Sida 1 av 1

Skantic Favör

Postat: 20 december 2018, 10:39
av beos
Hej, ny medlem här! DXare under tidigt 70-tal, blev radioamatör i lumpen (A-cert) men aldrig aktiv tyvärr. Har saknat ljudet (och lukten...!) från gamla rör radios så jag hittade nyligen en fin Skantic Favör på Tradera. Modellen från ca 1963 verkar byggd på ett standard chassi som finns i andra Luxor modeller också som t ex Tenor. (Går inte att lägga in bilder här på forumet?)

Den verkar fungera ok, har satt den på 250 VAC för att spara lite på elektroniken. Skallamporna funkar inte men det verkar gå lätt att få tag på (6.3V 0,3A E10). Däremot brummar den en del, har förstått att det kan vara filterkondensatorerna som torkat med åren. Har ingen erfarenhet av detta, så om någon har något tips eller länk på hur man går tillväga för att fixa detta vore jag tacksam. Är det något annat man ska tänka på?

Re: Skantic Favör

Postat: 20 december 2018, 11:24
av SM7CZR
Hej!
För att ladda upp bild, klicka på "Bilagor",
därefter "Lägg till filer".
Leta upp aktuell fil på din dator osv...

Re: Skantic Favör

Postat: 20 december 2018, 13:11
av beos
Aha, tog ett tag att hitta den knappen... så här ser den ut

Re: Skantic Favör

Postat: 20 december 2018, 14:29
av SM7CZR
Välkommen till reparatörgänget! :D
Det finns säkert någon här som har schema på radion.
Sen blir det inte svårt att tipsa om vilken elektrolytkonding du skall börja med att byta ut.

Re: Skantic Favör

Postat: 20 december 2018, 14:39
av lennon
Förutom filterelektrolyten ska du byta de bruna Farad-kondensatorerna. Ersätt selenlikriktaren med en kiseldiodbrygga och byt gärna EL84:s katodelektrolyt när du ändå rotar i radion.

Lennart

Re: Skantic Favör

Postat: 20 december 2018, 16:57
av torbjorn
I en sån där radio kan det också sitta en del små, troligen bruna, plastingjutna Hunts papperskondensatorer. De är om möjligt ännu sämre än Farad-kondensatorerna.

De små kolmassamotstånden kan ändra värde, i synnerhet sådana som utsätts för likström (skärmgallermotstånd för blandar- och MF-rör, anodmotstånd i LF-förstärkaren, katodmotstånd).

Förutom de redan nämnda elektrolyterna så finns det troligen också en liten elektrolyt i FM-detektorn, byt även den.

Re: Skantic Favör

Postat: 20 december 2018, 21:54
av beos
Tack för svaren. Här är schemat på em Luxor Tenor som jag tror har samma chassi som min Favör: viewtopic.php?f=2&t=529&p=1762&hilit=tenor#p1762 Kanske man kan få tips på de viktigaste kandidaterna för utbyte? :) Sen undrar jag om det är enkelt att lyfta ut chassit ur radion? Vilka moment kan vara besvärliga?

Re: Skantic Favör

Postat: 20 december 2018, 23:38
av torbjorn
Det syns ju inte på schemat vilka kondensatorer som är tveksamma papperskondensatorer respektive vilka som är t ex keramiska eller plastfolie av bättre kvalitet som inte behöver bytas.

Men, som redan sagt i tråden, så bör man i första hand vara misstänksam mot elektrolyterna C34, C36 och C39.
Den mest kritiska papperskondensatorn är kopplingskondensatorn före slutrörets styrgaller, C48.
Om du är mån om bra ljudkvalitet och att tonkontroller mm fungerar som de ska, så byt alla papperskondensatorer runt ECC82 samt kondensatorn över utgångstransformatorns primärlindning C46.
För att säkerställa radiomässigt bra funktion (rätt arbetspunkter för blandare och MF, AGC beter sig korrekt osv), så ta en titt på skärmgalleravkopplingarna C12 och C19, byt dem om de är papperskondensatorer (i så fall troligen Hunts), om det är keramiska eller plastfolie så behöver de inte bytas. AGC-filterkondensatorn C16, kopplingskondensatorn före volymkontrollen C35 och den kondensator med svårläst posnummer som sitter mellan EM84 styrgaller och jord (syns rakt under grammofonuttaget PU i schemat) är förmodligen också dåliga papperskondensatorer.
Motstånd som bör kollas är i första hand R7, R10, R36, R37, R43, R44, R46, i andra hand samtliga små Vitrohm kolmassamotstånd.

