Graetz radio med Schallkompressor

Uppvisning av den senaste samlarfynden.
Pidde

Graetz radio med Schallkompressor

Inlägg av Pidde » 24 april 2016, 11:47

Budade hem en Graetz Melodia 619 på en lokal auktion. Den har den så kallade Schallkompressor som är någon sorts diskanthorn. Finns lite diskuterat här på forumet men jag undrar hur mycket den skall låta egentligen? Visst är det någon skillnad med den in resp. urkopplad med knappen på framsidan men hur mycket skall det vara eller är min hörsel okänslig för diskant numera? Tydligen är frekvensgången i denna apparaten kopplad till hur bra mottagningen är för att undertrycka brus via någon mystisk koppling mellan EL84 och det magiska ögat EM34 enl. en annan diskussion.

Gustav
Kontakt:

Re: Graetz radio med Schallkompressor

Inlägg av Gustav » 24 april 2016, 14:46

Ljudet från den kommer bara ut på sidorna och är kanske inte så kraftigt men hörs naturligtvis. Minns inte riktigt men har för mig att den främre diskanten öven skall tystna när man kopplar ur men är inte säger. Jag har en sinfonia och den skiljer sig kanske lite från din

Pidde

Inlägg av Pidde » 24 april 2016, 20:22

Stämmer, den främre diskanten tystnar också när 'Raumklang' stängs av. Satte på jazzradion på P2 idag och med den diskantrika musiken hörs skillnaden tydligt.

Gustav
Kontakt:

Inlägg av Gustav » 24 april 2016, 21:39

Min Sinfonia låter väldigt bra. Kraftfull och en av de bästa radioapparater jag hört

Pidde

Inlägg av Pidde » 29 april 2016, 22:33

Efter lite kondensatorbyte här och där har det blivit betydligt bättre fart i Schallkompressorn. Mest skillnad gjorde katodelektroytkondingen på slutröret EL84 som ligger i serie med diskanten och Schallkompressorn till jord. Nu låter den riktigt bra :)

Pidde

Inlägg av Pidde » 1 maj 2016, 21:26

Noterade förresten att elektrolyten som heter 344 på schemat i verkligheten sitter monterad på motsatt hålll. Dvs - mot diskanten och schallkompressorn och + med det som så småningom går till jord om 'raumklang' är på. Har man försökt göra en bipolär på detta viset med katodelektrolyten och ritat fel i schemat? Någon kanske vet?

torbjorn

Inlägg av torbjorn » 1 maj 2016, 21:57

Det kommer aldrig att ligga någon likspänning över 344, så det spelar ingen roll hur den vänds.
Minuspolen hos katodelektrolyten 327 blir ju likströmsmässigt jordad via utgångstransformatorns sekundärlindning och bashögtalarna.

I schemat jag har (ritningsnummer 90 129, revisionsmarkering bara ifylld vid "a" ) så är 344 inritad som du beskriver. Om det finns fler varianter av schemat så kunde det vara intressant att kolla om det finns skillnader.

Pidde

Inlägg av Pidde » 2 maj 2016, 21:47

Jag har samma schema.

Jämförde ljudet med en annan Graetz 417 4R Musica idag. Den har visserligen inte Schallkompressor eller frontdiskant. Melodia 619 apparaten med dubbla basar har inte alls lika kraftfull bas som 417R med bara en bas. Konstigt. Skall det vara så?

torbjorn

Inlägg av torbjorn » 2 maj 2016, 22:34

Har båda apparaterna bra status när det gäller kondensatorbyten osv? Graetz använde ju gärna papperskondensatorer av typen "ERO 100" som idag utan undantag är mer än lovligt usla.
Teoretiskt sett skulle man också kunna tänka sig något problem med utgångstransformatorn, t ex om kärnan har blivit kraftigt magnetiskt mättad pga överström i samband med rörfel, eller om virvelströmsförlusterna blir höga pga dålig isolation mellan plåtarna i kärnan.
Andra saker som kan påverka basåtergivningen är t ex om bashögtalaren är väl fastskruvad vid baffeln och om det är rent eller fullt med hårdpackat damm mellan konen och högtalartyget.

