Luxor trådspelarchassi M110 (samt M111)

Uppvisning av den senaste samlarfynden.
ricard
Kontakt:

Luxor trådspelarchassi M110 (samt M111)

Inläggav ricard » 6 maj 2013, 23:23

När jag tittade in på Erikshjälpen nyligen efter tips om en Tandberg 64 (som dock var såld) så råkade jag på den här:

Bild

tillsammans med 19 askar med tråd (varav en "bara" innehåller lösa startband, och en hade rulle men ingen tråd) i det som jag tror var utdragslådan som var avsedd för rullarna, i tillhörande radiomöbel. Kunde inte motstå den för priset de begärde, så den fick följa med hem.

Har ju sedan tidigare haft en 175 PM "Trim" (med M111-chassi)

Bild

som väsentligen bara väntat sedan 2009 när jag köpte den på att jag skulle hitta en lagom samling trådrullar att testa den med.

Från början hade jag tänkt att tämligen omedelbart sälja chassit, eftersom jag ju redan hade en komplett maskin, men efter lite testande så visar det sig ju att M110-chassit har vissa fördelar, bl a så spolar det mycket snabbare (och har en separat knapp för snabbspolning framåt i motsats till den andra som har en ratt man vrider på under uppspelning som kopplar in ett annat mellanhjul vilket ökar avspelningshastigheten med 3-4 gånger, typ.) Dessutom har den en inspelningsnivåindikator (EM72) vilket den mindre maskinen saknar. Den har också ett komplett grammofonverk vilket jag i och för sig inte är så intresserad av. Dels misstänker jag att den kommer att vara svår att få att fungera bra - lösningen för 33/45 v/m är minst sagt ett lite väl klumpigt tillägg till en ganska solid originalkonstruktion - och dels så kärvar delar av mekaniken som vänder nålen beroende på inställd hastighet, för att inte tala om att nålen sitter löst, den ser mer eller mindre ut att vara tänkt att vara instucken i ett rör, men något måste hålla den på plats förutom gaffeln till själva nålmikrofonen (som faktiskt verkar fungera, petar man på den med apparaten i GRAM-läge så knastrar det till som man förväntar sig i den anslutna förstärkaren).

Hittar inte så mycket info på nätet om de här maskinerna. Jag vet att de gjordes med och utan grammofonavspelningsmöjlighet, men bara "Trim" verkar ha gjorts i ett otal varianter med och utan snabbspolning framåt, volymkontroll, räkneverk, olika färg på knappar, etc.

Båda maskinerna fungerar tämligen bra. Stopp vid snabbspolning bakåt på M110 tenderar att skapa en liten slinga, så bromsarna behöver nog justeras. 33/45-varvsfunktionen är tveksam.

Testning av maskinerna ger vid handen att de fungerar tämligen bra för sin ålder. Passade på att byta kopplingskondensatorer i "Trim" ikväll, men de som satt i (av fabrikat Farad) var inte så illa som jag befarade. 4V på slutrörets galler är ju inte bra, men tillräckligt bra för att kunna testa apparaten. T o m inspelning fungerar (förmagnetiseringsfrekvens 44 kHz).

Lite förbryllad över utförandet på M110-chassit. Den har en komplett "papplåda" med fötter; antar att den bara ställdes ner i något hål i tillhörande radiomöbel så den stod på fötterna? Mer naturligt hade varit att hänga den i hålet och inte ha någon egen låda, men det finns kanske någon poäng som jag inte inser på det här stadiet.

Så till lite frågor:

Finns M110 som enbart Magnefonchassi, dvs utan tonarm etc? Jag har inget behov av skivspelarfunktionen och funderar på att montera av tonarmen för att den inte skall ta stryk när man vänder på maskinen för att gräva i den. Men samtidigt lite synd att demontera. (Kanske någon vill byta?)

Finns det schema på de här maskinerna någonstans? Hittar M102 på radiomuseum.org men det är allt.

Går det att datera maskinerna? M111 (175 PM) gissar jag är från 1951, och M110-chassit närmare 1955.

Är det något kardinalfel man bör se upp med? Mekaniken verkar fungera, men det är lite missljud här och var vid snabbspolning framförallt. Vore ju tråkigt att något pajade på grund av okunskap.

