Fisher bilstereo 80-tal

Uppvisning av den senaste samlarfynden.
Användarvisningsbild
JanneHagnell

Fisher bilstereo 80-tal

Inlägg av JanneHagnell » 30 april 2017, 00:13

Fyndade den här godingen på veteranmarknaden i Nossebro idag, en Fisher AX730EL med stuk som för mig signalerar första halvan av 80-talet. Funktionen var "funkade när jag plockade ur den" plus att den ser väldigt fräsch ut, så det var värt en chansning, tyckte jag.
Hemma kunde jag konstatera att radion funkar bra men bandaren hade bekat ihop. Varken eject-, ff- eller revknapparna gick ens att rubba! :shock: Efter en stunds motionerande och smörjande gick den dock igång och efter ytterligare ett tag hade motståndet minskat så mycket att autoreversen slutade koppla fram och tillbaka och därmed nästan allt funkade som det skulle. Det som fortfarande krånglar är inmatningen. Hjulen som sitter bredvid tonhuvudet verkar kärva så de inte går tillbaka ordentligt, för petar man tillbaka ett av dem så hoppar kassettsläden på plats. Hoppas att smörjning och motion löser det för jag vill helst inte plocka isär - mitt track record på reparationer är ju inte lysande... :?
Anledningen att jag köpte apparaten är att den har en DIN-kontakt på baksidan (bild). Hade hoppats att den skulle kunna utgöra ingång för en kabel till mobilen men när jag nu tittar närmare är den 7-polig och inte 6-polig och har ingen bygling. Kanske troligare att det är en lågnivåutgång? Det finns en skiss över kontakterna på en klisterlapp på ovansidan men där är DIN-kontakten märkligt nog inte med.
Nördig som jag är kollade jag upp märket Fisher. Kommer ihåg att kompisens syrra köpte en Fisherstapel på 80-talet där hon valde till nymodigheten CD-spelare. Vill minnas att utrustningen såldes som ganska högkvalitativ. Märket ska tydligen ha varit amerikanskt men sålts till Sanyo som la ner det för bara några år sedan. På min apparat står det Made in Japan tom på fronten.
Bilagor
IMG_7799.JPG
IMG_7799.JPG (659.69 KiB) Visad 1802 gånger
image1.JPG
image1.JPG (68.21 KiB) Visad 1802 gånger
Besatt av Blaupunkt bilradio från 70- och 80-talen!

torbjorn

Re: Fisher bilstereo 80-tal

Inlägg av torbjorn » 30 april 2017, 08:54

Jag upplever det som ett billigt/medelklass japanskt märke som försökte marknadsföra sig som snobbigare och "finare" än det egentligen var. Det tillverkades i Japan åtminstone sedan mitten av 70-talet. I varje fall var det frågan om helt egna konstruktioner - det var inte frågan om ommärkta apparater från någon större fabrik. Oftast ganska enkla och "normala" lösningar, vanligtvis var det lätt att laga en Fisher utan att ha schema till den om man hade lite erfarenhet av hur andra japanska konstruktioner var gjorda. Man kan anta att konstruktörerna gärna följde applikationsexempel från komponenttillverkare.

Jag har fått för mig att Fisher möjligen skulle kunna ha haft något gemensamt med märket Silver, som såldes i Expert-butikerna omkring 1980. En sak som kan vara värd att notera är att Fisher tillverkade Betamax-video ganska långt fram i tiden, och det kan ju möjligen antyda att de hade någon form av affärer ihop med Sony.

Har det gått varmt så att plasten har börjat smälta runt mittstiftet i DIN-kontakten, eller är det bara ett gjutfel?

När det gäller inkoppling av DIN-kontakten så kan väl en bra början vara att ta en titt i apparaten för att se hur många av polerna som är anslutna, ohmmäta för att kolla vilket/vilka som är jord, kanske mäta spänning och kolla om den skickar ut 12 V på någon pinne i kontakten när apparaten är påslagen.

Intressant att radion verkar ha avstämning med s k spänningssyntes (alltså inte digital frekvenssyntes) och en LED-stapel för att visa frekvensen. Det är ganska ovanligt i bilradiosammanhang, jag vet dock att det har funnits dels på en Pioneer-modell från omkring 1980 och dels på en billig mer eller mindre märkeslös apparat med endast FM-radio som OK sålde någon gång i mitten av 80-talet.

Användarvisningsbild
JanneHagnell

Inlägg av JanneHagnell » 30 april 2017, 12:54

Tack för infon! Ja, på 80-talet skulle ju "alla" ha Technics hemstereo men kompisens syrra valde Fisher som marknadsfördes som typ lika bra fast billigare, åtminstone där hon handlade.
Hittade rätt smörjpunkt och fick igång kassettsläden så nu funkar allt. :D Ska mäta på utgående poler på DIN-kontakten. Det satt en klisterlapp som täckte den och den var som sagt inte med på instruktionslappen. Det finns fö fyra högtalarutgångar men två av dem är täckta av en plåt och ej med på instruktionen. Jag tänker att chassit kan ha använts för flera modeller och om detta är en enklare så är DIN:en kanske inte ens är inkopplad! :o Tyvärr sitter det på insidan en stor kåpa över alla in- och utgående kontakter och den verkar vara svår att demontera utan större ingrepp.
"Smältningen" är ett gjutfel, iaf.

Användarvisningsbild
JanneHagnell

Inlägg av JanneHagnell » 1 maj 2017, 17:12

Nähä! :( Lyckades peta undan lite kablar bakom DIN-kontakten och det visade sig att där fanns - ingenting! Ingen anslutning till kretskortet bakom och kontakten är mao en dummy. :x
Funderar på att lägga ut maskinen på Tradera nu när den funkar bra men som den nörd jag är har jag förstås hunnit bli lite kär i dess härliga 80-talsuppsyn med den av Torbjörn nämnda tuningskala som är hellre än bra enligt mottot allt-blir-bättre-med-lysdioder! :mrgreen:

Skriv svar