Två tv, en radiogrammofon

Uppvisning av den senaste samlarfynden.
torbjorn

Två tv, en radiogrammofon

Inläggav torbjorn » 24 september 2017, 22:35

Det har tillkommit några saker under de senaste veckorna:

Tandberg CTV1-90 , det är en 22" -apparat med Tandbergs första färgchassi (rörbestyckat). Tror den kom i produktion 1972, vilket ju är ganska sent för en rörapparat med 90° avlänkning (de stora drakarna släppte ju första 90° generationen 1967/68, andra 90° ungefär 1970, och de första 110° 1971-72). Å andra sidan en ganska påkostad och väl fungerande sådan, Tandbergs konstruktörer hade säkert sneglat en hel del på både lyckade och mindre lyckade konstruktioner hos de europeiska konkurrenterna som låg 3-5 år före.
Precis som man kan vänta sig har den rör bara i avlänknings- och videoslutsteg, småsignalkretsarna är heltransistoriserade.
Det verkar som om någon har försökt felsöka eller reparera i tv:n innan den ställdes undan, extra linjeslutrör och boosterdiod låg lösa i lådan, och sockeln var lossad från bildröret.

Mitsubishi CT-202S , en av de första japanska färg-tv som såldes i Sverige. Den bör vara från ca 1973. Heltransistor, 20", 110° avlänkning, tunnhalsbildrör (RCA-licenstillverkning, samma grundkonstruktion som de europeiska A67-150X m fl). Udda detaljer är t ex att bildrörsglöden inte går att stänga av, den står ständigt på via en separat liten nättransformator ansluten före nätströmbrytaren, samt att apparaten, pga patent- och licensproblem, inte har någon riktig PAL-dekoder utan istället en krets som bara tar vara på färginformationen från varannan linje i bilden och avkodar den med en NTSC-dekoder. En fördröjningsledning, likadan som i "riktiga" PAL-dekodrar, används för att spara informationen en linjetid så man kan avkoda den igen för nästa linje.
Verkar vara orörd, så när som att antennuttaget någon gång har brutits sönder, reparerats och sedan brutits sönder igen. En benställning (svensk standardtyp från tidigt 70-tal, snarlik de som levererades med t ex Nordmende men anpassad för Mitsubishilådan) följde med också.

Och så var det en radiogrammofon. Luxor Condorita, som vanligt är stämpeln med typnummer urblekt och oläslig. Bör vara från omkring 1956. RT-växlare (noga räknat RTW7), FM-bandet går upp till 108 MHz. Mycket fin och väl bibehållen låda. Enligt tidigare ägare fungerar radiodelen men jag tror inte jag vågar provköra den innan allmänt kondensatorbyte.

Inga bilder idag, jag glömde kameran i stugan.

okhan

Re: Två tv, en radiogrammofon

Inläggav okhan » 25 september 2017, 10:01

Minskas inte bildrörets livstid om glöden alltid står på? Verkar vara en märklig konstruktion. Är det kanske så att någon bytt position på brytaren vid reparation?

torbjorn

Inläggav torbjorn » 25 september 2017, 18:14

De där tidiga tunnhalsbildrören höll dåligt om man inte förvärmde katoden innan tillslag av tv:n.
Mitsubishi är vad jag vet den enda tv-tillverkare som inte alls hade möjlighet att slå av glöden, men t ex Salora och en del Lumamodeller hade dubbla nätströmbrytare - en för standbyläge och en annan för att slå på tv:n helt och hållet.
Jag är inte säker, men det kan tänkas att åtminstone en del modeller sänkte glödspänningen till bildröret i standbyläge.

torbjorn

Inläggav torbjorn » 2 oktober 2017, 18:25

Och här kommer några bilder.
Jag har försökt tolka det som står på Condoritans typskylt, troligen är det en fyrsiffrig beteckning, första siffran helt oläslig men resten skulle möjligen kunna vara 407.
Bilagor
Condorita2.JPG
Condorita2.JPG (209.18 KiB) Visad 257 gånger
Condorita1.JPG
Condorita1.JPG (170.87 KiB) Visad 257 gånger
Mitsubishi_CT-202S.JPG
Mitsubishi_CT-202S.JPG (169.04 KiB) Visad 257 gånger
Tandberg_CTV1_90.JPG
Tandberg_CTV1_90.JPG (195.04 KiB) Visad 257 gånger
Condorita3.JPG
Condorita3.JPG (207.92 KiB) Visad 257 gånger

lennon
Kontakt:

