Vill köpa Radiogrammofon

Uppvisning av den senaste samlarfynden.
AndersC
Vill köpa Radiogrammofon

Inlägg av AndersC » 21 september 2019, 15:26

Hej!

Är helt ny här, men vill bara fråga om man kan få lite goda råd och dåd om vad man ska titta efter när man vill köpa en äldre radiomöbel/radiogrammofon.

Har eventuellt en Dux V1374 med tveksam funktion på skivspelaren som jag kan få bli vid, är den något att köpa?

Vi skulle ju vilja koppla in en extern CD på denna typ av möbel går det över huvud taget, vi vill inte göra för mycket skada på originalet s a s.

Vi har ett rum i vår lägenhet som vi kallar för Nostalgirummet, där vi så gärna skulle vilja ha en äldre radiomöbel.

Mvh

Anders

lennon
Kontakt:

Re: Vill köpa Radiogrammofon

Inlägg av lennon » 22 september 2019, 13:06

Radiodelen i Dux blir bra efter byten av rör och kondensatorer, den har troligtvis ett extra MF-steg för FM-bandet och är därmed skapligt känslig.
En cd-spelare av nätdriven typ ger tillräcklig utspänning till grammofonkontakten. När jag använder batteridriven cd- eller kassettspelare som är avsedd för hörlurar kopplar jag en impedanstransformator med 100 kohm sekundärlindning till grammofonuttaget för att få rätt ljudnivå.

Lennart

AndersC

Inlägg av AndersC » 22 september 2019, 16:50

Hur står sig Dux kontra Luxor i dessa fall, som östgöte är man ju lite intresserad av en Luxor från Motala, men eftersom jag är helt novis på detta undrar jag bara? Hu fungerar skivspelarna på resp märke?

Anders

torbjorn

Inlägg av torbjorn » 22 september 2019, 19:20

Även Luxor brukar vara ett bra val, men samma sak gäller även där att man får räkna med att byta en mängd papperskondensatorer och kanske några motstånd som har ändrat värde. Luxors skivspelare har fördelen framför Dux/Philips att det är större chans att originalpickupen fortfarande är i användbart skick.
De flesta av Luxors tidiga FM-apparater har också ett extra MF-steg. Vissa av dem har faktiskt FM-band som går upp till 108 MHz, vilket ju annars var ovanligt före 1970-talet.

AndersC

Inlägg av AndersC » 23 september 2019, 07:00

Hej igen!

Tack alla för alla svar på mina säkert larviga frågor för er som kan detta, men har fastnat för detta och efter att ha i somras besökt den lilla utställningen som finns på Motormuseet i Motala i somras, så fick jag blodad tand i att vilja ha en själv.

Ser min begränsning i att kunna renovera en radiogrammofon själv, visserligen bygger jag modelltåg på fritiden men detta med radiokomponenter känner jag mig väldigt vilsen på, är det nån som vet om det finns någon som åtar sig att hjälpa mig renovera en framtida radiomöbel tekniskt?

Mvh

Anders

lennon
Kontakt:

Inlägg av lennon » 23 september 2019, 08:24

Gör en ödmjuk förfrågan till Bengt Eliasson som har kompetensen, ett åtagande om att skruva ur radiodelen och lämna den hos honom ökar chansen till positivt svar.

Lennart

lennon
Kontakt:

Inlägg av lennon » 27 september 2019, 09:48

Anders.
Du har PM.

Skriv svar