Det här som följer är varken rocket science eller speciellt märkvärdigt egentligen. Många kan tycka att det är självklart, andra kan hävda att det är t.o.m onödigt. Må så vara. Det är upp till var och en hur man går tillväga under sin renovering, men jag tycker att en del erfarenheter kan vara värdefulla nog att sprida. Jag har själv lärt mig oerhört mycket från andras erfarenheter och andra sammanhang, som t.e.x renoveringar av bilar, möbler, hus o.s.v. Kontexten och materialen kan skifta men det är i grund och botten samma sak.
Egentligen bör man undvika att plocka isär saker i onödan. Om det sitter som det ska, fungerar och inte behöver åtgärdas, kan det vara en god idé att låta det fortsätta vara så. Risken finns alltid att någon del skadas, går helt sönder eller förloras, och dessa gamla elektronikkomponenter och mekaniska delar är ofta nära på omöjliga att ersätta.
Visserligen kan man ersätta med liknande och nytillverkade delar, men det sker alltid på bekostnad av originalitet och patina. Så var fokuserad, försiktig och noggrann när du sätter igång med att plocka isär en gammal radio!
Här följer ett par tre tips som kan hjälpa dig att bli mer organiserad:
1. Ta alltid bilder av objektet innan du sätter igång, antingen med din mobil eller med en kamera. En bra regel är att fortsätta ta detaljbilder under demonteringen också. På så sätt kan man alltid gå tillbaka till bilderna för att se hur det såg ut, när det är dags att montera ihop delarna igen. En renovering kan dra ut på tiden av olika naturliga orsaker, och minnet kan svika med tiden! Samtliga bilder i den här tråden kommer just från mina "minnesbilder".
2. Under det att du plockar isär, lägg gärna de lösa delarna direkt i en skål, ett upp-och-ner-vänt burklock eller varför inte nånting med flera fack, t.e.x en tom äggkartong? Själv har jag spenderat långa stunder, svärandes och krypandes på alla fyra, för att hitta den där lilla skruven, muttern eller brickan som jag råkat svepa ner på golvet, helt i onödan.
3. "Bag'em and Tag'em" är en bra devis när man har många små delar att hålla reda på. För att hålla ordning på små delar, och vad som hör ihop med vad, använder jag mig av zip-påsar, som man enkelt kan försluta och skriva text utanpå. Varenda skruv och bricka ska ju helst tillbaka till de exakta ställena de kom ifrån.
4. En större "projektlåda", typ bananlåda, flyttlåda eller annan storleksmässigt lämplig låda är ett mycket bra sätt att hålla alla delar samlade under en renovering. Lägg ömtåliga delar, t.e.x rör, i mindre askar eller lådor så att de ligger väl skyddade, och är lätta att hitta bland alla delar.
5. Arbeta planmässigt, metodiskt och lugnt. En renovering av en radio tar sin beskärda tid, och du gör dig själv, och radion ifråga, en otjänst om du gör ett hafsigt eller halvdant jobb.
I det här fallet har jag delat upp renoveringen i två huvudsakliga grupper:
- - Lådan som är tillverkad i trä
- RA-delen och DA-delen
RA- och DA-delarna är också grupperade tillsammans av liknande skäl eftersom de delar på många typer av material. T.e.x har de bägge en frontpanel i ebonit, bägge har ett antal distanser av stål, mekaniska komponenter med liknande uppbyggnad och material. Alla dessa delar och typer av material kräver ofta samma åtgärder och arbetsmoment.
För att belysa tänkandet ytterligare så är här ett exempel: När det är dags för att ta hand om distanserna för att få bort rosten, så kräver det ett antal delmoment. Givetvis vill man åtgärda alla distanser från DA- och RA-delarna på en gång i varje delmoment, och inte tvingas att upprepa dem för varje del för sig. Det är mer rationellt helt enkelt.
Visst, att göra arbetet "parallellt" är mer rationellare än att utföra det "seriellt", men det kräver att man plockar isär båda modulerna samtidigt. Därför är ovanstående punkter desto bättre att följa .