Svenska Aktiebolaget Trådlös Telegrafi SATT E304

Uppvisning av den senaste samlarfynden.
Användarvisningsbild
Rickard
Inlägg: 92
Blev medlem: 6 augusti 2012, 17:32
Ort: LÖBERÖD

Re: Svenska Aktiebolaget Trådlös Telegrafi SATT E304

Inläggav Rickard » 9 februari 2018, 23:38

3. Demontering

Det här som följer är varken rocket science eller speciellt märkvärdigt egentligen. Många kan tycka att det är självklart, andra kan hävda att det är t.o.m onödigt. Må så vara. Det är upp till var och en hur man går tillväga under sin renovering, men jag tycker att en del erfarenheter kan vara värdefulla nog att sprida. Jag har själv lärt mig oerhört mycket från andras erfarenheter och andra sammanhang, som t.e.x renoveringar av bilar, möbler, hus o.s.v. Kontexten och materialen kan skifta men det är i grund och botten samma sak.

Egentligen bör man undvika att plocka isär saker i onödan. Om det sitter som det ska, fungerar och inte behöver åtgärdas, kan det vara en god idé att låta det fortsätta vara så. Risken finns alltid att någon del skadas, går helt sönder eller förloras, och dessa gamla elektronikkomponenter och mekaniska delar är ofta nära på omöjliga att ersätta.

Visserligen kan man ersätta med liknande och nytillverkade delar, men det sker alltid på bekostnad av originalitet och patina. Så var fokuserad, försiktig och noggrann när du sätter igång med att plocka isär en gammal radio!

Här följer ett par tre tips som kan hjälpa dig att bli mer organiserad:

1. Ta alltid bilder av objektet innan du sätter igång, antingen med din mobil eller med en kamera. En bra regel är att fortsätta ta detaljbilder under demonteringen också. På så sätt kan man alltid gå tillbaka till bilderna för att se hur det såg ut, när det är dags att montera ihop delarna igen. En renovering kan dra ut på tiden av olika naturliga orsaker, och minnet kan svika med tiden! Samtliga bilder i den här tråden kommer just från mina "minnesbilder".

2. Under det att du plockar isär, lägg gärna de lösa delarna direkt i en skål, ett upp-och-ner-vänt burklock eller varför inte nånting med flera fack, t.e.x en tom äggkartong? Själv har jag spenderat långa stunder, svärandes och krypandes på alla fyra, för att hitta den där lilla skruven, muttern eller brickan som jag råkat svepa ner på golvet, helt i onödan.

3. "Bag'em and Tag'em" är en bra devis när man har många små delar att hålla reda på. För att hålla ordning på små delar, och vad som hör ihop med vad, använder jag mig av zip-påsar, som man enkelt kan försluta och skriva text utanpå. Varenda skruv och bricka ska ju helst tillbaka till de exakta ställena de kom ifrån.

4. En större "projektlåda", typ bananlåda, flyttlåda eller annan storleksmässigt lämplig låda är ett mycket bra sätt att hålla alla delar samlade under en renovering. Lägg ömtåliga delar, t.e.x rör, i mindre askar eller lådor så att de ligger väl skyddade, och är lätta att hitta bland alla delar.

5. Arbeta planmässigt, metodiskt och lugnt. En renovering av en radio tar sin beskärda tid, och du gör dig själv, och radion ifråga, en otjänst om du gör ett hafsigt eller halvdant jobb.

I det här fallet har jag delat upp renoveringen i två huvudsakliga grupper:
    - Lådan som är tillverkad i trä
    - RA-delen och DA-delen

Att välja lådan som en av huvudgrupperna är kanske inte så konstigt, då den består mestadels av träarbete och åtgärder som passar just det materialet. Alla sidor är av samma material med likartade skador, och kommer därför behövas utsättas för samma typ av arbetsmoment.
RA- och DA-delarna är också grupperade tillsammans av liknande skäl eftersom de delar på många typer av material. T.e.x har de bägge en frontpanel i ebonit, bägge har ett antal distanser av stål, mekaniska komponenter med liknande uppbyggnad och material. Alla dessa delar och typer av material kräver ofta samma åtgärder och arbetsmoment.

