Hjälp med renovering

Uppvisning av den senaste samlarfynden.
AndersC

Hjälp med renovering

Inlägg av AndersC » 24 oktober 2019, 16:32

Hej!

Nu har jag köpt min första radiomöbel, jag är helt nybörjare på detta med renovering av radio vilket jag förstått på flera medlemmar här på forumet är ganska nödvändigt för att säkra framtida drift och inte orsaka större skada. Min radiodel fungerar idag perfekt, men har förstått att vissa delar bör ses över, därför undrar jag om det finns nån på forumet här som bor i Linköping där jag bor, eller som på distans kan tänka sig via epost och bilder vägleda mig i en renovering/översyn? Kanske kan göra en del själv, men känner jag behöver rätt mycket vägledning för att inte orsaka mer skada än nytta, och hur man ska gå tillväga med vissa saker.

Så finns det nån som känner för att lära en nybörjare i Linköping att se över och renovera radiodelen i en Concerton 5097 så hör av dig antingen via svar på denna annons eller via PM.

Vänligen

Anders

AndersC

Re: Hjälp med renovering

Inlägg av AndersC » 26 oktober 2019, 16:33

Hoppas verkligen det finns nån som kan tänka sig ledsaga en nybörjare, och kanske främst med hjälp av bilder och typ via mail eller liknande kan ledsaga mig i vad som ska kollas och hur man går till väga, såvida inte nån kan tänka sig att hjälpa mig med hela renoveringen? :lol:

Jag är totalt nybörjare på detta så har inga reservdelar eller liknande och är relativt ovan att jobba med elprylar som radio och förstärkare, men vill gärna lära mig utan att för den skull förstöra min radio som idag trots allt fungerar.

Anders

Pidde

Inlägg av Pidde » 29 oktober 2019, 23:17

Hej,

Det finns en hel del guider på nätet som behandlar tillvägagångssättet. Som denna tex:

https://hackaday.com/2014/09/09/welcome ... ue-radios/

eller denna:

https://antiqueradio.org/FirstStepsInRestoration.htm

Finns också massa YouTube videos på ämnet.

Ett antal kondensator behöver nästan alltid bytas omgående, speciellt de där det ligger hög spänning över. De läcker ofta likström kan orsaka allehanda följdproblem.

En regel jag alltid följer är att byta en komponent åt gången för att säkert verifiera funktionen innan nästa byte.

Tyvärr bor jag för långt bort för mer aktiv hjälp.

//

Jerker

Inlägg av Jerker » 4 november 2019, 10:19

Håller med föregående talare, ta en komponent i taget och pricka av dem på den komponentförteckning/kopplingsschema som du förhoppningsvis hittar till din radio.
Mina favoriter på youtube är: Electronics old and new, D-lab och Blueglow electronics, den sistnämnda har några bra instruktionsvideor om schemaläsning och hur en rörförstärkare fungerar.
Lycka till!
Farbror Baggen

Hasse Andersson

Inlägg av Hasse Andersson » 13 november 2019, 13:20

Först att tänka på är ju säkerheten.

En isolations transformator är bra att ha.
Elektrolyt filter kondensatorer i nätdelar håller kvar en farligt hög
spänning ett tag efter att radion har stängts av.
Med gamla TV apparater som har höga spänningar rekommenderas
man att arbeta med en hand i fickan.
Lödtenn innehåller bly så det gäller att sedan tvätta händerna.
Fläkt som tar bort löd röken är bra också.
Gamla radio apparater kan ha kadmium pläterade chassin och
då gäller försiktighet.

Man behöver ju en volt ohm mätare, kapacitans och ESR mätare
och även isolations mätare för bland annat kondensatorer.
Gamla kolmassa motstånd brukar öka sina värden med tiden.
Vid byte av elektrolyt kondensatorer rekommenderas sådana som är
märkta med 105 graders värmetålighet.
En bra tennsug också och avlödningsflätor och flussmedel.
Kontaktspray - Deoxit fungerar bäst enligt mina tester.
Kontaktspray med olja i för knastrande volym kontroller.

Skriv svar