Luxor Magnefon TR75S

Här väljer man varje månad ut ett samlarobjekt ut som presenteras och kommenteras.
ricard
Kontakt:

Luxor Magnefon TR75S

Inläggav ricard » 20 oktober 2016, 22:45

Så drar vi till med en Luxormagnefon igen, denna gången en trådspelare typ TR 75 S.

Som alla andra maskiner baserad på samma chassi, står det TRIM över kontaktraden. Beroende på chassi kan de här maskinerna ha möjlighet till grammofonavspelning (dvs de har tonarm), snabbspolning framåt, inspelningsnivåindikator eller volymkontroll, vara fristående som den här eller inbyggda, men jag har för mig att det står TRIM på allihopa, så det kan knappast anses vara en entydig modellbeteckning.

TR75S-above-working.jpg
TR75S-above-working.jpg (138.08 KiB) Visad 1571 gånger

Denna är baserad på ett trådspelarcahssi som heter M107B enligt en etikett inuti maskinen (hos vissa trådspelarchassin finns det en extern typskylt med chassits typbeteckning).

TR75S-typeplate-int.jpg
TR75S-typeplate-int.jpg (86.37 KiB) Visad 1571 gånger

Maskinen saknar både slutförstärkare och högtalare, och är avsedd att kopplas till högtalaruttaget och grammofoningången på en radio, vilket tydligt framgår av beteckningarna vid banankontaktdonen på baksidan. Med moderna beteckningar är detta alltså ett 'däck', i motsats till de flesta rullbandspelarna för hemmabruk som kom senare. En liten baklängeskopplad sluttransformator impedans- och signaltransformerar högtalarsignalen för inspelning. En mikrofonkontakt finns som synes också tillgänglig. Notera felstavningen av MIKROPHONE (med "K") och TERMINALES (ett "E" för mycket i slutet)!

TR75S-buchse.jpg
TR75S-buchse.jpg (42.91 KiB) Visad 1571 gånger

För att koppla in en extern grammofon används ett par banankontakter på ovansidan märkta PICK-UP. Denna udda placering har sin förklaring i att det finns varianter med tonarm, och den tillhörande pickupen kopplas då in här, i närheten av tonarmsfästet.

Rörbestyckningen är ganska basal: EF40 (förförstärkare), 6AT6 (utgångsförstärkare), 6AQ5 (högfrekvensoscillator) samt 6X4 (likriktare). 6AT6 innehåller förutom en triod även en dubbeldiod som jag inte tror används till något (jag har inget schema på apparaten). Högfrekvensen vid inspelning har jag mätt upp till omkring 43 kHz vilket jag tycker är tämligen väl tilltaget för en såpass gammal maskin.

TR75S-tubes.jpg
TR75S-tubes.jpg (117.18 KiB) Visad 1571 gånger

I likhet med andra magnefoner i den här serien (M102..M109 samt M111) är innanmätet tämligen enkelt uppbyggt. All elektronik i bakkanten på apparaten, med kontaktpaketet för manövriringen på ena sidan. Mekaniken är väldigt enkel på denna typ av apparat, motorn tippas väsenligen åt ena eller andra sidan beronde på om man skall driva tråden framåt eller spola tillbaka, vilket gör att motoraxeln anlägger en eller två mellanhjul som i sin tur driver uppspelningshjulet alternativt trådrullen.

TR75S-int.jpg
TR75S-int.jpg (162.58 KiB) Visad 1571 gånger

Motorn styrs underligt nog inte av en kontakt i kontaktpaketet utan av en liten kvicksilverbrytare. Det gör det vanskligt att testa maskinen när den ligger uppochner då motorn gärna vill starta utan att någon startknapp är nedtryckt om man inte pallar upp maskinen så den lutar. Jag vet inte riktigt varför man valt en kvicksilverbrytare på det här sättet, det borde väl gå lika bra att använda någon av de många kontakterna i omkopplarpaketet?

TR75S-mercury-sw.jpg
TR75S-mercury-sw.jpg (84.4 KiB) Visad 1571 gånger

En lustig sak är det interna nätanslutningsdonet, som väsenligen är samma som man hittar på Luxors radioapparater från den tiden, där den ena kontakthalvan sitter i bakstycket så att strömmen bryts när bakstycket plockas av. Just den funktionen får man ju inte om den är monterad som i den här maskinen, men det underlättar vid service att kunna koppla ifrån i varje fall nätsladden, även om sladdarna till in/utgångarna inte är bortkopplingsbara.

TR75S-powerconn-int.jpg
TR75S-powerconn-int.jpg (109.69 KiB) Visad 1571 gånger

En annan märklig kontakt i maskinen är en oktalsockel långt ner i förstärkeriet. Man skulle kunna tänka sig att det skulle möjliggöra en enkel urtagning av elektroniken, men det är så mycket andra sladdar som går mellan elektronikchassit och övriga delar av maskinen att det inte skulle hjälpa. Nu när jag tittar på bilden på röruppsättningen här över så undrar jag om det inte helt enkelt är så att ingångstransformatorn är monterad på denna kontakt, så att man lätt skulle kunna byta ut den beroende på vad man tänker att chassit skall kopplas till.

TR75S-octalconn-int.jpg
TR75S-octalconn-int.jpg (82.17 KiB) Visad 1571 gånger

När det gäller renovering var maskinen halvdöd när jag började med den: anodsäkringen hade brunnit, vilket troligtvis berott på för mycket läckage i första filterkondensatorn, med åtföljande hög strömförbrukning och kraftigt rippel på anodspänningen, medförande brum i utsignalen. Hittade en kondensator i skrotlådan som också ligger i papphylsa som originalet, dock inte av samma fabrikat (Hellesens). (Uppmätt anodström efter renovering är 10mA vid avspelning och 45mA vid inspelning.)

