Jannes Blaupunkt-mania

Uppvisning av den senaste samlarfynden.
Användarvisningsbild
Rickard

Re: Jannes Blaupunkt-mania

Inlägg av Rickard » 2 juli 2015, 22:47

Fantastiskt kul tråd med dessa fina bilradios! De här små underverk till apparaterna är är såklart underskattade som samlarobjekt.

Här kommer par tre Blaupunkts till att kika på, Flensburg de Luxe, nån Frankfurt och en Bramburg CR.
Jag har ett par L6 klothögtalare och nån rolig radiomodell som suttit i en mercedes med en fotknapp för att ändra station, men tyvärr inte på bild.

Även en egen favorit kom med, en Becker Mexico :D
Bilagor
bilradio - 1.jpg
bilradio - 1.jpg (68.98 KiB) Visad 5820 gånger
bilradio - 2.jpg
bilradio - 2.jpg (71.8 KiB) Visad 5820 gånger
bilradio - 3.jpg
bilradio - 3.jpg (79.68 KiB) Visad 5820 gånger
bilradio - 4.jpg
bilradio - 4.jpg (82.86 KiB) Visad 5820 gånger
bilradio - 5.jpg
bilradio - 5.jpg (83.17 KiB) Visad 5820 gånger
bilradio - 14.jpg
bilradio - 14.jpg (80.22 KiB) Visad 5820 gånger
bilradio - 15.jpg
bilradio - 15.jpg (72.41 KiB) Visad 5820 gånger
bilradio - 9.jpg
bilradio - 9.jpg (73.24 KiB) Visad 5820 gånger
bilradio - 10.jpg
bilradio - 10.jpg (102.2 KiB) Visad 5820 gånger
bilradio - 11.jpg
bilradio - 11.jpg (94.17 KiB) Visad 5820 gånger
/Rickard

Användarvisningsbild
JanneHagnell

Inlägg av JanneHagnell » 3 juli 2015, 19:19

Javisst är Blaupunktmaskinerna underbara! Å så dessa härliga stadsnamn! Man liksom känner hur man susar fram på autobahn i natten till tonerna av Kraftwerk: Fahr, fahr, fahr auf der Autobahn...
Becker Mexico är också en härlig pjäs som dessutom kan betinga högt pris på Tradera.
Besatt av Blaupunkt bilradio från 70- och 80-talen!

Användarvisningsbild
Rickard

Inlägg av Rickard » 3 juli 2015, 20:27

Jepp, hade en gång en lärare på gymnasiet i kommunikationsteknik som bestämt hävdade att den ultimata radiomottagaren var en bilradio: liten, hög prestanda och toppenljud.
Benägen att hålla med :D!
/Rickard

Användarvisningsbild
JanneHagnell

Inlägg av JanneHagnell » 15 augusti 2015, 11:01

Definitivt dagens fynd på veteranmarknaden i Nossebro. Hade inte jättehöga förhoppningar när jag köpte denna Bristol 27 "funkade nog när den plockades ut". Men för 50kr, så...
Visade sig dock att ALLT funkar på den! Radio, bandare, alla (eller ja, de få som finns) kontroller och tom skallampan! :D
Enda anmärkningen jag lyckats hitta är att mitten av texten Blaupunkt har nötts bort av flitigt volymrattsvridande och att apparaten verkar ha suttit i ett nyttofordon med rejäla smutsavlagringar på och kring knapparna som följd.
Bilagor
image.jpg
image.jpg (91.34 KiB) Visad 5716 gånger
image.jpg
image.jpg (91.58 KiB) Visad 5716 gånger

torbjorn

Inlägg av torbjorn » 15 augusti 2015, 14:58

När man får tag i såna där apparater är det trevligt att ha en ultraljudstvätt man kan lägga ner fronten och alla knappar i.
Få se, den torde väl vara från '87 gissar jag? Antagligen DIN-kontakter för högtalare och en avlång ram med två stora flatstift för matning och jord, eventuellt plats för några smala flatstift för ytterligare funktioner? Den torde ju vara 5 år före ISO-standarden för bilradiokontakter.

