Göran Ågårdhs samling säljs på auktion

Information om veteranmarknader, samlarmässor och övriga evenemang.
Användarvisningsbild
Johan
Site Admin
Kontakt:

Göran Ågårdhs samling säljs på auktion

Inläggav Johan » 10 december 2008, 19:27

Då är det bestämt att auktionshuset Anders Antik i Landskrona ska sälja Göran Ågårdhs radiosamling. Mer info:

http://www.andersantik.se/nyhet_radio.php

Spännande att följa utvecklingen!
Bilagor
radiotop.jpg
radiotop.jpg (115.48 KiB) Visad 11105 gånger

Användarvisningsbild
Micke
Kontakt:

Inläggav Micke » 25 december 2008, 11:42

Enligt Anders Antik's hemsida så ska auktionen vara en vanlig stadsauktion:
(Lite obegripligt då denna auktion borde vara en internationell)

Stadsauktioner våren 2009
Lördagen den 28 mars
Specialauktion; Radio- och tekniksamling
Visningstider:
Torsdag, före auktion, 10-12, 13-17
Fredag, dagen före auktion, 10-18

Lördag, auktionsdag, 10-12

Katalog publiceras på hemsidan c:a 4 dagar före auktionen.
Tryckt katalog kan erhållas under visningen.

TÄNK PÅ!!
Inropsavgift
På varje auktionspost tillkommer provision med 20% plus slagavgift SEK 25,-.

Bjud upp radion till 300 och du betalar 300:- + 60:- + 25:- = 385:-
En 1000:- radio hamnar på 1225:-

soda

Inläggav soda » 2 februari 2009, 22:29

Ja, nu vet vi lite om villkoren för försäljningen av Ågårdhs prylar. Det känns som om auktionsfirman sköter det lite grann med vänstra handen och ändå tar man 20% på ropet och 25 spänn i slagavgift...

Nå buden blir förstås med hänsyn till det ändå, men det jag egentligen undrar är hur många i samlarkretsen här som har tänkt sig att åka dit.

Om man inte kan vänta sig bilder på vad som ska ingå förrän mindre än en vecka innan, så blir det förstås lite chansning att säga bu eller bä redan nu, men jag har i alla fall bestämt mig för att åka ner. Min bror och hans fru bor ändå i Landskrona så jag lär ju hälsa på dem i alla fall.

Väldigt nyfiken är jag förstås också på hur urvalet till auktionen kommer göras. Det kan ju vara så att Ågårdhs familj bestämt att man ska tömma en viss fastighet, med lämplig mängd apparater bara, eller det kan ske ett urval utifrån vad som är mest troligt att få bäst betalt för. För det senare fordras ju dock kunskaper utöver vad jag tror auktionsfirman själva besitter.

Johan, du har ju varit i kontakt med familjen i tidigare skede. Har du fått frågan om att agera konsult, eller vet du mer om någon annan är inblandad?

Johan, Micke med flera som bor i grannskapet räknar jag väl med att träffa, men hur blir det med andra? Någon som bestämt sig redan?

Användarvisningsbild
Micke
Kontakt:

Inläggav Micke » 3 februari 2009, 13:39

Auktionssidan är uppdaterad med följande info:
Lördagen 28 mars kl. 12.00 är stunden inne att kunna förvärva rariteter ur Göran Ågårdhs samling.
För att göra arbetet med de ca. 12.000 föremålen hanterbart, kommer mellan 1.000 och 1.200 rop att säljas vid auktionen.
Tanken är därefter att successivt sälja ett antal föremål på varje månadsauktion.

Över 1000 utrop på en dag, med ett rop var 30 sekund kommer auktionen att ta ca 8 timmar. Start 12.00, slut vid 20-tiden. Ekvationen går inte ihop.
Priserna kommer att bli därefter.

soda

Inläggav soda » 3 februari 2009, 15:44

Jo, det blir en svettig tillställning. Visserligen ska en rapp ropare med en vältrimmad kringorganisation kunna ligga på 2-3 rop i minuten, men att hålla det tempot under så lång tid blir tufft. Dessutom blir man ju tvungen att bryta mitt i under minst en halvtimme om man ska följa arbetstidslagen.