För övrigt är det spännande att få upptäcka ett nytt medium - tråd, som jag varit fascinerad av länge men inte haft möjlighet att närmare bekanta mig med. Mina intryck (har ju mångårig samlarvana av bandspelare) är
    Det låter förhållandevis bra med vettigt källmaterial. Vid tal låter det bra, S-ljud kommer fram tydligt men inte distorderat. Svag bas, men det är typiskt även för bandspelare av den eran.

Det verkar vara en sjuhelsikes självkopiering. Jag spelade in ett stycke musik ganska starkt, och på det efterföljande tysta partiet på tråden hördes tydlig kopieringseffekt. Det var inte dålig radering; raderar man tråden genom att spela in tystnad så blir det tyst.

Det brusar en hel del. Man hör tydligt var tråden är oinspelad och var det är raderat från tidigare inspelningar. Vet inte om det skall vara så normalt (och har bara testat "Trim"), men det låter bra för övrigt så förmagnetiseringsvågformen är troligen ok (vilket ett oscilloskop bekräftar).

Snabbspolning är svårt att få till på ett vettigt sätt med tanke på den höga hastigheten (61 cm/s) hos tråden i spelläge.

/Ricard
"Ich bin der Musikant mit Taschenrechner in der Hand."

torbjorn

Inläggav torbjorn » 7 maj 2013, 06:33

Jag har schema och (nästan) komplett servicemanual för M110, dock ganska dåliga kopior. Johan har annars en hel del trådspelardokumentation.

Mekaniken är ju tämligen enkel och robust, det som kan krångla har väl närmast att göra med hårdnat gummi och gammalt intorkat smörjfett. Det sitter bromsar under båda trådtallrikarna, åtminstone bromsen under upplindningstallriken styrs av en centrifugalvikt för att bara aktiveras vid backspolning. Där finns det stora friktionsytor och en klen returfjäder, så den anordningen är känslig för intorkat fett. De äldsta trådspelarna har en rätt tvivelaktig lagring för mellanhjulet för avspelning, som kräver regelbunden smörjning. Senare infördes en självsmörjande bussning där. Motorn är rätt svag och om motorlagren går tungt pga gammal seg olja kan det få trådspelaren att gå för sakta. Dock tror jag M110 är bättre än sina föregångare på den punkten.

På äldre trådspelare (t ex M102) har sexkantskruvarna som håller trådtallrikarna mycket låg skalle, jag var tvungen att svarva bort avfasningen i änden av en 11 mm (?) hylsa för att kunna lossa dem.

Ett möjligt elektriskt problem med M102 (och eventuella ännu äldre modeller) är att raderoscillatorn inte stoppas säkert vid avspelning. Man har nämligen löst detta genom ett extra, ganska högohmigt katodmotstånd till oscillatorröret, som kortsluts av en omkopplarkontakt vid inspelning. Men med vissa rörexemplar händer det att oscillatorn övergår till att fungera som någon slags blockeringsoscillator som går på ett par hundra Hz istället för att stoppa helt när extramotståndet kopplas in. Från och med M102B fick extramotståndet högre värde och i och med det verkar kretsen fungera bra.

Jag har varit med om kraftigt brus som berodde på anodmotståndet till förförstärkarröret (två seriekopplade motstånd och en kondensator för att korrigera frekvensgången över det ena av dem). När man byter papperskondensatorer ska man inte glömma de kondensatorer som sitter instoppade i skärmkåpor, dels vid transformatorn för raderoscillatorn, dels (i äldre trådspelare) vid trimpoten för utstyrningsglimlampan samt i ett par plåthylsor vid förförstärkarröret.

ricard
Kontakt:

Inläggav ricard » 7 maj 2013, 10:05

Bruset verkar vara tråd- eller inspelningsrelaterat, man hör på trådavsnitt som är oinspelade hur de är betydligt tystare. Så om det vore förstärkarrelaterat tycker jag det borde höras alltid.

Finns det en glimlampa som utstyrningsindikator någonstans? Hittar det inte på M111:an (men ratten för räkneverket är genomskinligt så det ser misstänkt ut, har missat att kolla just där inuti); M110:an har ju ett indikatorrör.

När jag kikade på kondensatorerna inuti så lade jag märke till att skärmgalleravkopplingskondensatorerna är så stora som 0.25µF. Har nog inte sett något över 0.1µF i någon apparat innan, dessutom är de 1500V-typer så de verkar rejält tilltagna. Säkert ingen nackdel.

