DUX U105

Uppvisning av den senaste samlarfynden.
agfamatic

DUX U105

Inlägg av agfamatic » 21 april 2015, 16:54

Var förbi Gnesta kommuns secondhand butik idag och såg en gammal radio ståendes på golvet under ett bord, det visade sig vara en DUX i bra skick och förstås en allströmsradio
(jag börjar nästan tro att någon har kastat en allströmsförbannelse över mig :twisted: )
Och priset var 200kr vilket kändes rimligt så efter att ha gått en sväng hem och hämtat pirran fick den följa med mig hem.

Apparaten verkar sakna typskylt men efter lite grävande på radiomuseum.org fick jag fram att det måste vara allströmsversionen av Dux V105 dvs. Dux U105.

Efter en lättare okulär besiktning kunde jag konstatera att alla rören verkar vara på plats samt att apparaten använder ett ballaströr av typen C-1 för 200-230v nätspänning.

Dessvärre verkar glaskolven på C-1 ha separerat från rörbasen och sitter nu bara fast i kablarna och rörbasen sitter i sin tur fast väldigt hårt i rörsockeln som tur är verkar inte glaset ha spruckit och jag tror inte det har läckt hur jag ska få loss röret vet jag inte men kanske någon här har något tips.
har du gamla elektronikinstrument du inte längre använder? jag köper dem gärna av dig billigt

agfamatic

Re: DUX U105

Inlägg av agfamatic » 21 april 2015, 16:55

Här är några bilder på radion
Bilagor
image.jpg
image.jpg (108.11 KiB) Visad 6577 gånger
image.jpg
image.jpg (82.94 KiB) Visad 6577 gånger
image.jpg
image.jpg (105.48 KiB) Visad 6577 gånger
image.jpg
image.jpg (118.76 KiB) Visad 6577 gånger
har du gamla elektronikinstrument du inte längre använder? jag köper dem gärna av dig billigt

Gustav
Kontakt:

Inlägg av Gustav » 21 april 2015, 17:00

Stilig radio!

torbjorn

Inlägg av torbjorn » 21 april 2015, 22:49

Och många tjärklumpar och mycket gammal Philips-gummikabel :)
På tal om allström, har Gnesta någon gång i tiden haft likströmselnät?

agfamatic

Inlägg av agfamatic » 22 april 2015, 00:38

Jag har för mig att jag har läst nånstans att Gnesta hade ett eget kraftverk från och med 1920 talet som genererade likström men när den verksamheten lades ner eller om det uppgraderades med växelströms generatorer vid något tillfälle det vet jag inte.

Man kanske skulle kolla om man kan hitta någon information om det på Gnesta bibliotek eller om möjligtvis kommunen har någon information.

agfamatic

Inlägg av agfamatic » 24 april 2015, 12:44

Förhoppningsvis kan jag få ur C1 ur sin sockel så att jag kan kontrollera anslutningarna och limma rörbasen. Men om det skulle vara utbänt vad kan man koppla in istället? Ett vanligt effektmotstånd ger ju ingen reglering mot strömspiken som kommer när rören är kalla, ett effektmotstånd och en NTC termistor kanske.

Jag har också kollat lite grann efter en hollänsk phillipsmotsvarighet till U105 då det ofta är enklare att hitta scheman för phillipsapparater men har inte kunnat hitta något dock kanske samma chassi användes i andra apparater.

torbjorn

Inlägg av torbjorn » 24 april 2015, 20:28

Jo, samma lösning som i 50-talets tv-apparater med NTC-motstånd + lämpligt seriemotstånd borde fungera bra, åtminstone med dagens stabila nätspänning. En fördel med den gamla lösningen med reglerrör är ju att det fungerar nästan som en konstantströmregulator för glöden, så man får samma glödström även vid stora nätspänningsvariationer. En del radioapparater med den lösningen (t ex Telefunken allströmsapparater från slutet av 30-talet) har av den anledningen bara två lägen på nätspänningsomkopplaren. 110-130 V samt 220-250 V eller något sånt. Ibland gjordes nätspänningsomkopplingen helt enkelt genom att byta till en annan typ av reglerrör, som då också hade andra byglingar i sockeln.