Det är många frågetecken här som gör att det inte känns särskilt bra, men sist och slutligen måste man ju ändå besluta om man ska dit eller inte.

Blir priserna låga så är det väl bara bra ur köparsynpunkt, men det finns ju förstås nån gräns där det är till skada för samlarhobbyn i stort.

Firman har ju, liksom de flesta auktionshus, också möjligheten att lägga förhandsbud eller att vara med över telefon/internet, men för att utnyttja det måste det ju handla om något lite extra i radioväg, med tanke på att det tillkommer avgifter för packning, lagring och/eller transport.

soda

Kungens radiogrammofon?

Inläggav soda » 12 februari 2009, 21:16

Nu har jag telefonledes varit i kontakt med Staffan Sjöberg, hos Anders Antik och fått veta lite mer om förutsättningarna för auktionen:

Urvalet av objekt måste delvis av nödtvång styras av vad man rent fysiskt kommer åt, eftersom det mesta av grejorna är lagrade så att man får plocka sig utifrån och inåt. Ambitionen är ändå att försöka få med sånt som utmärker sig lite i mängden och som dessutom ser ut att vara i gott skick. Det finns ingen särskild konsult eller så inblandad i urvalet och Göran Ågårdh är gammal och sjuk och kan tyvärr inte själv delta i arbetet.

Det intressantaste som jag fick veta var egentligen att det hade synts till två stycken radiogrammofoner av märke Centrum bland grejorna. Staffans minnesbild var att den ena hade en rund skala med karta på och att den andra hade en karta på insidan av hela locket. Den förstnämnda behöver ju inte vara kattskit heller, men det var förstås den andra och det där med karta i locket som fick mig att studsa till lite extra.

Det har ju länge ryktats att kungens radiogrammofon skulle finnas i Ågårdhs samling och det verkar ju åtminstone som det finns en sådan radiogrammofon som kungen hade. Staffan var mycket tveksam till att det skulle kunna finnas några kopplingar till svenska hovet – däremot möjligen till någon arabisk shejk. Att det skulle kunna finnas ytterligare några utöver den (eller de – jag har för mig ha läst att hovet faktiskt fick två, så småningom) är väl inte uteslutet. Centrum gjorde ju reklam för hur alla möjliga kändisar och potentater uttalade sig lyriskt över deras välljudande radioapparater så de passade säkert på att skänka bort några ”kungaradior” till andra också. Här verkar ju allt tyda på att det finns en i alla fall.

Hur den kommer säljas vet jag inte säkert än. Kan nog mycket väl bli den 28:e mars om det inte blir på kvalitetsauktion i stället.

Blev ni lite sugna på att åka dit nu?
Bilagor
kungensradio.jpg
Ur Radio och RadioAmatören 1, 1935
kungensradio.jpg (45.81 KiB) Visad 10676 gånger

Daniel Knutsson

auktionen

Inläggav Daniel Knutsson » 13 februari 2009, 14:39

Jag kommer att vara där... fler som ska dit?

Användarvisningsbild
Johan
Site Admin
Kontakt:

Kunglig grammofon

Inläggav Johan » 13 februari 2009, 16:34

Jo, centrums radiogrammofon med karta i locket finns i samlingen. Bifogar bild från gammal artikel (ca. 25 år gammal).
Bilagor
centrum_gustav_v.jpg
centrum_gustav_v.jpg (114.99 KiB) Visad 10633 gånger

soda

Inläggav soda » 13 februari 2009, 22:12

Se där ja, tack Johan.

Då ser vi att det inte är V-gurras radiogrammofon i alla fall. Dels har den ju skivväxlare istället för dubbla skivspelare och den saknar också kungens monogram i hötalargallret. Dessutom har den ju både karta i locket och till synes i alla fall den runda kartskalan. Eller kanske inte, för magiska ögat sitter i en särskild fattning ovanför, medan det är integrerat i överkanten av kartskalan.