Inläggav lennon » 4 oktober 2017, 16:27

Condorita 3407W finns på rm.org

Lennart

torbjorn

Inläggav torbjorn » 6 oktober 2017, 13:50

Jag sneglade på servicebladet för Condorita 3407W men såg att den på servicebladets bild har annan dekor på luckorna än mitt exemplar, så min första tanke var att det borde ha funnits någon fler Condoritamodell. Mina Luxorpärmar från den tiden är inte 100 % kompletta.
Men det kan ju tänkas att det var en förserieapparat som fotograferades för servicebladet och det kom till ändringar senare.
Bilagor
Condorita3407W_apparatblad.jpg
Condorita3407W_apparatblad.jpg (34.69 KiB) Visad 209 gånger

torbjorn

Inläggav torbjorn » 7 oktober 2017, 21:25

Två ytterligare radiogrammofoner och en kortvågsmottagare har tillkommit.

En Conserton V7061 , stereoapparat från ca 1960 med chassi G3B. En udda detalj - får väl betraktas som tidigt stereoskryt - är att högtalarna är utfällbara. I övrigt kan man notera att den har push-pullslutsteg med utgångstransformator och 800 ohms högtalare. Som vanligt spröda plastrattar som är mer eller mindre trasiga, tryckknapparna är dock hela på detta exemplar. Ett ben på benställningen var lossbrutet, det är under hoplimning nu, och apparaten är full med sågspån, i övrigt verkar den vara i skapligt skick.

Och en Centrum 1957g-6 , den bör vara tillverkad omkring 1953-54, alltså en av de sista årsmodellerna utan FM. Radiochassiet har amerikanska miniatyrrör förutom blandarröret som är ett ECH81. En udda detalj är att trioddelen i indikatorröret (ett ålderdomligt 6U5 med stiftsockel) används som extra pickupförförstärkare i grammofonläge. Grammofonverket är ett Garrard RC.110 .

Kortvågsmottagaren är en Lafayette HE-30, japansktillverkad och egentligen en omskyltad Trio 9R-59. Är väl tänkt att vara i ungefär samma klass som den National NC-98 som jag har skrivit om i en tidigare tråd här, förmodligen tillverkad i mitten av 60-talet men med ca 10 år äldre teknik. Det här exemplaret är ganska rostigt och fuktskadat, och verkar ha varit utsatt för en hel del ombyggnader. Har inte kunnat bedöma än exakt vad som är gjort, inte heller om modifieringarna är så lyckade att de bör få stanna kvar. Preliminärt har jag noterat följande:
-Likriktarröret 5Y3GT är ersatt med en selenlikriktare, och en glimstabilisator sitter i den rörhållare som har blivit ledig.
-Minst två rör med tillhörande kringkomponenter har tillkommit, man har tagit upp ett extra hål i chassiet nära blandarröret och monterat ett av dem, det andra sitter på en hemgjord monteringsplåt under chassiet.
-Två halvledardioder har tillkommit i närheten av detektorn.
-Bananhylsan för antennuttag är ersatt med en PL-kontakt, och möjligheten att ansluta dipolantenn symmetriskt är borttagen.
Ombyggnaderna ser välgjorda ut ur mekanisk synpunkt, men löd- och montagearbete är av varierande kvalitet. Kanske saker har modifierats av olika ägare till radion under årens lopp. Tillkommande komponenter verkar vara delvis "moderna" 60-talskomponenter och delvis sådant som kommer från skrotade 30-40-talsapparater. Alla rör är bytta mot europeiska märken, det är väl någon som har gått på myten om att amerikanska och japanska rör skulle vara "sämre" än Philips och Telefunken.

Gustav
Kontakt:

Inläggav Gustav » 9 oktober 2017, 18:58

Återgå till "Senaste fynden"