolig DIN på sladd (se bild). Har mätt polerna mot jord och på bägge får jag ut ett par volt vid användning, dock på olika stift (stift 1 på den ena, 4 och 5 på den andra). Kontakterna saknar bygling. Så, frågan är om dessa DIN är ut- eller ingående och, om det senare, de kan användas för iPhoneinkopling.
Bilagor
image2.JPG
image2.JPG (72.2 KiB) Visad 87 gånger
image1.JPG
image1.JPG (96.25 KiB) Visad 87 gånger
image3.JPG
image3.JPG (100.58 KiB) Visad 87 gånger
Besatt av Blaupunkt bilradio från 70- och 80-talen!

torbjorn

Re: Knutsson bilstereo x2

Inläggav torbjorn » 15 maj 2017, 07:07

Det bör vara en lågnivåutgång på 4002, se viewtopic.php?t=2121 .

Jag har för mig att den enda elektriska styrningen av det där bandspelarverket är en elektromagnet som håller fast spärren som håller kassetten inne.

Återgå till "Senaste fynden"