Jag gjorde ett Blaupunktfynd härom veckan, bytte till mig en Stereo-8-bandspelare ACR-200 mot en batteriradio från 40-talet. ACR-200 är dock inte tillverkad av Blaupunkt utan det är en japansk apparat, troligen tillverkad av Mecca, som har fått Blaupunktmärkning på fronten. Jag misstänker att samma förhållande gäller för ACR-100 som är en snarlik bandspelare men för vanliga kompaktkassetter. Senare ACR-apparater (alltså bilbandspelare utan radio, förekom senare bl a i bussradiosystem) från en bit in på 70-talet och framåt verkar dock vara "riktiga" Blaupunktkonstruktioner.

Användarvisningsbild
JanneHagnell

Inlägg av JanneHagnell » 15 augusti 2015, 15:06

Jag har faktiskt en ultraljudstvätt, men där hamnade de mopedförgasare jag också fyndade. När jag äntligen hittar en apparat som funkar direkt är jag inte sugen på att börja ta isär den... Smutsen släppte med old school handkraft.
Maskinen är mycket riktigt från 1987. Egentligen lite ny för mig, fast det enkla utförandet gör att den känns äldre. Så inte helt fel i tex en V4:a från -79... Som jag råkar ha en...

Användarvisningsbild
JanneHagnell

Inlägg av JanneHagnell » 26 augusti 2015, 16:02

Efter ytterligare ett försök att få igång Essenstereon, varvid den nästan funkade och sedan totaldog har jag kommit fram till följande:
1) Det finns väldigt många gamla Blaupunkt på veteranmarknader.
2) Är de otestade kostar de ofta 50kr.
3) Jag har varken kunskap, fingerfärdighet eller tålamod för att jobba i den kompakta elektroniken och mekaniken i moderna (ja, 70-talet och därefter, då) bilstereos.
4) Jag kommer (med största sannolikhet) inte att leva för evigt.
Summan av ovanstående blir att jag framgent visserligen ska öppna och kolla "fynd" som inte funkar, men hittar jag inte ett lätt åtgärdat fel snabbt, så blir det reservdelar eller skrotbingen!

Användarvisningsbild
JanneHagnell

Inlägg av JanneHagnell » 28 augusti 2015, 14:31

YES! ÄNTLIGEN! Jag har lagat en av mina Blaupunktar! :mrgreen: :mrgreen:
Det var Stockholm CR:en (den som i Sverige såldes i paket med klothögtalarna) som bandaren var död på. När jag öppnade kunde jag raskt konstatera att drivningen varken gick runt eller matades in i kassetten. Genom en glipa i chassit kunde jag se något svart, snörliknande sticka fram - kunde det vara en trasig rem?
Efter att ha tagit mig in i apparaten kunde jag raskt konstatera att det ska finnas två remmar: En stor som låg där avsliten och en mindre av vilken jag inte såg ett spår! Raskt dit med två gummiband (inte optimalt, jag vet, men det får sitta så länge) i lämpliga dimensioner å så i med ett band - TADA, FUNKAR! :D Snabbspolningen har en liten tendens att generera bandsallad, men jag brukar inte använda den ändå.
Enda återstående problemet var att skallampan var trasig, men det är ofta en tämligen enkel operation på dessa apparater och lampan är av typen instrumentbelysning i äldre bilar, så det var raskt fixat.
RIKTIGT skönt att äntligen få till något efter allt fruktlöst mekande! 8)
Bilagor
image.jpg
Sådär ska det inte se ut, nej!
image.jpg (121.14 KiB) Visad 5643 gånger
image.jpg
En rem på plats, en kvar!
image.jpg (122.58 KiB) Visad 5643 gånger
image.jpg
Glödlampsbyte? Plättlätt!
image.jpg (97.22 KiB) Visad 5643 gånger
image.jpg
TADA!
image.jpg (87.91 KiB) Visad 5643 gånger

torbjorn

Inlägg av torbjorn » 28 augusti 2015, 16:15

Det kanske kan vara på sin plats att presentera en ännu enklare "kusin" till Bristol 27: Amsterdam 18, även den troligen från 1987. Ren mono-radio som inte ens har en tonkontroll. Anslutningarna följer som synes 80-talets DIN-standard, precis som man kan vänta sig på en europeisk apparat från den tiden.
Bilagor
Amsterdam_18_typskylt.JPG
Amsterdam_18_typskylt.JPG (75.42 KiB) Visad 5638 gånger
Amsterdam_18_front.JPG
Amsterdam_18_front.JPG (50.34 KiB) Visad 5638 gånger
Amsterdam_18_kontaktdon.JPG
Amsterdam_18_kontaktdon.JPG (69.78 KiB) Visad 5638 gånger

