Givande husrensning

Uppvisning av den senaste samlarfynden.
torbjorn

Inläggav torbjorn » 2 maj 2011, 12:21

Mer avbrott i lindade komponenter - som om det inte var nog med nättransformatorn.
Mellan LF-röret och slutröret sitter ett LC-filter av någon anledning, och det visade sig vara avbrott i spolen där, som var huvudorsaken till att LF:en var så svag. All signal som kom igenom måste ha kommit genom kapacitiv koppling mellan ledningarna till spolen.
Spolen i fråga är sektionslindad på träbobin och till all lycka gick det faktiskt att komma åt felstället för reparation.
För kommande 664DW-reparationer kan man notera att induktansen är 150 mH och likströmsresistansen drygt 1 kohm.

Som något bättre ersättare för E499/REN914 har jag nu använt ett E438, men funderar på att göra en mellansockel och använda ett PF86 som då får gå triodkopplat. Det finns ju inte så mycket att välja på när det gäller högohmiga trioder med 4 V glödspänning.

Något som jag inte har blivit klok på är syftet med den omkopplare som manövreras genom att dra volymratten ut och in. Det verkar som om man kan välja olika förspänning för AGC - antingen -2 eller -4 V, och i ena läget kopplas en ledning till "stationsljuset" bort.
Bilagor
IMG_4603.JPG
IMG_4603.JPG (163.66 KiB) Visad 3739 gånger
IMG_4604.JPG
IMG_4604.JPG (126.02 KiB) Visad 3739 gånger

torbjorn

Inläggav torbjorn » 11 februari 2012, 19:25

Nu har jag tittat närmare på NC-98 och kört igång den. Inga kondensatorproblem alls - papperskondensatorer sitter bara på okritiska ställen och kopplingskondensatorn före slutsteget är keramisk. Det gick bra (och snabbt) att formera om elektrolyterna. Jag hittade ett motstånd (katodmotstånd till första MF-steget) som hade ändrat värde från 680 ohm till ca 2,5 kohm, det var ett typiskt amerikanskt kolmassamotstånd.

De hembyggda sakerna under chassiet visade sig mycket riktigt vara en SSB-detektor, ett extra LF-förförstärkarsteg samt ett hemgjort drivsteg för S-metern. Det senare (ena halvan av ett ECC83 som gick som någon slags gallerlikriktare och katodföljare, inkopplat till sista MF-transformatorn) visade sig orsaka självsvängning i MF:en om man inte drog ner RF gain kraftigt, jag rensade bort det och återställde ursprunglig inkoppling av S-metern.

Det visade sig att lokaloscillatorn inte gick på det högsta bandet (15-40 MHz). Någon hade gjort modifieringar där och lagt 30 kohm i serie med anodmotståndet (original 15 kohm) samt 60 kohm parallellt med gallerläckan (47 kohm). Nu har jag tagit bort 60 kohm-motståndet och då svänger oscillatorn överallt utom runt 15-16 MHz.

MF:en var kraftigt snedtrimmad (förmodligen har någon skruvat på måfå) men HF och oscillatortrimningen stämde nästan exakt. En irriterande snålhet är att HF-spolarna inte är trimbara utan det finns bara trimkondensatorer. Alltså si och så med följsamhet mellan HF och lokaloscillator i nedre delen av varje band.

Nu fungerar radion men jag är inte så nöjd med känsligheten, omkring 10-20 uV - alltså inte bättre än en vanlig rundradiomottagare utan HF-steg. Det kan förvisso röra sig om något halvtrött rör, jag har inte provat eller provbytt än. Att det just nu sitter 6BA6 istället för 6BD6 i andra MF-steget borde inte försämra känsligheten.

Det hembyggda extra LF-steget fungerar acceptabelt och ger ungefär 10 gångers förstärkning, det kanske är vad som behövs för att få tillräcklig volym vid SSB-lyssning.

lennon
Kontakt:

Inläggav lennon » 12 februari 2012, 12:14

När spolar som inte är trimbara förorsakar dålig spårning mellan signal- och oscillatorkretsar kan det ibland åtgärdas med en instoppad bit av en järnpulverkärna fixerad med en limdroppe. Om induktansen är för hög används en liten mässingskruv istället. I andra fall där bandspridning sker med fast kondensator i serie med vridkondensatorn är det oftast så att denna paddingkondensator behöver lite ändrat värde.

Lennart

torbjorn

Inläggav torbjorn » 13 mars 2012, 23:07

Lite mer labbande med NC-98.
Det verkar inte finnas så mycket känslighet att vinna på att försöka trimma HF-spolarna, så de får vara som de är.

När jag har kört radion lite mer med yttre antenn (från början var det bara signalgenerator som användes) så märker jag att den har mycket kraftigt modulationsbrum, i synnerhet på mellanvåg. Än så länge har jag inte hittat något botemedel (bl a provbytt MF och HF-rör mot andra exemplar som har bättre isolation mellan glöd och katod, satt dit avkopplingskondensatorer över likriktarröret, försökt skärma av runt likriktarröret, provat med avkopplingskondensatorer på glöden nära HF-, blandar- och MF-rör ett i taget). Layouten är inte så rolig ur den här synpunkten eftersom likriktarröret sitter alldeles intill andra MF-steget.

Det MF-steg som just nu har 6BA6 istället för 6BD6 har fått lite lämpligare arbetspunkt genom motstånd inkopplade parallellt med katod- och skärmgallermotstånden. Det gäller att komma ihåg att ta bort dem den dag jag får tag i ett 6BD6...

torbjorn

Re: Givande husrensning

Inläggav torbjorn » 18 februari 2016, 21:56

Nu, över 5 år senare, hörde radhusägaren av sig igen och hade städat igenom de djupaste gömmorna. Det blev två flyttkartonger med böcker, papper och komponenter, bl a manual till den billiga japanska rörprovaren och en hel del gamla europeiska stiftsockelrör. Dessutom en vridtransformator, en bilradio av 50-talsmodell Philips ND624V-22, och ett hembyggt labbnätaggregat där chassiet utgörs av en lång planka.

Återgå till "Senaste fynden"