Gustav
Kontakt:

Inlägg av Gustav » 3 maj 2016, 09:08

Jag skulle rekommendera byta av papperskondensatorer runt volymkontrollen mm. Det kan göra storstilad, framförallt när basen är svag

Pidde

Inlägg av Pidde » 12 maj 2016, 21:36

Alla papperskondingar är bytta utom en på 619 maskinen, C321, den kräver att inkråmet åker ut... Tror dock den mer har med diskanten att göra än basen. Ingen var inom toleranserna som vanligt. Varit för fint väder så inte pillat så mycket. Dock är 417R intressant för den brummar en del vid noll volym men det försvinner vid en del volym så loudnessen funkar. Frågan är bara vart brummet kommer ifrån... Det försvinner dock när 4R knappen trycks in för då får botten på volymen motkoppling via motstånd 157. Den ledningen hänger ju i luften runt halva apparaten med 4R på. Nog inte så smart. Får testa och klippa den när vädret vänder. Hur återställer man en utgångstrafo som blivit magnetisk? Defluxer?

torbjorn

Inlägg av torbjorn » 12 maj 2016, 23:07

Pidde skrev:Hur återställer man en utgångstrafo som blivit magnetisk? Defluxer?
Vad tror du om att koppla in en tongenerator till grammofoningången, styra ut LF-förstärkaren fullt och sedan minska frekvensen så långt att kärnan börjar bli mättad (distorsion uppstår), öka därefter frekvensen långsamt. Om det är ett single-ended-slutsteg med bara ett rör kanske man skulle göra om försöket med omvänd polaritet på primärlindningen också.

Brum vid låg volym har jag råkat ut för på ett par äldre apparater. En Telefunken från 40-talet där det visade sig att volymkontrollen var jordad i samma rörnit som nättrafons anodspänningslindning, det fungerade säkert bra när radion var ny men när rörniten började sitta löst och få övergångsmotstånd till chassiet blev det inte lika bra längre. Och så en Centrum från mitten av 30-talet där det var flera konstruktionsmissar på en gång - volympotens hölje var inte jordat och eftersom den var hopbyggd med nätströmbrytaren blev det en hel del kapacitivt kopplat brum där , dessutom var grammofonuttaget samt tonkontrollnätets fotpunkt jordade på olämpliga ställen, långt från resten av LF-förstärkaren.
Brum kan naturligtvis också orsakas av rörfel - t ex dålig isolation mellan glöd och katod eller att någon fri ände av glödtråden emitterar elektroner.

När man råkar ut för svårlösta brumproblem kan det vara intressant att kolla med oscilloskop, dels om det är 50 eller 100 Hz brum och dels om fasläget relativt nätspänningen ändras beroende på vad man gör med tonkontroller, klangregister mm. För att ta reda på om brummet kommer via glöden eller någon annan väg kan man ordna en möjlighet att bryta glödströmmen, om brummet försvinner omedelbart vet man att det är glödkretsen som inducerar brum (eller kanske orsakar en jordpotentialskillnad), om det inte försvinner förrän rören kallnar måste brummet komma någon annanstans ifrån.

Pidde

Inlägg av Pidde » 15 juni 2016, 18:22

Sämre väder nu så pIllat vidare med brumproblemet i 417 maskinen. Rätt säker nu att det kommer från återkopplingen från högtalartrafon via motstånd 148 till baskontrollen. Bytt EL84/EABC80 och kopplat bort glöden, provat annan likrikare utan resultat. Något runt EABC80/EL84 verkar det vara eller är det något med högtalartrafon? Alla stora elektrolyter bytta också.

Pidde

Inlägg av Pidde » 22 november 2016, 22:07

Brumproblemet i Graetz 417 löst. Efter att ha hittat ett inlägg på en tysk site med liknande problem tänkte jag prova det. Stod att man skull öka motståndet 154 efter högtalartrafon (som ger spänningen till resten av apparaten) med 100 ohm eller så. Visade sig då att motstånd 154 med 1k i schemat var 200 ohm. Bytte till 1k och brummet borta... Motståndet nog bytt någongång eftersom det inte var krokat fast i lödning.

Också skruvat ut 'Schakompressorn' för att se hur den ser ut på insidan på 618 apparaten. Bara ett pappersmembran så det var inte så kul. Bytte också konding 344 till en bipolär. Kanske lite mer diskant nu.

torbjorn

Inlägg av torbjorn » 23 november 2016, 23:06

Moderna bipolära elektrolyter har ofta förvånansvärt hög förlustfaktor (eller om man så vill ESR). Jag har varit med om ett fall där en bipolär elektrolyt ställde till med otrevligt stor dämpning i ett 600-ohmigt telefonisammanhang, jag fick ersätta den med två motriktade vanliga elektrolyter av god kvalitet. Så det kanske går att få ännu bättre ordning på diskanten i det här fallet...

Skriv svar