DUX U105

Uppvisning av den senaste samlarfynden.
Dan Andersson

Re: DUX U105

Inlägg av Dan Andersson » 22 maj 2015, 18:01

Hej.

Jo jag vet det där med T-Dojja
Shellack flaskan jag hade luktade sprit.
man brukar också använda Shellack tillsammans med Topplockspackningar på Mopeder och motorcycklar.

73 de DAN
SM3MTQ

agfamatic

Inlägg av agfamatic » 18 november 2016, 12:12

Nu har projektet legat på is ett ganska långt tag men jag har kunnat konstatera att för att kunna komma vidare i renoveringen av radion måste jag hitta serviceinfo då alla tjärklumpar verkar sakna all form av information om dess värden.

Skall eventuellt höra med radiomuseet i Göteborg om de har något och om det är möjligt för icke-medlemmar som mig att betala för eventuell inscanning.

Har även testat EF9 och ECH3 på min Euratele rörprovare med hjälp av en adapter jag har byggt och EF9 visar näst intill ingen emission och ECH3s hexodedel verkar vara kortsluten då den peggar mästarens nål om man så har den in 10mA läget. Så det verkar som att jag behöver åtminstånde ett nytt ECH3 och möjligtvis även ett EF9 om jag kan få tag på ett men vi får se hur väl detta trötta rör fungerar i radion först.

Skall tillägga att jag förstås inte kan testa de andra rören då de inte finns med i Eurateles rörlista men det kanske skulle gå att komma på vilka inställningar man bör använda via rörens datablad men jag är lite osäker vilka värden man bör utgå ifrån för att ta reda på vilken "eichung" och mätområde på mätaren.
har du gamla elektronikinstrument du inte längre använder? jag köper dem gärna av dig billigt

torbjorn

Inlägg av torbjorn » 18 november 2016, 15:44

Och det är inte så att det beror på någon felinställning av rörprovaren (kanske tryckfel i inställningstabellen, inte alls ovanligt) eller felkoppling i adaptern att den slår i botten?
När det gäller rörprovning så går det ju oftast att lista ut med hjälp av datablad för röret hur man ska ställa in rörprovaren och vilka värden som är rimliga.
De viktigaste data har följt med genom rörgenerationerna, så förutom sockelkopplingen kan man utgå från rörprovarinställningar för modernare rör.
ECH3 är t ex praktiskt taget identiskt med ECH41/42. EF9 är mycket likt pentoddelen i EAF42 eller EBF80. EBC3 motsvarar t ex EBC41/81 eller EABC80 minus en diod. Slutröret och likriktarröret får man se upp med lite mer, speciellt med tanke på glödspänningen.

"Tjärklumparna" är ofta märkta med detaljnummer istället för värde, och översättning till detaljnumren kan man hitta i reservdelslistan i en servicemanual för nästan vilken Philips/Dux/Concerton-radio som helst från tjärklumpstiden.

agfamatic

Inlägg av agfamatic » 13 juli 2017, 13:57

Är på en tredagars semester i Göteborg så jag passade på att besöka radiomuseet och förutom att kolla på alla intressanta apparater där snackade jag lite med gubbarna där om min Dux och fick följa med in till arkivet för serviceinfo men dessvärre hittade vi inget där så det var dessvärre ännu en återvändsgränd. Verkar också som att alla tjärkondingar i apparaten använder ett annat kodsystem än senare apparater så det hjälper mig inte häller men jag får kolla vidare efter mer info kanske kan något av radiomuseerna ute på kontinenten något om det rör sig om en hollänsk philips konstruktion och inte en svensk konstruktion anpassad efter krigstidens komponent och rörbrist.

Får i alla fall kolla vidare på saken när jag är hemma nu njuter jag av en god öl på 7:ans ölhall i Göteborg.
har du gamla elektronikinstrument du inte längre använder? jag köper dem gärna av dig billigt

Skriv svar