För att belysa tänkandet ytterligare så är här ett exempel: När det är dags för att ta hand om distanserna för att få bort rosten, så kräver det ett antal delmoment. Givetvis vill man åtgärda alla distanser från DA- och RA-delarna på en gång i varje delmoment, och inte tvingas att upprepa dem för varje del för sig. Det är mer rationellt helt enkelt.

Visst, att göra arbetet "parallellt" är mer rationellare än att utföra det "seriellt", men det kräver att man plockar isär båda modulerna samtidigt. Därför är ovanstående punkter desto bättre att följa .
Senast redigerad av 1 Rickard, redigerad totalt 15 gånger.
/Rickard

Användarvisningsbild
Rickard
Inlägg: 92
Blev medlem: 6 augusti 2012, 17:32
Ort: LÖBERÖD

Re: Svenska Aktiebolaget Trådlös Telegrafi SATT E304

Inläggav Rickard » 15 februari 2018, 00:47

3A) RA-delen
E304 - 49.jpg
RA, stänger för skruvterminaler (GRID, FIL GND, TICKLER, PLATE)
E304 - 49.jpg (72.35 KiB) Visad 76 gånger


Börjar med att lossa de långa stängerna som går till skruvterminalerna på baksidan. Även om de är anfrätta så lossnar muttrarna relativt lätt.

E304 - 50.jpg
RA, stänger för skruvterminaler
E304 - 50.jpg (24.12 KiB) Visad 76 gånger

Även skruvterminalen för antennanslutningen lossnar utan större mankemang, och snart ligger alla 5 stänger och muttrar uppradade på bordet.

E304 - 52.jpg
RA, närbild frontpanel-distans-bakre panel
E304 - 52.jpg (59.58 KiB) Visad 76 gånger

Nästa steg är att plocka av frontpanelen. Ett litet bekymmer är att en av distansernas fästpunkt ligger bakom typskylten! Som tur var kan distansen ändå skruvas loss från panelen efter det att panelen plockats loss.

E304 - 53.jpg
RA, närbild frontpanelens baksida
E304 - 53.jpg (56.76 KiB) Visad 76 gånger

Nästa steg blir avlägsna de två undre rattarna, genom att lossa på de fyrkantiga klämmorna som sitter på de långa axlarna. Här gäller det att verkligen vara försiktig! Även om klämmorna är helt lossade , sitter de spröda axlarna rejält fast på axeltapparna, och det enda sättet att få av dem är genom att "lyfta" av dem m.h.a en lång plattång som sätts under ändarna på rattaxlarna, och försiktigt trycka upp dem enligt hävstångspricipen.


E304 - 56.jpg
RA, De avmonterade rattarna
E304 - 56.jpg (23.04 KiB) Visad 76 gånger

Den övre stora ratten lossas genom att lossa skruven i rattnavet. Notera att rattarna är "ruträfflade" vilket verkar vara ovanligt, då alla bilder jag sett visar räfflade rattar.

E304 - 54.jpg
RA, frontpanel avlägsnad
E304 - 54.jpg (39.06 KiB) Visad 76 gånger


När väl rattarna är avlägsnade, och alla skruvar som håller fast frontpanelen vid distanserna är lossade, kan denna lyftas bort.

E304 - 57.jpg
RA, Den avlyfta frontpanelen
E304 - 57.jpg (22.65 KiB) Visad 76 gånger

Alla vinkelfästen lossas, och den återstående distansen bakom typskylten går att lossa med skruven sittandes kvar i panelen.
/Rickard

Användarvisningsbild
Rickard
Inlägg: 92
Blev medlem: 6 augusti 2012, 17:32
Ort: LÖBERÖD

Re: Svenska Aktiebolaget Trådlös Telegrafi SATT E304

Inläggav Rickard » 16 februari 2018, 23:54

3B) DA-delen

E304 - 33.jpg
DA, vy höger sida
E304 - 33.jpg (73.09 KiB) Visad 36 gånger


Denna del är mer komplicerad, men att få av de fyra långa distanserna mellan frontpanelen och den bakre panelen är en lätt match. Skruvarna lossas i frontpanelen, och likadant i bakre panelen, och så är de av.

