Jannes Blaupunkt-mania

Uppvisning av den senaste samlarfynden.
Användarvisningsbild
JanneHagnell
Inlägg: 267
Blev medlem: 19 oktober 2014, 19:37
Ort: Alingsås

Re: Jannes Blaupunkt-mania

Inlägg av JanneHagnell » 27 april 2015, 20:00

Har nördat runt lite i broschyrer och kommit fram till att den äldre Essen troligen är från 1978 och den yngre från 1980.
Bilagor
Essen CR 1980 DE Katalog.jpg
Essen CR från 1980 års tyska katalog, och följaktligen utrustad med ARI trafikinfosystem.
Essen CR 1980 DE Katalog.jpg (609.92 KiB) Visad 6068 gånger
Essen CR 1978 SV katalog.jpg
Av någon outgrundlig anledning verkar för 1978 den svenska katalogen vara källan till Blaupunktinformation på internet!
Essen CR 1978 SV katalog.jpg (508.08 KiB) Visad 6068 gånger
Besatt av Blaupunkt bilradio från 70- och 80-talen!

torbjorn
Inlägg: 2706
Blev medlem: 12 mars 2009, 20:35
Ort: Sundsvall

Re: Jannes Blaupunkt-mania

Inlägg av torbjorn » 27 april 2015, 20:37

JanneHagnell skrev:Brummar likadant på AM. Med det du föreslog tidigare, menar du trasig IC?
Nej, jag tänkte mer på elektrolytkondensatorer eller jordfel.

Användarvisningsbild
JanneHagnell
Inlägg: 267
Blev medlem: 19 oktober 2014, 19:37
Ort: Alingsås

Re: Jannes Blaupunkt-mania

Inlägg av JanneHagnell » 27 april 2015, 21:56

torbjorn skrev:
JanneHagnell skrev:Brummar likadant på AM. Med det du föreslog tidigare, menar du trasig IC?
Nej, jag tänkte mer på elektrolytkondensatorer eller jordfel.
Ah, ja, det låter ju lite trevligare genast. Börjar väl med det enklaste, att kolla jordpunkter. Radion var ju faktiskt helt död först men kom sig när jag hade varit inne och kollat efter mekaniska fel, så med lite tur är det bara ärgade jordpunkter.
Besatt av Blaupunkt bilradio från 70- och 80-talen!

Användarvisningsbild
JanneHagnell
Inlägg: 267
Blev medlem: 19 oktober 2014, 19:37
Ort: Alingsås

Re: Jannes Blaupunkt-mania

Inlägg av JanneHagnell » 30 april 2015, 09:31

Sådär,nu är min V4:a stereomässigt uppgraderad, med Blaupunkt Stockholm 21 från 1981 som matar de befintliga nonamehögtalarna på hatthyllan samt de två "nya" Blaupunkthögtalarna under instrumentbrädan. Kollade förresten upp högtalarna, som jag köpte på Tradera för en tid sedan, och de är från 1978. Och visst, jag skulle gärna också haft klothögtalarna från samma år... 8)
Bilagor
blaupunkt21.jpg
Högtalarutbud anno 1978!
blaupunkt21.jpg (413.96 KiB) Visad 6051 gånger
Bollen m Blaupunkt.jpg
Nu har jag högtalare även fram, och "riktig" stereo!
Bollen m Blaupunkt.jpg (142.85 KiB) Visad 6051 gånger
Besatt av Blaupunkt bilradio från 70- och 80-talen!

Användarvisningsbild
JanneHagnell
Inlägg: 267
Blev medlem: 19 oktober 2014, 19:37
Ort: Alingsås

Re: Jannes Blaupunkt-mania

Inlägg av JanneHagnell » 30 april 2015, 12:16

Liten rättelse: Vid närmare koll visade det sig att högtalarna funnits med sedan åtminstone 1976 och fram till 1982/83, under namnen LA6551 och LA6751. Mao helt rätt till en Stockholm från 1981. :D
Bilagor
LA 6551 1976.jpg
LA 6551 1976.jpg (669.51 KiB) Visad 6047 gånger
LA 6751 1981.jpg
LA 6751 1981.jpg (678.98 KiB) Visad 6047 gånger
LA 6751 1982-83.jpg
LA 6751 1982-83.jpg (322.2 KiB) Visad 6047 gånger
Besatt av Blaupunkt bilradio från 70- och 80-talen!