En sak jag noterat på M111:an: vid återspolning blir "trådkakan" på rullen svagt konisk. Tyder för mig på att tonhuvudets upp-och-nedgående rörelse inte är helt likformig, men jag kan inte se att det kärvar någonstans. Verkar inte ha någon större praktisk betydelse. Kanske är ett vanligt fenomen?

Användarvisningsbild
Johan
Site Admin
Kontakt:

Inläggav Johan » 7 maj 2013, 16:20

Hej!
Grattis till en av mina favoriter! Härlig ingengörskonst med slirkopplingen för att köra 33 och 45 varv!

Jag kan scanna in M110-dokumentationen om du önskar på A3-scannern på jobbet?

torbjorn

Inläggav torbjorn » 7 maj 2013, 17:26

Just ja, väskmodellerna brukar sakna utstyrningsindikering helt och hållet (undrar varför?). Om det finns en glimlampa så sitter den ungefär där M111 har volymkontrollen. Men den är en synnerligen opålitlig indikering som säger nästan lika mycket om nätspänningsvariationer som om utstyrningen vid inspelning.

Beträffande dålig radering och bakgrundsbrus så undrar jag om inte jag har läst i någon skrift från Luxor att man rekommenderar en extra radering av en trådrulle innan man (åter-)använder den för en viktig inspelning.

Det finns (åtminstone på vissa modeller) en möjlighet att justera tonhuvudet i höjdled för att få tråden jämnt upplindad, men det står det säkert om i Johans manualer. Om jag inte minns fel ska man dra runt upplindningstallriken tills huvudet står i sitt lägsta läge, därefter siktar man längs huvudets trådspår och kontrollerar att det ligger en aning (på sin höjd en halv mm) över trådspolens undre yta.

Den M102 som jag har hållit på med blev mycket bättre efter en grundlig rengöring av trådspåret i tonhuvudet, även om det huvudet är så slitet att den nog fortfarande är att betrakta som långt ifrån bra. Till skillnad från ett bandspelartonhuvud är det ju ganska svårt att se om det är fullt med avlagringar i ett trådhuvud, nästan så att man måste plocka loss det och betrakta det under en stark lampa, har man lupp eller mikroskop till hands är det en stor fördel.

Och den här tråden är väl bekant? http://www.radiohistoriska.se/forum/vie ... php?t=1399

ricard
Kontakt:

Inläggav ricard » 7 maj 2013, 23:00

torbjorn skrev:Just ja, väskmodellerna brukar sakna utstyrningsindikering helt och hållet (undrar varför?). Om det finns en glimlampa så sitter den ungefär där M111 har volymkontrollen. Men den är en synnerligen opålitlig indikering som säger nästan lika mycket om nätspänningsvariationer som om utstyrningen vid inspelning.
Det kan ju vara så att de ville använda samma topplåt, så då tog de bort glimlampan till fördel för volymkontrollen som är helt nödvändig på en fristående apparat.
Beträffande dålig radering och bakgrundsbrus så undrar jag om inte jag har läst i någon skrift från Luxor att man rekommenderar en extra radering av en trådrulle innan man (åter-)använder den för en viktig inspelning.
Som sagt, raderdämpningen är ok, man hör inga rester av den tidigare inspelningen. Men den nya inspelningen blir lite väl brusig. Nu tycker jag det låter så på de rullarna som kom med maskinen som är inspelade när M110:an var ny, så jag gissar att det är normalt för maskinen.
Det finns (åtminstone på vissa modeller) en möjlighet att justera tonhuvudet i höjdled för att få tråden jämnt upplindad, men det står det säkert om i Johans manualer. Om jag inte minns fel ska man dra runt upplindningstallriken tills huvudet står i sitt lägsta läge, därefter siktar man längs huvudets trådspår och kontrollerar att det ligger en aning (på sin höjd en halv mm) över trådspolens undre yta.
Ska bli spännande att se om det går. Det ser inte ut ut som tråden hamnar i fel höjd på spolen, det blir inte glapp mellan trådkaka och spole verken uppe eller nere, känns just nu att det kärvar någonstans så tonhuvudet spenderar mer tid nere än uppe. Men jag skall titta närmare på trådläget, det kanske är just det som är problemet.
Och den här tråden är väl bekant? http://www.radiohistoriska.se/forum/vie ... php?t=1399
Faktiskt inte, läste den nu, intressant, speciellt frekvenskurvorna. Det faktum att inspelningskurvan har en topp vid 8 kHz antyder tycker jag att det är det som den tänkta högsta frekvens som skall kunnas spela in. På 50-talsmaskiner sitter ofta en resonanskrets med resonansfrekvensen lagd där frekvensöverföringsfunktionen börjar dala för att putta upp kurvan och få ut någon extra kHz innan den dyker ner i avgrunden.