E304 - 59.jpg
DA, vy vänster sida med avlägsnade distanser
E304 - 59.jpg (38.19 KiB) Visad 36 gånger
E304 - 60.jpg
DA, vy vänster sida med avlägsnade distanser
E304 - 60.jpg (42.71 KiB) Visad 36 gånger

Lite kritiskt här med endast de två kvarvarande "stöttorna" som sitter under rör-plattan, samt alla trådförbindelser, så det är bäst att vara försiktig.

E304 - 61.jpg
DA, distanser med skruvar
E304 - 61.jpg (25.45 KiB) Visad 36 gånger

Sådärja! Då var dessa rostiga distanser loss.

E304 - 63.jpg
DA, vy telepropputtagen
E304 - 63.jpg (79.28 KiB) Visad 36 gånger


Nästa steg blir att lossa frontpanelen, som sitter fast dels i de två reostaterna med två skruvar vardera, och i rör-plattans 2 infästningar med varsin skruv. Här väljer jag docjk att lossa infästningen för gummit för sig, och stöttorna för sig.

E304 - 62.jpg
DA, vy reostater
E304 - 62.jpg (72.85 KiB) Visad 36 gånger


... men även i dessa telepropputtag vars 3 muttrar lossas på panelens framsida!


E304 - 64.jpg
DA, frontpanel avlägsnad
E304 - 64.jpg (42.38 KiB) Visad 36 gånger



Då var även denna moduls frontpanel lossad.



E304 - 66.jpg
DA vy höger skadad reostat
E304 - 66.jpg (30.06 KiB) Visad 36 gånger


E304 - 65.jpg
DA, vy reostater framifrån
E304 - 65.jpg (35.95 KiB) Visad 36 gånger


E304 - 68.jpg
DA vy höger skadad reostat avmonterad II
E304 - 68.jpg (24.98 KiB) Visad 36 gånger


E304 - 67.jpg
DA vy höger skadad reostat avmonterad I
E304 - 67.jpg (28.75 KiB) Visad 36 gånger



Den här reostaten är skadad så den lödar jag loss från dess inkopplingar.

E304 - 69.jpg
RA och DA frontpaneler
E304 - 69.jpg (23.97 KiB) Visad 36 gånger

De två avmonterade frontpanelerna. Lustigt nog är RA-delens panel som har en mer mattbrun och oxiderad yta än DA-delens.
/Rickard

Användarvisningsbild
Rickard
Inlägg: 92
Blev medlem: 6 augusti 2012, 17:32
Ort: LÖBERÖD

Re: Svenska Aktiebolaget Trådlös Telegrafi SATT E304

Inläggav Rickard » 19 februari 2018, 01:13

4. Skador & åtgärder

Här följer en sammanfattning på observerade skador och brister, samt ett antal förslag på åtgärder.

4A) Frontpaneler (RA och DA)
Material:
Ebonit, ett hårdvulkat gummimaterial (naturgummi, svavel, linolja)
Skada:
RA-panelen är brunoxiderad, smutsig och repig. DA-panelen har klarat sig något bättre vad gäller oxidation, men den vita texten är i dåligt skick. Bägge panelerna är aningens konkava.
Åtgärd:
    Rengöring med såpvatten/diskmedel.
    Ev. lättare polering med mycket fingradigt slipmedel för att få bort fläckar och ojämnheter.
    Ifyllnad av vit text.
Kommentar:
Brun yta på ebonit är inte helt ovanligt, och beror på att eboniten består av runt 30-35% svavel. Med tiden, och med hjälp av UV från dagsljus, bryts ytan ned och svavlet oxiderar och bildar ett brunt ytskikt.
Vad jag vet, så finns det inget enkelt och enbart kemiskt sätt att bli av med oxidationen, utan mekanisk bearbetning. Det är däremot möjligt att polera bort skiktet, med ytterst finkornigt sandpapper (korn 1200), eller med trasa och någon form av fint polermedel, tex avsett för keramisk spishäll e. dy. Obs. Stålull eller scotch brite är direkt olämpligt då de repar ytan på tok för mycket. Med tiden kommer dock ytan att oxidera igen, om man inte gör något för att skydda den mot både luftens syre och UV-strålning.
Vad den vita textfärgen består av är okänt. Lyckligtvis är bokstäverna ingraverade, dvs nedsänkta i materialet, vilket gör det lättare att fylla i dem.
Enligt uppgift så är ebonit formbart efter uppvärmning, så det är teoretiskt möjligt att göra panelerna plana igen. Om det är applicerbart på 94-årig ebonit känns tveksamt. Tyvärr har jag ingen egen erfarenhet av detta, så alla erfarenheter, råd och tips på området är välkommet!