Ett lite mer udda fel var avsaknad av glödspänning på ingångspentoden vilket berodde på en ett knäckt kontaktfinger i rörsockeln! Lyckades hitta en liknande rörsockel som jag kunde transplantera kontakten från. Kopplingskondensatorn från första till andra steget verkar vara i bra skick, inget läckage överhuvudtaget (-200mV på gallret), vilket i och för sig skulle kunna bero på totalt avbrott men med tanke på att ljudet är helt ok i apparaten är kondensatorn säkert ok. Från andra steget ligger det någon volt över utgångsterminalerna vilket jag kan leva med så länge.

Mekaniskt har det bara behövts lite allmän smörjning, trevligt nog.

Ett bekymmer ur modern synpunkt är att utgången är relativt högohmig, jag skulle tro omkring 100kohm eller något åt det hållet med tanke på att det sitter ett 100k-motstånd över utgången. Jag har testkört den mot ingången för keramisk pickup på en transistorerad Tandbergbandspelare vilket fungerar utmärkt, men det kanske blir lite väl hög last om man skulle ta bandspelaringången på en vanlig transistorförstärkare.

Ett annat bekymmer är maskinen saknar varje möjlighet till framspolning, så man måste lyssna igenom bandet från början varje gång. Avsaknaden av inspelningsnivåjustering är också lite dumt, men eftersom det å andra sidan saknas inspelningsnivåindikator skulle man ändå inte veta hur man skulle ställa in den.

En intressant sak med den här maskinen var de medföljande trådrullarna. Normalt är det mest radiomusik som spelats in, eller den där boxningsmatchen mellan Floyd Patterson och Ingemar "Ingo" Johansson 1959 som verkar finnas med i varje trådspelarägares trådsamling. Men här är det mest ganska ordinärt "salongsprat" från någon familj, blandat med lite solosång från en av de närvarande. På någon rulle låter det som uppspelade sketcher från en grundskoleklass. En genomgående grej är att rullarna inte är inspelade ända till slutet, utan det finns ganska mycket tomt. (Det gör i sin tur att man kan avnjuta det för trådspelare typiska 'tjattret' av kontaktkopieringsekon som hörs när det är tyst på inspelningen!).

En ledtråd ligger kanske i en 8cm rulle med vanligt kvartstumsband som hade slunkit med i lådan med inspelningstråd. Det bandet visar sig innehålla inspelning riktad mot radio/TV-handeln, som uppmanar till en drive på Philipsbandspelare. Jag har aldrig kommit över någon sådan inspelning förr. Jag undrar därför om inte maskinen tillhört en radio/TV-handlare, som helt enkelt tog hem en maskin för lite allmän testning, men utan att ha det mer eller mindre påtvingade intresset som den gemene magnefonägaren skulle haft (på grund av maskinens anskaffningskostnad och förmodat tillhörande inspelningsintresse).

För övrigt har Johan en utmärkt video av en maskin av samma typ här:
https://www.youtube.com/watch?v=Xj2VUyeZJoQ
"Ich bin der Musikant mit Taschenrechner in der Hand."

torbjorn

Re: Luxor Magnefon TR75S

Inläggav torbjorn » 21 oktober 2016, 11:08

Jag skulle tro att anledningen till kvicksilverströmbrytaren är att man inte riktigt litade på att de vanliga kontakterna skulle tåla nätspänning i kombination med den induktiva last som motorn innebär. En kvicksilverströmbrytare tål brytljusbågar betydligt bättre än de klena skjutkontakterna i omkopplarlisten. Kanske den också har vissa möjligheter att dämpa överspänningar (fungera som en slags gasurladdningsrör) i samband med brytningen, vilket minskar risk att induktiva överspänningar ger överslag i motorlindningen.

Undrar om inte TRIM på Luxor-språk betyder "väskmonterad trådspelare för privatbruk". Jag tror inte det står TRIM på de trådspelarchassin av "lilla" typen som sitter i större radiogrammofoner med separat skivväxlare.

43 kHz förmagnetiseringsfrekvens tycker jag mig känna igen, jag undrar om inte frekvensen ligger däromkring på min M102 också.

ricard
Kontakt:

Inläggav ricard » 21 oktober 2016, 20:56

Ja, jag tittade igenom den här tråden:
viewtopic.php?f=4&t=1620
som jag startade får två år sedan, och M111-chassit har också omkring 43-44 kHz förmagnetiseringsfrekvens så det är väl standard på de här maskinerna.

Angående TRIM-beteckningen så har du säkert rätt. Johan har en inscannad bild från en katalog http://www.johansoldradios.se/articles/ ... -recorders), som också styrker det att var beteckningen för separata trådspelare.
"Ich bin der Musikant mit Taschenrechner in der Hand."

torbjorn

Inläggav torbjorn » 13 november 2016, 21:51

I beskrivningen för Luxors äldsta trådspelare M101 står att förmagnetiseringsfrekvensen är ca 42 kHz. Där finns också angivet att strömmen genom förmagnetiserings- och raderlindning är ca 0,9 A , vilket motsvarar 2,6-2,8 V över lindningarna. Denna trådspelare har dock den äldsta sortens tonhuvud (förnicklad kåpa, innanmätet troligen inte tillverkat av Luxor utan köpt från underleverantör), som har andra elektriska data än de senare bruna tonhuvudena.

Återgå till "Månadens samlarobjekt"