Användarvisningsbild
JanneHagnell

Inlägg av JanneHagnell » 15 september 2015, 19:11

Ja, så kunde inte Janne hålla sig utan skulle "bara" kika lite på Tradera. Men det var det värt! Idag öppnade jag ett paket innehållande en Stockholm R26 från 1986-87! Kuriosa är att lådan som använts är till en Philips bilstereo, och tom cellplastgavlar hade återanvänts, något tillslöjdade för att passa Blaupunkten ME LIKE!! :D
Som utlovats i annonsen var maskinen fullt fungerande. Jag insåg snabbt att detta var en häftigare systermodell till Bristol 27:an som jag inhandlade i Nossebro. Här erbjuds, utöver Bristolspecifikationen, autoreverse (vilket gjorde mig nervös men den funkar klanderfritt) och spolningsmöjlighet även bakåt, manuell stereo i- och urkoppling samt loudness.
Liksom för Bristol är dock Stockholmen en av de enklare modellerna (tex bara två högtalarutgångar) som göms långt bak i katalogerna. Och de ser också betydligt äldre ut än sina årssyskon med LCD-displayer och bokstavskombinationer som SQM och SQR. Noterar förresten just detta med placeringen i katalogen: På 70-talet började man med de enklaste modellerna och arbetade sig uppåt sida för sida. Här, på 80-talet, ligger istället de häftigaste apparaterna först! Kan det vara en avspegling av samhället? Förr satt man i lugn och ro och läste från pärm till pärm, men på 80-talet hade ingen tid med det utan fokuserade på det som kom först? :mrgreen:
Bilagor
IMG_5084.JPG
Väl värd drygt 100-lappen!
IMG_5084.JPG (179.74 KiB) Visad 5517 gånger
Blaup-Cata-1986_25_StockholmR26.jpg
Stockholm R26 fanns 1986...
Blaup-Cata-1986_25_StockholmR26.jpg (102.47 KiB) Visad 5517 gånger
Blaup-Cata-1987_11_StockholmR26.jpg
...och 1987, i par med Porto 26. Notera att Blaupunkt var före Volvo med att kalla föråldrade modeller för Classic...
Blaup-Cata-1987_11_StockholmR26.jpg (89.78 KiB) Visad 5517 gånger
Blaup-Cata-1987_13_Bristol27.jpg
Jämför med Bristol 27 från 1987.
Blaup-Cata-1987_13_Bristol27.jpg (95.52 KiB) Visad 5517 gånger