Användarvisningsbild
JanneHagnell
Inlägg: 267
Blev medlem: 19 oktober 2014, 19:37
Ort: Alingsås

Re: Jannes Blaupunkt-mania

Inlägg av JanneHagnell » 7 maj 2015, 18:32

Ja, så börjar även kampen med den nyare Essenstereon att utveckla sig till något där svaret på frågan om jag lägger rimligt med tid på detta är ett "nej". Men då tar min tjurskallighet över: Jag SKA ha ordning på den! Särskilt med tanke på att alltihop i princip hänger på en brusten fjäder. Har testat olika alternativa sätt att spänna fast metallplattan i fråga, men inte hittat något som fungerar - än. Delvis beror det på att jag har haft ett feltänk: Har liksom bara utgått ifrån att brytaren som växlar från radio till tonhuvud även slår på elektromagneten som är inblandad i bandlåsningen. Det visar sig att brytaren i själv verket BRYTER strömmen till elektromagneten när kassetten matats in fullt! :shock: Normalläge med strömmen på i maskinen men inget band i bandaren är alltså elektromagnet på.
Så nu får det bli tänk om, tänk rätt. :roll:
Besatt av Blaupunkt bilradio från 70- och 80-talen!

Användarvisningsbild
JanneHagnell
Inlägg: 267
Blev medlem: 19 oktober 2014, 19:37
Ort: Alingsås

Re: Jannes Blaupunkt-mania

Inlägg av JanneHagnell » 22 juni 2015, 16:32

Jaha, ja... Idag fick jag hem ett par rejäla Blaupunkthögtalare som jag köpt på Tradera. Slängde in ett bud på dem närmast som en ryggmärgsreflex och när jag nu fått se dem IRL så är de förvisso snygga men den grå färgen, som påminner om om gamla hederliga nummerskivetelefoner, gör att de känns lite för gamla för mina bilar. Mer 60-tal, liksom. Någon som vill byta till sig dem mot något från 70-talet?
image.jpg
image.jpg (88.41 KiB) Visad 5912 gånger
Besatt av Blaupunkt bilradio från 70- och 80-talen!

torbjorn
Inlägg: 2706
Blev medlem: 12 mars 2009, 20:35
Ort: Sundsvall

Re: Jannes Blaupunkt-mania

Inlägg av torbjorn » 27 juni 2015, 22:44

Jag tar mig friheten att snylta på tråden med anledning av ett impulsköp på loppis idag.
En Frankfurt-Tr de Luxe serie E, dvs från ca 1961. Monteringsplåtarna saknas och rattarna är definitivt inte original, de ser 70-talsmässiga ut, men i övrigt verkar den hoppfull.

Trevligt med en rör-bilradio med FM! Förvisso är denna delvis transistorbestyckad, det finns transistorer i högtalarförstärkaren samt i spänningsomvandlaren för anodspänning.
Bilagor
Frankfurt_E.JPG
Frankfurt_E.JPG (344.17 KiB) Visad 5901 gånger

Användarvisningsbild
JanneHagnell
Inlägg: 267
Blev medlem: 19 oktober 2014, 19:37
Ort: Alingsås

Re: Jannes Blaupunkt-mania

Inlägg av JanneHagnell » 28 juni 2015, 13:11

Snygg!
Besatt av Blaupunkt bilradio från 70- och 80-talen!

