DUX 373 rörradio

Uppvisning av den senaste samlarfynden.
agfamatic

DUX 373 rörradio

Inlägg av agfamatic » 24 november 2018, 20:47

En kompis från norra Sverige ville köpa en fungerande rörradio med FM av mig men då jag inte hade någon lämplig radio så köpte jag en DUX 373 av en amerikan i Stockholm.

Har gjort en okulär besiktning av radion och öppnat bakstycket och det ser ut som allt är på sin rätta plats dock har en del av trycket på frekvensskalan försvunnit så om någon skulle råka ha slaktat en liknande DUX modell skulle jag gärna vilja köpa frekvensskalan.
Bilagor
DSC_0699-1024x576.JPG
DSC_0699-1024x576.JPG (122.05 KiB) Visad 264 gånger
har du gamla elektronikinstrument du inte längre använder? jag köper dem gärna av dig billigt

agfamatic

Re: DUX 373 rörradio

Inlägg av agfamatic » 8 december 2018, 16:33

Kan nu säga att servicen är utförd, bytte alla papperskondingar och elektolyter
(filter elektrolyterna var visserligen fortfarande bra och om radion var för eget bruk skulle jag låta de vara kvar men då det är ett beställningsjob bytte jag de ändå så att det inte uppstår några problem i framtiden)
Kontrollerade motstånden och inga hade gått upp särskilt mycket i värde.
Använde mig av Torbjörns utmärkta guide för dessa apparater viewtopic.php?t=1291
Tror dock min apparat är lite äldre än den i guiden då min använder ett EZ80 likriktarrör istället för en selanbrygga och använder en vanlig utgångstrafo.

Hittade ett schema som stämmer på pricken med min apparat dock var upplösningen inte den bästa men jag hittade även ett schema för radiogrammofonversionen vilket var identiskt förutom diverse tonförinställngar så jag kunde modifiera det schemat så att det matchade det lågupplösta rätta schemat.
har du gamla elektronikinstrument du inte längre använder? jag köper dem gärna av dig billigt

Skriv svar