Bordsradio i parti och minut

Uppvisning av den senaste samlarfynden.
torbjorn

Bordsradio i parti och minut

Inlägg av torbjorn » 22 juli 2015, 10:16

Förra veckan gick i Tobo bruks och Philipskoncernens namn.

Det började med ett besök på en återvinningsstation i Västerbotten, det medförde returfrakt i form av tre radioapparater. Nornan V 1300, Monark 213 och Dux DX4312/63. Personalen försökte också pracka på mig två elorglar men jag lyckades avstyra det, däremot fick jag med mig icke radiorelaterade prylar i form av en hushållsassistent och två pinnstolar.
Någon dag senare ringde en bekant och talade om att han hade impulsköpt saker på Erikshjälpen med tanke på mig. Det rörde sig om Nornan 1600 FM och Conserton V 5008.

Egentligen borde man känna sig relativt mättad med enkla bordsradio från 50- och 60-talet, men sambanden mellan de här fynden är lite intressant.

Nornan V 1300 är en "kronblomradio " från ca 1953, jag har ett exemplar av den sedan tidigare som är förevisat här på forumet. Enkel växelströmsapparat med rimlockrör, det som kanske är lite udda med den är att man har nöjt sig med halvvågslikriktning av anodspänningen (parallellkopplat båda halvorna av likriktarröret AZ41) samt att man, trots att det är en så liten och förmodligen billig radio, har kostat på motkoppling i LF-förstärkaren och en rejält tilltagen högtalare.
Det här exemplaret är i ganska bra skick, lite skrapmärken på lådan men betydligt bättre än mitt förra. Tyvärr saknas en av knapparna.

Nornan 1600 FM har det skrivits mycket om på forumet tidigare, och alla dess egenheter torde vara välkända vid det här laget. Den är av ungefär 1956-57 års modell.
Kraftigt avflagnad klarlack på lådan men ser bra ut för övrigt. På Erikshjälpen påstods det att den var provkörd och "fungerade".

Monark 213 kan ses som direkt efterföljare till 1600 FM, årsmodellen är 1960/61. Av allt att döma den enklaste bordsradio som producerades vid Tobo bruk det året. Chassiet tycks vara i princip identiskt med den lite mer påkostade 214, men man har rensat bort lyxutrustning såsom indikatorrör, kortvågsområde och tonkontroll samt byggt in det i en enklare låda med mindre högtalare. Det fanns en ännu enklare apparat som hette Monark 212, den tycks dock vara en ommärkt Körting, troligen motsvarande "Billy 1036".
Det som är tekniskt intressant med 213 är att den delvis är uppbyggd på kretskort samt att den, trots den relativt sena årsmodellen har rör (EZ80) istället för selenlikriktare för anodspänningen.
Denna radio var extremt dammig invändigt. Utanpå ser fronten ut i stort sett som ny förutom en obetydlig avflagning av färg på skalan, men översidan och ena gaveln på lådan är fuktskadade.

Går vi sedan över till Philipskoncernen så är Conserton V 5008 en låg och bred bordsradio av ungefär '57-58 års modell. Chassiet tycks vara en direkt föregångare till B1-chassiet, och den är säkerligen byggd hos Nefa i Norrköping. Värt att notera är att den har ramantenn för LV och MV istället för ferritantenn. Tittar man noga på bakstycket ser det ut som om en tidigare typbeteckning har raderats och stämplats över med V 5008.
Lite skrapmärken här och var, ser ut ungefär som man kan vänta sig. Enligt personal på Erikshjälpen var den "trasig".

Dux DX4312/63 är en ganska sen apparat för att vara i det traditionella bordsradioformatet. Även den en låg och bred "limpa" med högtalaren till vänster om skalan, men den är heltransistoriserad och lådan är av plast. En udda sak är att mellanvågsbandet är uppdelat i två delar. Vit översida, matt aluminium på fronten och träimitation på gavlarna. Jag gissar att den kan vara tillverkad omkring 1971, förmodligen i någon italiensk Philipsfabrik. Denna radio har jag provkört, den fungerar men har mycket skrapig volymkontroll och känsligheten på FM verkar inte vara så bra som man kan begära.