Jag skulle gissa att den är minst ett år nyare än kungens ursprungliga apparat. Alltså säsongen 1935-36, åtminstone om inte rent av senare. Kan vara 11-rörs chassiet eller t.o.m. något ännu mer påkostat. Vem som helst kan inte gärna ha ägt den här. Specialbeställning eller gåva till någon prominent person måste det nästan röra sig om. Riktigt häftig.

conny-b

Inläggav conny-b » 14 februari 2009, 16:09

Hej.

Vad ansåg man att det var för finess med dubbla skivtallrikar
istället för en med skivväxlare.

Conny Björkman
Falköping.

Bengt Svensson

Inläggav Bengt Svensson » 14 februari 2009, 17:33

Gyllingbolagen har en och jag tror även Tekniska museet har ärvt en från Telemuseum.
Undrar om man gör någon förteckning på vad som skall säljas, eller om det blir surprice, surprice.
Bengt Svensson

soda

Inläggav soda » 14 februari 2009, 19:07

Dubbla skivspelare är/var ju oumbärliga för en discjockey eftersom man kan göra iordning en ny skiva på en tallrik medan den andra spelas och sen göra en mix utan att tappa beatet. Det förutsätter förstås förlyssning i hörlurar på den skiva som inte ligger ut i PA-anläggningen och det har man ju inte här, men tanken är liknande.

På stenkakornas tid fick man ju inte in mer än ca 5 min speltid ens på de stora 30cm skivorna, så en symfoni eller opera kräver ju kanske ett helt album. Det gick att köpa album med skivsidorna kombinerade på olika sätt så att del 1 låg på ena sidan av en skiva medan t.ex. del 3 låg på dess baksida, medan del 2 och 4 låg på en annan skiva osv.

På så vis kunde ju kungen - eller troligare någon betjänt - agera discjockey så att avbrottet i musiken blev så litet som möjligt.

Det fanns olika sidkombinationer på skivorna eftersom det också gick att köpa album avsedda att köras i växlare som ettdera spelade hela skivpacken och sedan vände den (Eller om man fick vända själv) och spelade till slut, eller de som spelade båda sidorna på första skivan för att sedan fortsätta med nästa osv. Nästan en hel vetenskap i sig. I Sverige har det väl knappast sålts några "turn-over-changers" ändå så fenomenet är väl mest amerikanskt.

Vad gäller förteckning eller åtminstone bilder över vad som ska säljas så bör det dyka upp på deras hemsida så småningom. De har ju stadsauktion den 28:e februari och bilder till den ligger ute, så ett par veckor i förväg kan man väl åtminstone hoppas det ska gå att se något. Jag frågade i och för sig inte, men jag skulle nog tro det blir så.

conny-b

Inläggav conny-b » 15 februari 2009, 11:03

Hej.
Tack till Soda för ett uttömmande svar, förstod att det måste varit något
Discjockey hållet, men det jag inte visste var detta att vissa LPskivor
hade sida 1 på ena sidan och sida 3 på den andra osv.

Conny Björkman.

Användarvisningsbild
Micke
Kontakt:

Inläggav Micke » 24 februari 2009, 06:52

HD (Helsingsborgs Dagblad) har en artikel om auktionen. http://hd.se/landskrona/2009/02/21/unik ... r-klubban/

"Den klenod på auktionen som tros bringa in mest pengar är radiogrammofonen från 1935. Den unika apparaten sägs vara utformad efter en beställning från Gustav V och ska endast ha tillverkats i tio exemplar. Det var Centrum Radio som levererade radiogrammofonen som i dagens pengar kostade cirka 200 000 kronor. Locket är utformat som en karta när en station rattas in markeras en plats på kartan."
Bilagor
71265_1004000_jpg_282361d.jpg
Bild på Centrumradion
71265_1004000_jpg_282361d.jpg (35.36 KiB) Visad 10404 gånger

Bengt Svensson

Inläggav Bengt Svensson » 25 februari 2009, 16:40

Pratade med Bertil Gylling idag och Ågårdh´s radio är identisk med den som står på Gyllingbolagens kontor. Bertil sade att såvitt han visste så tillverkades bara tre utöver den till kungen. En gick till en Disponent Stormdahl, som gick bort på 50-talet. Inga underlag finns kvar.
Bengt Svensson

Återgå till "Marknader och mässor"