När du byter ut selenlikriktarbryggan mot kisel, så är det lämpligt att också flytta anodspänningssäkringen (180 mAT) till växelströmssidan av likriktarbryggan. När säkringen sitter efter bryggan, som inritat på schemat, så skyddar den inte nättransformatorn mot en ev kortslutning i bryggan. Och termosäkringen på primärsidan är bara tänkt att skydda mot brand, om likriktarbryggan kortsluts kommer transformatorn att skadas långt innan termosäkringen löser ut.

Tänk på att nätbrum även kan ha andra orsaker än dåliga glättningskondensatorer. T ex dålig kontakt i jordpunkter som delas mellan signalkretsar och växelspänningskretsar (glöd, jord till glättningskondensatorer mm). Jag misstänker att denna apparat har kretskorten jordade via fästskruvarna, och de kan behöva efterdras då och då.
Observera att eftersom denna radio har s k brumkompenserad utgångstransformator så bör man behålla originalvärdet på glättningskondensatorn C34 (100+100+50 uF), 50 uF-delen ersätts såklart med 47 uF som är närmaste standardvärde idag. Om man ökar på värdena i hopp om att minska nätbrummet så kan resultatet tvärt om bli sämre än innan.
Brum kan också bero på överledning mellan glödtråd och katod i rör. I denna apparat är nog ECC82 mest misstänkt för sådana problem, ena halvan har ju oavkopplat katodmotstånd.

Ett par ändringar som kan vara lämpliga för bättre ljudkvalitet: Minska C32 från 1 nF till t ex 680 pF, för att anpassa diskantsänkningen efter FM-detektorn till dagens sändarstandard. Byt ut C46 mot ett RC-nät, t ex 4,7 nF + 10 kohm i serie (ska man vara noga borde man egentligen svepa med tongenerator för att prova ut det), för att få korrekt belastningsimpedans för slutröret över hela audioområdet.

Det bör inte vara några särskilda problem att ta ur chassiet. Bara att lossa fyra skruvar under lådan och dra ut det, kolla att inte skalan eller något annat hakar fast. Troligen finns det en stickpropp för högtalarkabeln. Ev kan det finnas en jordledning till någon skärmplåt (folieklädd unicapapp eller liknande i botten av lådan), som måste lossas.

Re: Skantic Favör

Postat: 21 december 2018, 09:13
av beos
Stort tack, Torbjörn! Svaret är helt klart värt en öl om du skulle ha vägarna förbi Södra Stockholm... :) Nu har jag verktygen för att börja rodda i burken. Kan nog ta ett tag innan jag kommer igång men återkommer i så fall med mer specifika frågor. Tack igen.

Re: Skantic Favör

Postat: 26 december 2018, 14:20
av Jerker
Från en nybörjare till en annan.

Välkommen, du som jag blir väl stum av allt kunnande som flödar här? Vad gäller demonteringsinstruktioner så rekommenderar jag ett besök på youtubekanalen 'Electronics old and new' av en vältalig Herre som heter M. Caldeira, steg- för-steg i ett lugnt tempo.

Jerker

Re: Skantic Favör

Postat: 26 december 2018, 15:28
av JanneHagnell
Jerker skrev:
26 december 2018, 14:20
Från en nybörjare till en annan.

Välkommen, du som jag blir väl stum av allt kunnande som flödar här? Vad gäller demonteringsinstruktioner så rekommenderar jag ett besök på youtubekanalen 'Electronics old and new' av en vältalig Herre som heter M. Caldeira, steg- för-steg i ett lugnt tempo.

Jerker
Själv brukar jag förstå typ 1/10... :roll:
Men ser glad ut i alla fall! 8)

Re: Skantic Favör

Postat: 8 januari 2019, 08:02
av Jerker
Man behöver inte kunna ställa tändningen för att byta bromsbelägg på en bil. :wink:
Jerker

Re: Skantic Favör

Postat: 8 januari 2019, 11:14
av JanneHagnell
Jerker skrev:
8 januari 2019, 08:02
Man behöver inte kunna ställa tändningen för att byta bromsbelägg på en bil. :wink:
Jerker
:mrgreen: