Okänd 1920 tals radio (hemmabygge kanske?)

Uppvisning av den senaste samlarfynden.
agfamatic

Okänd 1920 tals radio (hemmabygge kanske?)

Inlägg av agfamatic » 25 maj 2013, 17:44

Idag var det loppis i gnesta och självklart drog jag ditt i hopp om att hitta något interesant. Till en början blev jag ganska besviken eftersom det mest var skräp och möbler men vid ett stånd som var i bakgrunden såg jag nåt som såg ut att kuna vara en radio och när jag gick närmare såg jag att det såg ut att vara en 20-tals radio och då tänkte jag först "det är säkert en sån där billig kinesisk reproduktion med transistorer, FM band och massor av billig plast"
Men det visade sig vara äkta vara och säljaren ville bara ha 20kr för den så den följde självklart med mig hem.

Nu till det negativa:
1 Först och främst hade någon tagit alla rör
2 det finns inget märke någonstans. Än mindre modellnummer
Det närmaste är att alla kondningarna (tre stycken) är tillverkade av baltic radio.

Men utöver det så verkar den vara komplett och den förra ägaren verkar ha gjort ett kopplingsschema över radion men han har helt utelämnat hur rören är kopplade.
Bilagor
image.jpg
image.jpg (73.49 KiB) Visad 5722 gånger
image.jpg
image.jpg (103.67 KiB) Visad 5722 gånger
image.jpg
image.jpg (75.86 KiB) Visad 5722 gånger
har du gamla elektronikinstrument du inte längre använder? jag köper dem gärna av dig billigt

agfamatic

Inlägg av agfamatic » 25 maj 2013, 22:40

jag ska ta några bättre bilder på härligheten imorgon
har du gamla elektronikinstrument du inte längre använder? jag köper dem gärna av dig billigt

Jörgen

Inlägg av Jörgen » 27 maj 2013, 19:05

En reinartz med två lf steg , en vanlig koppling i mitten på 20-talet.
skulle kunna vara byggd efter en Baltic konstruktionsritning.

agfamatic

Inlägg av agfamatic » 28 maj 2013, 00:44

Jag utgår från att den ursprungligen använde direktuppvärmda trioder. Dock att försöka hitta den rörtypen som ursprungligen användes blir nog dyrt så jag funderar på om man skulle försöka rigga upp några röradaptrar så att jag kan använda senare direktuppvärmda 4v eller 1.5v trioder av den typ som var vanlig som RF steg i senare batterimottagare
Och sedan rigga upp någon form av power supply för antingen 120v eller 90v anodspänning och lämpligt batteri för glöden tills jag har byggt ett reglerat powersupply för glöden.

Jörgen

Inlägg av Jörgen » 28 maj 2013, 09:26

Kan tipsa om en lämpligt ersättningsrör 4SH27L (4J27L) eller 2SH27L (2J27l) ev 4P1L för sista LF. Har fördelen att alla elektroder har var sin pinne , kan triodkopplas utan något bromsgaller till glödtråden. Kan köpas för nästan noll och ingenting.
120v är ofantligt mycket spänning , detektorn trivs nog bättre med 15-40v LF stegen 40-90v . båda lite beroende på rör givetvis.
kom ochså ihåg att LF rören får sin gallerförspänning från glödmatningen.

agfamatic

Inlägg av agfamatic » 28 maj 2013, 20:01

Kollade upp rören du nämnde och 2sh27l var det enda där jag kunde hitta någon data på men jag utgår från att 2sh27l har samma pinout som 4sh27l bara annan glödström. Jag kunde inte häller hitta något ställe på internet som säljer något av rören du nämnde förutom amerikanska ebay och om man handlar där lär ju transportkoatnaderna bli ganska höga och lång leveranstid så jag söker i första hand något man kan köpa inom Sverige eller åtminstone inom Europa.

Jörgen

Inlägg av Jörgen » 29 maj 2013, 13:26

Köp direkt från Ryssland eller Ukraina eller annat närliggande östland. Kan du inte hitta dem så kanske jag har några "över".

agfamatic

Inlägg av agfamatic » 29 maj 2013, 13:44

jag ska kolla vad det finns för källor ifrån gamla Soviet men kommer man behöva betala tull på dem och hur mycket i så fall? jag brukar vanligtvis aldrig handla utanför EU.

Skriv svar