När jag gjorde en inspelning med mikrofon på M111:an så tyckte jag det lät tämligen rent och klart vilket i alla fall antyder en frekvensgång på en bit över 5 kHz eller så. Borde ta och mäta upp den vad det lider.

Som sagt gillar jag egentligen M111:an bättre på grund av att det är en fristående apparat och saknar krångligheter som 33/45 och tonarm. Gjordes det aldrig en fristående enbart-trådspelare-maskin med M110-chassi? (Funderar också på numreringen, började de på M100 och gick uppåt? Då skulle M111 vara en nyare konstruktion än M110. Det enda som antyder det är att det sitter fler Rimlock-rör i M110:an (EF40, EBC41, ECC40) medan det bara sitter ett i M111 (EF40), resten är 7-poliga. Annars känns M110 mer modern i utförandet, framförallt med tanke på grammofonvarvtalen; å andra sidan så är ju M111:an utan tonarm så där behövs ju inte den nyare mekaniken.)

Och ja, 33/45-mekaniken är en riktig "patentlösning". Var Luxor i trångmål just då så de kunde inte kosta på sig en mer ordentlig omkonstruktion?

torbjorn

Inläggav torbjorn » 8 maj 2013, 20:33

Beträffande topplåten så verkar det inte som om M111 återanvände någon befintlig sådan från annan modell. Nu när jag har kommit hem och kan titta närmare på min M102 så ser jag att glimlampan sitter mitt för Radio-knappen, och tonarmslagringen är placerad där M111 har volymkontrollen, det finns också en hel del andra detaljskillnader i håltagningen.

En dateringsmöjlighet är att elektrolytkondensatorerna ofta är av märke Micro, och de är stämplade med tillverkningsdatum. Man kan också få ledning av datering på kopplingsschemorna. De små klisterlappar med kontrollstämplar mm som brukar finnas i Luxorapparater har oftast tryckdatum i ett hörn, och det kan också ge vissa ledtrådar.

Jag har en känsla av att den äldre grundkonstruktionen som används i M102 m fl hängde med ända till trådspelarepokens slut, med M110 och eventuella varianter av denna som enda undantag.

33/45-varvsdriften i M110 verkar ju inte lämna någon oberörd :) Det finns också minst en tidigare modell med samma lösning, jag har aldrig själv sett någon sådan men den finns avbildad på en del 78-varvsskivfodral med Luxorreklam. Möjligen kan den heta M106.

ricard
Kontakt:

Inläggav ricard » 9 maj 2013, 22:29

torbjorn skrev:Just ja, väskmodellerna brukar sakna utstyrningsindikering helt och hållet (undrar varför?).

Ja, det är ju lite märkligt. På en inbyggnadsmaskin kan man ju tänka sig att det i första hand spelas in från radio och grammofon, och där är ju signalnivån hyfsat konstant, medan en fristående maskin torde ha mer allmänt användningsområde, bland annat för mikrofoninspelningar.

Eller så har de räknat med att eftersom den är fristående så kommer den i första hand inte att användas för inspelning överhuvudtaget utan främst för återgivning (men av vad då kan man undra, förinspelade trådrullar fanns väl knappast).

Beträffande topplåten så verkar det inte som om M111 återanvände någon befintlig sådan från annan modell. Nu när jag har kommit hem och kan titta närmare på min M102 så ser jag att glimlampan sitter mitt för Radio-knappen, och tonarmslagringen är placerad där M111 har volymkontrollen, det finns också en hel del andra detaljskillnader i håltagningen.

