Radiomässa 29/7 2012

Information om veteranmarknader, samlarmässor och övriga evenemang.
Användarvisningsbild
Johan
Site Admin
Kontakt:

Radiomässa 29/7 2012

Inlägg av Johan » 17 juni 2012, 16:42

Dags igen för radiomässa!

Anmälningar går som vanligt bra att göra redan nu! Vi hoppas även i år kunna bryta för gemensam lunch med föredrag. Alla förslag på ämne och föredragshållare välkomnas varmt!

Praktisk information:

När: Söndagen den 29 Juli 2012
Lokal: Folkets Hus, Ö Storgatan 24
Öppet (för allmänheten): 10.00 - 13.00
Öppet (för säljare): 08.00
Avgift: 150 kr (grundavgift) + 60 kr/meter bord (Avgiften tas upp under mässan)
Inträde för allmänheten: Gratis!
Bord: Lånas ut av Folkets Hus. Varierande storlekar. Bredd: 60 - 80 cm. Längd c:a 120 cm
Boende: Olika möjligheter till övernattning finns på "Olofström Turism". Gratis parkering i hela kommunen.

Väl mött i Juli!
Senast redigerad av 1 Johan, redigerad totalt 24 gånger.

RADIO TREKANTEN

Inlägg av RADIO TREKANTEN » 18 juni 2012, 05:43

Hur fungerar årets annonsering och var annonseras det ?
RONNY.J.

Användarvisningsbild
Johan
Site Admin
Kontakt:

Inlägg av Johan » 19 juni 2012, 20:57

Dessa har jag fått info om:

Antik & Auktion, QTC, lokaltidningar, internetforum, marknader

Användarvisningsbild
Fredrik
Kontakt:

Inlägg av Fredrik » 12 juli 2012, 10:00

Jag kommer i år också.

Får hoppas på bättre försäljning i år och att det kommer lite nytt folk. Det verkar vara många som inte känner till att denna mässa finns till, trots alla år den funnits nu!

Användarvisningsbild
Johan
Site Admin
Kontakt:

Hittills...

Inlägg av Johan » 23 juli 2012, 22:00

Nu närmar sig årets radiomässa! Hittills är vi 6 anmälda och som vanligt flera som är preliminära. Vi kör vårt sedvanliga upplägg med lunch, Anders W lovar att visa bilder från radiomuseum i St. Petersburg.

Förslag har inkommit att ev. ha någon form av "display-bord" om man vill visa upp något från samlingen. Fler som tycker detta verkar vara en god idé? Föreningen borde kunna stå för hyran av bord. Synpunkter?

För er som tvekar, finns det alltså fortfarande möjlighet att anmäla sig!

Användarvisningsbild
Johan
Site Admin
Kontakt:

Lunch

Inlägg av Johan » 27 juli 2012, 20:27

Jag hade behövt få in anmälningar beträffande lunch. Både utställare och besökare är välkomna att äta en bit runt 13-tiden. Gör ett inlägg eller PM:a mig!

/Johan

Användarvisningsbild
Fredrik
Kontakt:

Inlägg av Fredrik » 29 juli 2012, 20:30

Här är en del bilder från årets Radiomässa. Bilderna är tagna en stund innan mässan öppnade.

Besöksmässigt var årets mässa bättre än förra året, och i alla fall för min del gick försäljningen mycket bättre än året innan.
Bilagor
r8.jpg
r8.jpg (487.7 KiB) Visad 8325 gånger
r7.jpg
r7.jpg (447.18 KiB) Visad 8325 gånger
r6.jpg
r6.jpg (409.6 KiB) Visad 8325 gånger
r4.jpg
r4.jpg (459.17 KiB) Visad 8325 gånger
r3.jpg
r3.jpg (359.54 KiB) Visad 8325 gånger
r2.jpg
r2.jpg (355.73 KiB) Visad 8325 gånger
r1.jpg
r1.jpg (390.5 KiB) Visad 8325 gånger

Användarvisningsbild
Johan
Site Admin
Kontakt:

Tack

Inlägg av Johan » 30 juli 2012, 22:13

Tack alla som ställde upp i år!! Speciellt tack till vår "smörgåsdam" Kristina, för att hon med sen anmälan från mig, levererade smörgåstårta till lunchen och Anders Widell för en spännande presentation av tekniska museét i St. Petersburg.