agfamatic

Inlägg av agfamatic » 26 april 2015, 17:05

Regulatorröret lossnade men inte på det sättet jag skulle vilja att det kom loss på,
image.jpg
image.jpg (78.31 KiB) Visad 6466 gånger
sockeln och röret separerade och sockeln sitter fortfarande fast i rörhållaren men turen i oturen är att trådarna från röret gick av så att de är endå relativt långa. Röret visade sig också vara ett C8 istället för ett C1 skilnaden verkar vara att C1 klarar 230v medan C8 klarar 200v så C8 kanske inte är helt lämpligt för att köra radion på 230v

Har för övrigt halvt tagit ut chassit ur kabinetten, kunde inte få ut chassit helt eftersom radioskalan är fast monterad i kabinetten och är kopplad till radions vridkondensator via en vajer, något jag inte vill härja med.

agfamatic

Inlägg av agfamatic » 29 april 2015, 04:44

Har äntligen lyckats få loss den fastfrusna rörsockeln från rörhållaren
image.jpg
image.jpg (72.03 KiB) Visad 6434 gånger
detta åstadkoms genom att smörja den med 5-56 oxidlösande universalolja och låta sörjan ligga i rörhållaren några dagar, efter denna behandling kom sedan rörsockeln ur utan några problem nu blir det att rengöra sockeln och hållaren från olja och sedan löda och limma barlaströret sedan får jag se om det kanske går att få ut chassit utan att sabba skallinan

agfamatic

Inlägg av agfamatic » 2 maj 2015, 16:54

hittade ett schema för en phillipsapparat 480L som har samma röruppsättning förutom att den saknar indikatorröret får se hur väl schemat stämmer
http://elektrotanya.com/philips_480l_vi ... nload.html

Dan Andersson

Inlägg av Dan Andersson » 20 maj 2015, 10:43

Hej.
En exakt sådan där radio hade jag en gång på 70 talet fick den av en gubbe ca 1971-72 Den hade samma problem med ballast röret.
Men min farsa hade en idé, vad man kunde använda för att få fast glaskolven! SCHELLACK och det fungerade!
När jag tog löst röret ut pottsockeln avnände jag en mejsel och då var det inga problem med att glaset släppte från rörets bakelit underdel.

http://museumvictoria.com.au/collection ... e-c8-1930s
http://www.vacuumtubesinc.com/Products/ ... Tubes.aspx

Det går att ersätta dessa svåra rör med lite Motstånd kondingar mm.
Ritningar finns troligen på nätet.
Radion blev skrotad under 80 talet så nu är den i Radiohimmelen.

// DAN Andersson SM3MTQ i Delsbo
SM3MTQ

Dan Andersson

Inlägg av Dan Andersson » 21 maj 2015, 16:02

Hej.
Har hittat nåt intressant i Ballast frågan:
http://www.radiomuseum.org/forum/ballas ... ments.html
Ta även och leta efter en blaska på nätet som heter Hollow State Newsletter från 80-90 talet den finns som pdf där står det hur de har gjort på
andra apparater och då kan man få idéer.
C1 och dess syskon C8 mfl är känsliga för stötar.
Jag har 2 st C8 som är oanvända i kartonger i mitt rörlager.

// DAN
SM3MTQ

agfamatic

Inlägg av agfamatic » 22 maj 2015, 08:12

Ska först och främst försöka laga det barlaströret jag har innan jag ger meg på mer avancerade lösningar.
Hur väl håller schellack under hög värme?

Undra om man kan smälta ner några stenkakor och använda stenkaksmeten för ändamålet? :lol:

Dan Andersson

Inlägg av Dan Andersson » 22 maj 2015, 09:39

Hej.
Schellack finns att köpa troligen hos Färghandlarn eller de firmor som håller på med bildelar.
Det kanske går att använda sk packnings klister tror att det innehåller Schellack.
Det verkade hålla bra för mig i alla fall.

73 de DAN
SM3MTQ

torbjorn

Inlägg av torbjorn » 22 maj 2015, 09:42

Om man vill få schellack i flytande form så ska man inte försöka smälta den, utan istället lösa upp den i sprit.

Skriv svar