Jag får återkomma med bilder på fynden.

torbjorn

Re: Bordsradio i parti och minut

Inlägg av torbjorn » 29 september 2019, 21:44

Med anledning av att en annan tråd nyligen har behandlat en apparat med Philips B0-chassi så blev jag inspirerad att ta en titt på min Conserton V 5008. Skulle tro att den aldrig har reparerats förut - enda ingreppet är att någon har gjort en egen "högtalaromkopplare" - skarvat ena högtalarkabeln med banankontakt och dito hylsa.
För att få ordning på radion lär det nog bli ett sedvanligt fullständigt kondensatorbyte - alla papperskondensatorer i första hand. Nätelektrolyten, som i vanliga fall brukar klara sig bra i B-chassier, har läckt i detta exemplar. Kapacitansen är fortfarande bra men förlustfaktorn börjar vara lite hög, ca 0,75 vid 1 kHz. Det i kombination med läckaget avgör att det blir byte och inte formering av den. De små plastingjutna engelska elektrolyterna under chassit var inte riktigt så urusla som de brukar bli, men jag byter nog dem i alla fall. I sedvanlig ordning har skärmgallermotstånden till ECH81 och EF89 ändrat värde, båda ska vara på 47 kohm men hade drivit iväg till 57 resp 80 kohm. Övriga motstånd verkar ha klarat sig bra, till och med EABC80 anodmotstånd som annars alltid brukar driva iväg. Återstår att se om selenlikriktarbryggan är i användbart skick, det blir om inte annat montering av en säkring på växelströmssidan av den. Jag blir inte förvånad om det blir ett eller annat rörbyte också.
Bilagor
V5008chassiundersida.jpg
V5008chassiundersida.jpg (164.85 KiB) Visad 334 gånger
V5008chassiöversida.jpg
V5008chassiöversida.jpg (110.58 KiB) Visad 334 gånger
V5008front.jpg
V5008front.jpg (56.84 KiB) Visad 334 gånger

Gustav
Kontakt:

Inlägg av Gustav » 30 september 2019, 17:33

Fin modell tycker jag, även om den är enkel.

Många radioapparater från sent 50-tal och tidigt 60-tal verkar ha sekunda plast, eller snålt gjutna, tryckknappar men på denna ser allt bra ut

torbjorn

Inlägg av torbjorn » 30 september 2019, 19:38

För Philips (NEFAs) del, så var det i och med G-chassierna som kom ca 1959, som knapparna började göras av tunn och spröd termoplast. På B-chassi-apparater är det fortfarande härdplast (bakelit) och rejäla godstjocklekar.

torbjorn

Inlägg av torbjorn » 3 oktober 2019, 18:22

Nu är B0-chassit igång, efter allmänt kondensatorbyte. Vid första provkörningen visade sig svagt ljud, tydligen dåligt med förstärkning nånstans på LF-sidan. Dessutom ett kraftigt, oregelbundet brus som var kvar även med volymen på 0. Man brukar ju i första hand misstänka något dåligt kolmassamotstånd vid den där typen av brus, norrmännen talar ju om "koking i motstander". Konstaterade att bruset försvann när jag tog ur EABC80. Provade att hänga på ca 100 kohm från anodpinnen i rörhållaren till jord för att belasta anodmotståndet och framkalla ev brus från det. Fortfarande knäpptyst. Då bytte jag EABC80 och sedan blev allt bra på den punkten.
På FM verkar radion nu fungera som den ska bortsett från att skalan inte riktigt stämmer, så det blir nog lite trimning av lokaloscillatorn. Känslighet och ljudkvalitet är det inget fel på.
Mellanvåg verkar fungera i stort sett som den ska, även om det är lite svårbedömt när chassit inte sitter i lådan och har ramantennen ansluten.
På kortvåg är det däremot något som inte är bra. Lokaloscillatorn startar inte alltid, när den väl är igång så kan radion antingen gå bra eller också kommer den i en mode med kraftiga pip och interferenser, det går knappt att urskilja någon avsiktlig modulation. Jag misstänker antingen glapp i tryckknappsomkopplaren eller ett dåligt ECH81.

Skriv svar