Rengöring:
Jag bestämmer mig för att inte polera upp ytorna till yttersta nyskick, eftersom det totalt utplånar alla bruksspår, slitage och repor. Jag väljer däremot att rengöra med såpvatten och torka av med papper, i ett par tre omgångar, på alla sidor, tills den är helt ren. Den graverade textens spår gör jag rent med en bättre begagnad tandborste. Vid varje avtorkning färgas pappret av oxiden allt mindre, och när bara lite syns, får det räcka. Ytan på eboniten är nu fortfarande matt, men klart renare och jämnare i färgen än innan.
E304 - 5.jpg
DA, frontpanel, utgångsläge
E304 - 5.jpg (53.69 KiB) Visad 7 gånger


E304 - 69(1).jpg
DA, frontpanel, hjälpligt rengjord
E304 - 69(1).jpg (11.82 KiB) Visad 7 gånger


Ifyllnad av vit text:
Det enda rimliga, och som förmodligen ligger nära sättet som texten färgades när panelen tillverkades, är att fylla i färgen genom att dra en måttligt färgindränkt svamp över textgravyren, och sedan torka bort överskottet på ytan så att färgen endast finns kvar i spåren.
Jag vill inte använda en helsyntetisk modern färg till att fylla i texten med, dels för att det inte är s.a.s historiskt korrekt, och dels för inte skada ytan eller materialet. Jag vill dessutom inte riskera att färgen biter i för hårt och att det blir omöjligt att torka av överskottet.
Så frågan vilken sorts färg som är lämplig? Nitrocellulosabaserad färger med thinner som lösningsmedel slog visserligen igenom på 20-talet, men bruket av oljebaserade färger var vida spritt.
Mitt val blir en vit linoljebaserad färg, som är tunn nog att fylla i bokstäverna, men som inte torkar allt för fort.


E304 - 30.jpg
DA, frontpanel, vit text utgångsläge
E304 - 30.jpg (36.18 KiB) Visad 7 gånger


Sagt och gjort. Jag fuktar ytan försiktigt med lite vatten, men bara på ytorna som inte ska ha någon färg. Oljefärg och vatten går inte ihop, så därför kommer överskottsfärgen fästa dåligt och därmed vara lätt att torka bort.
Därefter doppar jag en skumgummisvamp i färg, och stryker därefter över gravyren så att färgen flyter helt ner i spåren. Givetvis blir det nu överskottsfärg på panelens yta, men den skyndar jag att torka bort med en vikt och aningens fuktig trasa. Det visar sig gå bäst att successivt torka bort den med diagonala rörelser, för då stannar färgen kvar i spåren. Ni som har kaklat förstår vad jag menar :) .

E304 - 72.jpg
DA, Frontpanel, vit text ifylld
E304 - 72.jpg (29.75 KiB) Visad 7 gånger


Jag får torka i flera omgångar med en ren del av trasan för att få bort färgen, och till sist använder jag såpvatten för att fukta trasan, och på så sätt få ytorna helt rent från färg. Naturligtvis hamnar färg i hål och skruvförsänkningar, men färgen torkar som sagt långsamt, så den går att få bort senare, t.e.x med bomulls-tops.

E304 - 77.jpg
DA, Frontpanel, vit text ifylld, närbild
E304 - 77.jpg (22.38 KiB) Visad 7 gånger


Det färdiga resultatet blev riktigt bra, tycker jag! Linoljefärg tar upptill 2 dygn att torka, så nu är det läge att ställa undan panelen på en fredad plats.
/Rickard


Återgå till "Senaste fynden"

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: 2 och 0 gäster