Användarvisningsbild
nake

Inlägg av nake » 1 februari 2016, 21:52

återkommer med bild på Ludwigshafen Bon

Användarvisningsbild
JanneHagnell

Inlägg av JanneHagnell » 14 mars 2016, 18:44

Nu var det länge sedan sist, men för ett tag sedan fastnade jag under slötittandet på Tradera vid en enkel Blaupunktradio, Amsterdam 11, i "fint skick". En enkel radio är ju egentligen inte det jag är mest intresserad av men bilden på fronten fångade mig; sådär stilrent vacker som bara Blaupunktapparater från den här tiden kan vara! Så jag budade lite högre än jag egentligen tänkt och fick den. Ångesten över det "onödiga" köpet lade sig när jag hämtade ut den idag - inte nog med att den funkar, den verkar knappt aldrig ha varit monterad eller använd! I ett superfint skick, mao, och då kan jag leva med att rattar och frontplast saknas (har ju en del liggande från skrotade apparater). :D
En koll på nätet ger vid handen att maskinen troligen är från 1981. Jag har inte hittat den exakt, men en maskin som heter Amsterdam 11 och är snarlik finns i den belgiska (!) katalogen från 1981. I den tyska katalogen från samma år hittar jag bara motsvarande modell med ARI (trafikinfoingång) men då heter den Ludwigshafen.
Detta är nog den enklaste maskin jag stött på. Den har visserligen två högtalarutgångar men de är bara parkopplade; det är mono som gäller! Inte ens en tonjusteringsratt finns! Det är av/på, volym, tuning och val mellan M och U som finns att leka med! Men skönheten ligger i det enkla!
:mrgreen:
Bilagor
IMG_5891.JPG
Ah, tysk skönhet!
IMG_5891.JPG (68.31 KiB) Visad 5022 gånger
IMG_5892.JPG
Ser knappt ut att ha varit monterad! Det är inte ofta man ser garantilappar i det här skicket!
IMG_5892.JPG (99.15 KiB) Visad 5022 gånger
IMG_5893.JPG
IMG_5893.JPG (196.14 KiB) Visad 5022 gånger
Blaup_cata81_12AAM.jpg
Den var lite svårfångad, men här är nästan rätt modell i 1981 års belgiska katalog som ligger på antique-autoradio-madness.org
Blaup_cata81_12AAM.jpg (99.68 KiB) Visad 5022 gånger

Användarvisningsbild
JanneHagnell

Inlägg av JanneHagnell » 8 april 2016, 16:53

torbjorn skrev:Det kanske kan vara på sin plats att presentera en ännu enklare "kusin" till Bristol 27: Amsterdam 18, även den troligen från 1987. Ren mono-radio som inte ens har en tonkontroll. Anslutningarna följer som synes 80-talets DIN-standard, precis som man kan vänta sig på en europeisk apparat från den tiden.
Kul att den har samma grundmodell på fronten som Bristol och Stockholm, tom kassettluckan är där, naturligtvis utan att kunna öppnas!
Detta måste dessutom vara en direkt fortsättning på min Amsterdam 11. Den tyska ordningen på numren verkar vara att låga nummerserier är enklare maskiner och inom nummerserierna går man uppåt i takt med årsmodellerna. Det verkar dock vara ett 80-talsfenomen, tex heter ju bandaren Stockholm bara CR i slutet på 70-talet.
Man kanske skulle rita en släkttavla hur de olika modellerna har utvecklats över åren? Hööög nördvarning! :mrgreen:

Användarvisningsbild
JanneHagnell

Inlägg av JanneHagnell » 8 april 2016, 21:15

Idag hämtade jag ut skvadern CR 2001 D. Den visade sig vara i riktigt hyggligt skick: snygg utanpå och dessutom fungerande, vilket jag ju faktiskt inte visste något om! :D
Visst, bandaren kärvar och svajar, men det är ju vad man kan vänta sig av något som legat på hyllan ett tag. Borde lösa sig med lite service. Då måste jag öppna den, vilket kanske kan ge fler ledtrådar till dess ursprung.
På baksidan är det Blaupunktstandard map anslutning av kablarna, men ändå inte riktigt som det brukar se ut. Fronten är en modellspecifik som både har den gamla standarden med två rattaxlar och DIN-infattning.
Riktigt spännande, det här. Inte äkta Blaupunkt, visst, men samtidigt en intressant del av företagets historia, på samma sätt som man tex kan säga (för att gå in på ett annat av mina favoritämnen) att Saab 9-4 och 9-7 inte är riktiga Saabar, men en del av företagshistorien är de ju likväl. :mrgreen:
Bilagor
image.jpg
Både ny och gammal monteringsstandard.
image.jpg (82.1 KiB) Visad 4951 gånger
image.jpg
Som vanligt, men ändå inte.
image.jpg (87.42 KiB) Visad 4951 gånger
image.jpg
Ja, avsedd för Sverige är den ju.
image.jpg (111.46 KiB) Visad 4951 gånger
image.jpg
image.jpg (97.45 KiB) Visad 4951 gånger

torbjorn

Inlägg av torbjorn » 8 april 2016, 21:32

Skruvskallarna ser mycket japanska ut. Jag tycker jag känner igen detaljlösningarna på lock och botten någonstans ifrån, kanske någon Knutsson eller Handic.
Det blir intressant att se hur apparaten ser ut invändigt!

Skriv svar