M111 har en täckplåt bredvid lampskärmen som jag alltid trodde skulle motsvara tonarmslagringen. Precis framför den sitter nämligen ingången för grammofon. Intressanta skillnader.
En dateringsmöjlighet är att elektrolytkondensatorerna ofta är av märke Micro, och de är stämplade med tillverkningsdatum. Man kan också få ledning av datering på kopplingsschemorna. De små klisterlappar med kontrollstämplar mm som brukar finnas i Luxorapparater har oftast tryckdatum i ett hörn, och det kan också ge vissa ledtrådar.

Bra tips! Jag skall kolla närmare nästa gång jag har itu den.
Jag har en känsla av att den äldre grundkonstruktionen som används i M102 m fl hängde med ända till trådspelarepokens slut, med M110 och eventuella varianter av denna som enda undantag.

Verkar ju rimligt framförallt med apparater som saknade grammofonfunktion, där hade man ju ingen nytta av 33/45 varvstillägget. Det skulle kunna betyda att M111:an då verkligen är nyare än M110:an, vilket rimmar väl med det färre antalet Rimlock-rör i den (man anar en svag vits där ... :) )

Gustav
Kontakt:

Inläggav Gustav » 10 maj 2013, 09:03

Jag har för mig att jag såg en större radiogrammofon från Luxor till salu. Den hade både trådspelare och en skivväxlare (RT). Lustigt nog hade även trådspelaren skivspelare (minns inte om den även hade 33/45-hastigheterna).

torbjorn

Inläggav torbjorn » 10 maj 2013, 09:04

När det gäller rörbestyckning så har alla "tidiga" trådspelare (M102, M102B, M103 och dess föregångare) samma uppsättning. EF40 och 6AT6 i avspelningsförstärkaren, 6AQ5 raderoscillator, 6X4 nätlikriktare. Jag gissar att högtalar- och inspelningsförstärkaren i väskmodellerna ungefärligen motsvarar den i den lilla radiogrammofonen Magnett (se http://www.radiohistoriska.se/forum/vie ... php?t=1328 ) med 6AU6 och 6AQ5.

Nedan finns bild på min M102 och vad jag tror är en M106 (den senare bilden scannad från ett skivfodral).
Bilagor
M102.jpg
M102.jpg (95.19 KiB) Visad 6605 gånger
Luxor_M106_från_skivfodral.jpg
Luxor_M106_från_skivfodral.jpg (195.27 KiB) Visad 6605 gånger

ricard
Kontakt:

Inläggav ricard » 10 maj 2013, 11:30

Hittade en bild på en spelare med tonarm, liknande M102, men med tonarmen placerad där den ser ut att ha borde suttit på M111. Tyvärr ingen modellbeteckning, men ser sånär som på färgen ut som min M111 med räkneverk längst fram till höger och framåtsnabbspolningsratt till vänster om detta. Den lilla bruna etiktten förklarar kanske funktionen, något som saknas på min M111. Noterar också att tonarmen är kortare än på M102.

http://www.tekniskamuseet.se/objekt.html?Id=http://kulturarvsdata.se/tekm/object/TM41019

torbjorn

Inläggav torbjorn » 11 maj 2013, 20:27

När det gäller datering av Luxortrådspelare så skulle jag tro att man också kan få viss ledning av serienumret, med största sannolikhet användes en enda nummerserie för alla olika trådspelarmodeller så alla serienummer bör alltså vara tilldelade i kronologisk ordning.

I en del fall kan även tonhuvudet vara märkt med ett serienummer, som i så fall brukar ligga någorlunda i närheten av trådspelarens serienummer. På nyare tonhuvuden (brun kåpa, fästskruv uppifrån) sitter lappen på undersidan av tonhuvudet om det finns någon, medan de äldsta tonhuvudena med kromad kåpa och fästskruvar underifrån måste tas isär för att man ska hitta eventuell serienummerlapp.

En annan sak som vore intressant att utreda är om det finns flera olika utföranden av de nyare bruna tonhuvudena. Jag har observerat att de förekommer dels utan färgmärkning, dels med en gul färgprick på undersidan och dels med gul + blå färgprick. Tonhuvudet i min M110 har gul + blå märkning, och jag har hittat den märkningen även på ett löst tonhuvud med snarlikt serienummer (numren är 26839 respektive 26922).
Jag håller på och mäter igenom diverse tonhuvuden nu och en sammanställning lär nog dyka upp på forumet så småningom.
Det enda tonhuvud jag har som enbart har gul färgmärkning, visade sig tyvärr ha avbrott i lindningen. Rader- och förmagnetiseringslindningen är dock hel och har samma data som på de gul+blå-märkta.