Efter att summerat årets träff under lunchen ventilerades en del tankar som jag tänkte redogöra för:

Många var nöjda med både årets besöksantal och försäljning, vilket kändes bra. Detta vägde delvis upp det faktum att vi bara blev sju utställare i år, vilket självklart är en besvikelse. Vi var dock överens om att fortsätta nästa år, kanske med en del förändringar.

Följande förslag diskuterades:

1. Mässan blir som ett "årsmöte" för föreningen. Medlemsavgiften som hittills av (praktiska skäl) blivit en engångssumma, blir en årlig avgift. Avgiften kan finansera bordshyran och på så sätt är lokalen för årsmötet finansierad. Avgiften att hyra bord kommer att höjas till nästa år. Självkart får vi se över medlemsavgiftens storlek och räkna på det.

Konceptet att ställa ut objekt till försäljning kvarstår, liksom lunch och föredrag. Olika former av utställning och tävlingar, där objekt från samlingar nomineras kan ge träffen ett extra inslag.

Möjlighet för medlemmar att sälja saker "på distans" i anslutning till mässan lyftes. Detta skulle kunna vara någon form av auktion, där deltagare som inte har möjlighet att deltaga vid mässan, kan bjuda på objekt. (komplettera om jag missade någon detalj).

2. En extra träff i anslutning till begivenheter vid Grimeton kan vara ett alternativ. Anders W lovar sondera terrängen och återkommer till mig.

3. Annan lokalitet har diskuterats vid olika tillfällen. Vill någon ta över arrangerandet av en mässa på annan ort och lokal finns självklart denna möjlighet. Vi konstaterade dock att det är ett avlångt land och oavsett var vi arrangerar kommer många fortfarande ha en bra bit att resa.

Detta är fritt från minnet, om jag missat något, får ni gärna göra ett inlägg!
Bilagor
lunch.jpg
Lunch
lunch.jpg (169.9 KiB) Visad 8266 gånger
handel.jpg
Bilder från mässan med besökare
handel.jpg (142.5 KiB) Visad 8266 gånger

lennon
Kontakt:

Inlägg av lennon » 31 juli 2012, 18:38

Om många är nöjda med försäljning och antal besökare är det väl bara att fortsätta i samma spår, men jag håller inte med om att besökarna får långt att resa var än arrangemanget hålls. Skandinaviens största köp- och säljevenemang inom radiohobbyn äger rum i Munktellarenan i Eskilstuna i slutet av mars varje år. Visserligen är det inte gratis för allmänheten, det kostar 20 kr, men å andra sidan var det över tusen personer som betalade detta år. Organisationsjobbet blir minimalt, det är bara att boka bord i mycket god tid. Se filmlänk på denna sida:
http://www.sk5lw.com/esa/index.php/hamf ... mfest-2012

Lennart

ricard
Kontakt:

Inlägg av ricard » 3 augusti 2012, 14:56

Bara några funderingar från min sida...

En stor del av en sån här mässa är att få träffa likasinnade (alternativt träffa folk i verkligheten som man bara mött via forumet eller email) och få titta och känna på lite olika apparater. Hela köpa/sälja-grejen tycker jag egentligen är lite sekundär, även om möjligheten att göra fynd alt. bli av med saker naturligtvis är lockande.

Man kanske skulle skifta fokus lite från sälj/köp till teknik/uppvisningssidan, t ex visa upp apparater som är intressanta men som kanske inte nödvändigtvis är till salu, visa upp fler apparater utan bakstycke eller med chasist urtaget, eller t o m ha demonstrationer eller workshops där man går igenom en viss apparat som har speciella tekniska lösningar, visar hur man trimmar MF-burkarna i en apparat, etc.

Att köra med samma koncept år efter år kan annars leda till en tillbakagång, det blir lite slentrian, folk tröttnar eftersom det är ungefär "samma som det brukar vara", etc.

Sen kan det ju helt enkelt vara så att årets mässa är en tillfällig svacka beroende på tillfälligheter. Vädret var ju helt rätt för en mässa, regnet hänger i luften och inte strålande sol, så det förklarar säkert de goda besökstalen.
"Ich bin der Musikant mit Taschenrechner in der Hand."

Skriv svar