Graetz och Orion

Uppvisning av den senaste samlarfynden.
lennon
Kontakt:

Graetz och Orion

Inlägg av lennon » 14 oktober 2017, 19:19

Jag gick till dagens Radiomässa i Norrköping med föresatsen att inte komma hem med något som tar plats. En Graetz Sinfonia 422 i fint skick för 100 kr kunde jag dock inte motstå, och på köpet fick jag med en Graetz Melodia 519 som behöver slipas och lackas på ovansidan. När jag på golvet under bordet fick syn på en Orion 99 från 1938 meddelade försäljaren, som insåg att den tunga lådan skulle få ett gott hem, att jag kunde få den på köpet också.
Sinfonia-422.jpg
Sinfonia-422.jpg (31.9 KiB) Visad 1411 gånger
Melodia-519.jpg
Melodia-519.jpg (39.76 KiB) Visad 1411 gånger
Orion-99.jpg
Orion-99.jpg (22.07 KiB) Visad 1411 gånger
Jag har tagit hem schemat på Orion som är ovanligt eftersom radion har automatisk fininställning (AFC), om någon har serviceinstruktion så tar jag gärna emot sådan. Inte mycket finns på nätet om denna modell, jag såg att Johan nyligen sålde en svenskspråkig broschyr som hade passat att lägga på radion. Bakstycket har svensk text, chassit är stämplat "IMPORT" och stationsnamnen Östersund, Boden och Umeå finns på skalan. Slutröret AL5 saknas, istället sitter ett omsocklat EL11 men jag ser ingen extra lindning för 6 volt till det. De andra rören är Tungsram och försedda med en gördel runt sockeln som intygar att "Detta rör är GOTT" undertecknat av Radiokompaniet på Odengatan 56 i Stockholm. Kan man anta att dessa rör är originalrören?

Tillägg: Svaret på frågan är Ja, de är märkta med samma nummer som är instansat på en plåt som är nitad till chassit och alla utom ögat håller 75 % av nominella data. Det vore intressant att få nypriserna på dessa apparater av någon som har tillgång till gamla listor. En närmare presentation finns nu på min webbplats.

Lennart

Användarvisningsbild
Johan
Site Admin
Kontakt:

Re: Graetz och Orion

Inlägg av Johan » 20 oktober 2017, 18:15

Orion-apparaten är en udda apparat - trevliga fynd!

/Johan

torbjorn

Re: Graetz och Orion

Inlägg av torbjorn » 23 oktober 2017, 21:52

Jag har tittat i den Oriondokumentation jag har. Riktiga serviceblad - om än ganska magra jämfört med t ex Philips från samma tid - kom först från och med 1941/42 års modeller. För tidigare år finns bara schemor i min pärm, och modell 99 saknas helt.

Skriv svar