Sammanfattning av Göran Ågårdh´s auktioner/samling

Information om veteranmarknader, samlarmässor och övriga evenemang.
Kent

Sammanfattning av Göran Ågårdh´s auktioner/samling

Inläggav Kent » 6 maj 2012, 08:54

Ja, då var denna epok slut, många radiosamlare måste nog vara mycket nöjda ändå, likt mig. jag känner en stor heder åt familjen Ågårdh som lät utbjuda samlingen på detta sätt till alla som vill har fått chansen att köpa sina objekt.
Ågårdh´s radiosamling är nu skingrad men den finns ändå kvar hos många entusiastiska samlare runt om i landet så hans jobb har inte varit förgäves, det mesta hade annars kunnat legat på soptippen .
Sedan har man också träffat många trevliga radioter fast den tiden har blivit alldeles för knapp, men det får vi väl se i framtiden hur vi bör lösa, inte bara vid tillfällen då någon samlare avvecklar.
Hur känner/tycker ni andra ?
tack.

Användarvisningsbild
Fredrik

Inläggav Fredrik » 6 maj 2012, 14:36

Jag känner mig nöjd. Det här är vad jag hade med mig hem. Blev nog lite mer än vad jag hade tänkt, men det handlade inte om några stora summor precis. Totalt köpte jag för knappt 2000 kr.

Känns ju lite trist nu när det är slut!
Bilagor
radio.jpg
radio.jpg (487.62 KiB) Visad 5242 gånger

jonnybgood

Kanske blir en rör auktion

Inläggav jonnybgood » 6 maj 2012, 18:24

Jo, lite trist att det är över. Har ju blivit tradition för oss att
åka ut en heldag för detta. Undras vad man nu ska se fram emot.
Det är ju iså fall möjligen om det blir en rörauktion.
Pratade med Pierre som sa att det ev kunde bli av.
Vore kul. Men man behöver ju knappast ta med sig en stor bil
för detta.
Sedan hoppas jag att mässan i Olofström inte blir mindre
intressant. Förra året var ju lite si & så med det.
Någon typ av framtid för oss måste ju finnas :D

En sak är dock skönt att slippa , nämligen hjälpa till
med att bära upp alla Fredriks apparater upp till 3e
våningen....phuuu :)

Användarvisningsbild
Johan
Site Admin
Kontakt:

Inläggav Johan » 7 maj 2012, 20:29

Tack för sista gången! Håller med om en väl arrangerad auktion av familjen. All heder åt Göran för en insats för svensk radiohistoria. Blandade känslor att det är över...

Själv är jag nöjd med de objekt om införskaffades åt samlingen, t.ex. en Merkur "Diamant" radio med skivspelare och en B&O trådspelare med rullar.

Beträffande framtiden kör vi som vanligt sista söndagen i Juli i Olofström. Jag lägger upp information inom kort!

Henke1965

Inläggav Henke1965 » 21 maj 2012, 17:51

Attans - jag missade denna happening :( Nån som vet vart objekten 76,77 och 125 tog vägen?

ricard
Kontakt:

Inläggav ricard » 27 maj 2012, 06:24

B&O-trådspelaren minns jag inte - var den med i den ordinarie katalogen eller var det något av "garageobjekten" ? En Luxortrådspelare minns jag att det fanns med.
"Ich bin der Musikant mit Taschenrechner in der Hand."

ricard
Kontakt:

Inläggav ricard » 27 maj 2012, 06:37

Några bilder från själva auktionen.
Bilagor
bidding-small.jpg
Radiosamlare
bidding-small.jpg (111.85 KiB) Visad 5018 gånger
crew-noflash-small.jpg
Crew
crew-noflash-small.jpg (121.14 KiB) Visad 5018 gånger
pier-noflash-small.jpg
Pier Ågårdh
pier-noflash-small.jpg (100.18 KiB) Visad 5018 gånger

Användarvisningsbild
Johan
Site Admin
Kontakt:

Inläggav Johan » 27 maj 2012, 08:27

ricard skrev:B&O-trådspelaren minns jag inte - var den med i den ordinarie katalogen eller var det något av "garageobjekten" ? En Luxortrådspelare minns jag att det fanns med.

B&O var bland "garage-objekten", även Luxorn hamnade i Sandby... Förhoppningsvis kommer tid finnas för renovering under kommande månaderna!

ricard
Kontakt:

Inläggav ricard » 3 augusti 2012, 15:01

Det pågår fortfarande utförsäljning av apparater i Billeberga. Nu närmast är det "radioloppis" den 5/8 kl. 10-14. Se vidare http://www.agardhsradio.se. Många som varit där och köpt något och registrerat sig har fått mejl om det. Jag var där för några veckor sedan, fanns en hel del apparater i det stora garaget samt en del på baksidan. Nu är det väl i och för sig mest bottenskrapet kvar, men jag köpte t ex en ganska ok (men högst ordinär) Philipsradio på loppisen för några veckor sedan.

Användarvisningsbild
Fredrik

Inläggav Fredrik » 5 augusti 2012, 15:05

Var på radioloppisen idag. Det fanns fortfarande en hel del apparater kvar och även en del andra prylar. Köpte ett antal apparater, bl a 2 st 30-tals radio riktigt billigt ( 20 kr st) och även en del 50-60-tals radio, en Schaub Lorenz TV mm. Det blev också några pärmar med schema för 50-tals apparater. En låda med bytesprislistor, gamla Elfa-kataloger mm. Några påsar med skallampor, och en del smågrejor till. Bilen var full i alla fall vid hemresan :D :) :shock: 8)

Återgå till "Marknader och mässor"