När det gäller lång eller kort tonarm på trådspelare så verkar det som om alla tonarmar har samma "effektiv" längd från lagringen till nålen, men de nyare tonarmarna med rullpickup för 33/45 varv saknar det överhäng bakom lagringen som de äldre tonarmarna har. De äldre tonarmarna förekommer dels med magnetisk pickup och stålnål och dels med safirnål, jag vet ej om safirnålspickupen är magnetisk eller av kristalltyp.

ricard
Kontakt:

Inläggav ricard » 11 maj 2013, 23:14

torbjorn skrev:När det gäller rörbestyckning så har alla "tidiga" trådspelare (M102, M102B, M103 och dess föregångare) samma uppsättning. EF40 och 6AT6 i avspelningsförstärkaren, 6AQ5 raderoscillator, 6X4 nätlikriktare. Jag gissar att högtalar- och inspelningsförstärkaren i väskmodellerna ungefärligen motsvarar den i den lilla radiogrammofonen Magnett (se http://www.radiohistoriska.se/forum/vie ... php?t=1328 ) med 6AU6 och 6AQ5.

M102 et al stämmer ganska bra överens med M111, som har EF40, 6AT6 och 6AQ5 till förstärkaren, samt ett separat 6AQ5 som raderoscillator. Likriktaren är en selenlikriktare. Hela förstärkaren verkar inkopplad alltid vad jag kunde se när jag bytte kopplingskondensatorer, jag vet dock inte var signalen till huvudet tas vid inspelning, om det är efter trioden eller slutpentoden.

Jag noterar att volymen vid avspelning från tråd inte blir så speciellt hög, medan man om man kör den i GRAM-läge blir ljudnivån ganska rejäl om man ställer volymkontrollen i ett lämpligt läge för lagom inspelningsnivå.
Senast redigerad av 1 ricard, redigerad totalt 11 gånger.

ricard
Kontakt:

Inläggav ricard » 11 maj 2013, 23:20

torbjorn skrev:När det gäller datering av Luxortrådspelare så skulle jag tro att man också kan få viss ledning av serienumret, med största sannolikhet användes en enda nummerserie för alla olika trådspelarmodeller så alla serienummer bör alltså vara tilldelade i kronologisk ordning.

Intressant. Min M110 är 26692, medan M111 är 20114. Ganska stor skillnad, speciellt om man skulle köra på teorin att M111 skulle vara en modell som kom efter M110.
När det gäller lång eller kort tonarm på trådspelare så verkar det som om alla tonarmar har samma "effektiv" längd från lagringen till nålen, men de nyare tonarmarna med rullpickup för 33/45 varv saknar det överhäng bakom lagringen som de äldre tonarmarna har. De äldre tonarmarna förekommer dels med magnetisk pickup och stålnål och dels med safirnål, jag vet ej om safirnålspickupen är magnetisk eller av kristalltyp.

Noterar dock at på bilden på apparaten på Tekniska Museet ett par inlägg upp så sitter det en 'kort' tonarnm med rullpickup, men maskinen har uppenbart endast 78 varv. Var det verkligen så att rullpickup var begränsad till 33/45 varv? Eller menas med rullpickup inte den lilla rullen som sitter framför/vid sidan av nålen, utan det faktum att nålen vänds vid varvtalsybyte för att få rätt nål för olika driftsfall?

Rullpickupen (om det nu avser rullen bredvid nålen) är en annan lösning som jag inte riktigt förstår poängen med. Men det hör kanske hemma i en annan tråd.

torbjorn

Inläggav torbjorn » 12 maj 2013, 07:57

Min M102 har nummer 4296 och M110 strax över 27000.

M102-tonhuvudet saknar serienummer men ett likadant som jag har liggande löst heter 6341. Tonhuvudet i M110 heter 26922 och ett likadant löst 26839. Båda dessa har gul + blå färgmärkning.

Rullen vid pickupen är en patentsökt anordning som inte fyller någon funktion på en trådspelare eller enkel manuell skivspelare men däremot på skivväxlare, jag har dock inte kontroll på exakt vad den ska vara bra för.

Återgå till "Senaste fynden"