torbjorn
Inlägg: 2706
Blev medlem: 12 mars 2009, 20:35
Ort: Sundsvall

Re: Jannes Blaupunkt-mania

Inlägg av torbjorn » 28 juni 2015, 22:27

Nu är den provkörd också. Den fungerar, riktigt bra på lång- och mellanvåg men på FM ger den kraftig distorsion. Har man tur är det så enkelt som att kvotdetektorelektrolyten behöver formera om sig, och i så fall "går den till sig" efter att ha fått stå på inställd på en stark sändare några timmar. Men jag misstänker att det blir nödvändigt att trimma om MF:en.
Jag har inget schema för Frankfurt serie E men däremot för Köln, som ju är i stort sett samma apparat men dessutom försedd med automatsökning.
En lustig detalj är att den fungerar som dubbelsuper på FM, först ett rör som MF-förstärkare på 10,7 MHz, därefter blandning med 4 MHz lokaloscillatorsignal och till sist ett rör som förstärker andra MF:en på 6,7 MHz. Det verkar inte ha varit någon riktigt god idé eftersom Blaupunkt såvitt jag vet bara använde konstruktionen i två modeller under ett enda år.

Rolf Zetterberg
Inlägg: 301
Blev medlem: 6 oktober 2006, 12:26

Re: Jannes Blaupunkt-mania

Inlägg av Rolf Zetterberg » 29 juni 2015, 09:33


torbjorn
Inlägg: 2706
Blev medlem: 12 mars 2009, 20:35
Ort: Sundsvall

Re: Jannes Blaupunkt-mania

Inlägg av torbjorn » 29 juni 2015, 10:32

Tack, det bekräftar att apparaten är så gott som identisk med Köln. För övrigt kan man notera att kvotdetektorkondensatorn C492 inte verkar vara en elektrolyt utan troligen papperskondensator i den här apparaten. Det känns knappast troligt att en sådan, hur dålig den än är, får så hög läckström att det har någon betydelse när det ändå ligger 47 kohm parallellt, så man kan nog avskriva den som orsak till distorsionen på FM. De fåtaliga papperskondensatorerna är av märke Eroid, som ju hör till de bättre i sitt slag.

Gustav
Inlägg: 1161
Blev medlem: 2 januari 2007, 20:44
Kontakt:

Re: Jannes Blaupunkt-mania

Inlägg av Gustav » 29 juni 2015, 11:28

Intressant modell! Jag har en Becker Mexico TR men den är heltransistoriserad. Tänk att man hade både transistorer och utgångstransformatorer, det har min Mexico också.

torbjorn
Inlägg: 2706
Blev medlem: 12 mars 2009, 20:35
Ort: Sundsvall

Re: Jannes Blaupunkt-mania

Inlägg av torbjorn » 29 juni 2015, 13:01

Push-pull med utgångstransformator var det vanliga i transistorslutsteg fram till mitten av 60-talet, det gick att få ut mer effekt ur billigare transistorer på det sättet när dels spänningen över transistorn kan få svänga upp till dubbla matningsspänningen och man dels tack vare transformatorn kan välja den belastningsimpedans som passar bäst för transistorerna oavsett standardiserade högtalarimpedanser. Och det var såklart också en stor fördel i en bilradio som ska kunna kopplas om mellan 6 och 12 V, då kan man få bra anpassning vid båda spänningarna genom att välja olika uttag på transformatorn.

Hos Blaupunkt betydde TR blandbestyckning (alltså vanligtvis rör i hela radiodelen men transistorer i spänningsomvandlare och högtalarförstärkare, och ATR betydde heltransistor, så länge det fortfarande förekom rör-bilradio på marknaden.

Gustav
Inlägg: 1161
Blev medlem: 2 januari 2007, 20:44
Kontakt:

Re: Jannes Blaupunkt-mania

Inlägg av Gustav » 29 juni 2015, 19:47

Ok, det fanns en logisk förklaring till det. Bäcken är en mycket fin bilradio med sökning a la Saba men automatiken har lagt av, sökningen stannar inte längre vid stationerna utan går förbi.

Skriv svar