Göran Ågårdhs samling säljs på auktion

Information om veteranmarknader, samlarmässor och övriga evenemang.
Användarvisningsbild
Micke
Kontakt:

Inläggav Micke » 3 mars 2009, 13:06

Jag var på Anders-Antik i dag och fick fotografera vad som fanns på hyllorna. Det hjälpte med att säga "Jag kommer från Sveriges Radiohistoriska Förening", då fick jag tillträde till lokalerna.

Se bilder på http://picasaweb.google.com/mickecamino ... ZCR0OHPTQ#

soda

Inläggav soda » 3 mars 2009, 17:59

Tack Micke, för att du delar med dig av bilderna.

Vi är många som är nyfikna.

Spontant så är det ju en del fint, men inte några jätteroliga överraskningar. Ganska lite för mig personligen, hittills, men det är ju en prisfråga på en del också.

Användarvisningsbild
Micke
Kontakt:

Inläggav Micke » 3 mars 2009, 18:41

Jag tänkte åka dit veckan innan och ta fler bilder, enligt tjejen på Anders-Antik kommer det mer.
Det var reserverat ett antal hyllmeter för grejerna. Och dom verkar ha tagit sig tid att ta bort damm och annat, apparaterna såg prydliga ut.

AMI jukeboxen dräglade jag över, den är PAMPIG!!! Men, platsen saknas (och förmodligen innehållet i plånboken).

Användarvisningsbild
Fredrik

Inläggav Fredrik » 5 mars 2009, 12:22

En förhandsvisning finns nu på deras hemsida.
http://www.andersantik.se/kika.php

soda

Inläggav soda » 5 mars 2009, 21:28

Nu tar det sig!

Flera roliga golvmöbler, en Elton katedral, många fina Concertonapparater mm mm. Om vi ska se det hela utifrån vad som intresserar mig alltså. Sen finns det en hel del internationellt gångbart också.

Ett och annat finns det väl som kanske inte blir så lättsålt, men överlag verkar det som om de fått ihop ett fint urval så långt. Sen borde det väl vara bara en femte eller sjättedel av det hela än, så nu lär jag hålla utkik på förhandsvisningen dagligen.

Användarvisningsbild
Micke
Kontakt:

Inläggav Micke » 5 mars 2009, 22:13

Låt oss hoppas att dom inte sätter Stig Lindberg som designer till Luxor Mirrorn. Protester lär hagla över dom då.

Vi som ska dit, ska vi träffas innan auktionen och ta en fika?
Vi som bor i Malmö kan arrangera något i närheten, vore kul att träffas innan "Den Stora Händelsen".

Jag ställer gärna upp på det. Någon mer?

soda

Inläggav soda » 6 mars 2009, 20:09

Ja, det är nog stor risk att den tillskrivs Stig Lindberg, liksom vi ju sett tidigare. Nu vet ju vi att det är fel, men en del uppgifter från antiksvängen gör väl fortfarande gällande att det skulle vara Lindbergs design.

Fika innan skulle vara trevligt, men jag vet inte om jag kan lova att delta. Åker ner redan på fredag och hälsar på brorsan och hans fru, som bor i Landskrona sedan något år. Det får bli lite efter hur de har det med tiden och sen skulle jag helst vilja vara i god tid till förhandsvisningen. Kommer hyra en släpkärra som jag hoppas kunna ställa vid auktionslokalen på fredagskvällen redan och då vill det ju till att ha dit bilen tidigt och haka på den så att den inte blir inparkerad.

Det lär väl bli mycket prat och mingel på förhandsvisningen också.

Till nåt helt annat:

På en del bilder i förhandsvisningen från Anders Antik är det två eller flera apparater. Ska det betyda att det är ett och samma rop eller är förhandsbilderna inte samma som används till katalogen?

Det innebär ju i så fall att man lagt ihop apparater som i några fall kunde stått hyfsat för sig själva, medan vissa enskilda tråkigare apparater kanske hade behövt någon bättre till draghjälp.

Man vet förstås aldrig helt vad publiken vill ha eftersom man vet så lite i förväg om vilka som kommer för att köpa vad så det kanske kan gå på ett ut, men är det någon som vet hur de gjort tidigare, med flera objekt på samma bild?

Användarvisningsbild
Micke
Kontakt:

Inläggav Micke » 8 mars 2009, 22:53

Jag tror att Anders-Antik ställt liknande apparater tillsammans bara för att visa vilka apparater man har tagit dit, mest för att spara fotografier och webuppläggning. Jämför med mina bilder där det finns fler apparater.

Vi får väl vänta tills katalogen släpps på nätet någon dag innan.

Lite konstigheter:
http://www.andersantik.se/textsidor/pre ... di/a21.htm och http://www.andersantik.se/textsidor/pre ... di/a34.htm
Två Radiola III från RCA, men där texten Radiola III är borta och på den ena sitter det en spak och på den andra ser den ut att fattas.
Originalet ser ut så här:
http://www.antiqueradio.org/art/RadiolaIII01.jpg

Var det den svenska importören som tog bort texten? Vi vet att Moon radio gjorde det med Atwater Kent, (se annat inlägg här på forumet om Moon).

Bengt Svensson

Inläggav Bengt Svensson » 9 mars 2009, 19:27

Hej Micke,
RCIV= RCA III med omkopplare och är tillverkad på licens i Sverige av SATT (Svenska AB Trådlös Telegrafi). Den är avsedd för såväl långvåg som mellanvåg, 200-2000 m och europeiska rör. RCA III var konstruerad för RCA-röret WD11, med speciell pinout.

Namnet Radiola var man tvungen att ta bort, eftersom SRA (Svenska RadioAktiebolaget) hade det registrerat i Sverige för sina apparater.
Samma radio fanns också i bärbar version med batterier och hette då RCV.
Hälsningar,
Bengt
Bengt Svensson

Användarvisningsbild
Micke
Kontakt:

Inläggav Micke » 13 mars 2009, 12:58

Användarvisningsbild
Micke
Kontakt:

Inläggav Micke » 24 mars 2009, 07:02

Sydsvenskans artikel:
http://sydsvenskan.se/sverige/article42 ... ubban.html

Det är mer bilder i tidningen. En helsida om auktionen.
Det finns bara ett problem, medger Staffan Sjöberg. Prissättningen.

– För de flesta föremål är det omöjligt att sätta ett tänkbart pris, särskilt när det handlar om så här många föremål som kommer ut på marknaden. Så auktionerna kommer att bli kolossalt spännande.

Kent

Inläggav Kent » 29 mars 2009, 10:42

Ja, nu börjar radioruset att lägga sig lite dagen efter
Jag såg reportaget i landet runt i TV nyss
Någon som kan, kan väl rycka loss det från Svt sida

gå bort c:a 85-90% till slutet av progr.
http://svtplay.se/t/103508/landet_runt

så man spara denna historiska händelse på fil

Jag är nöjd! Och jag tror att alla blev det eller?
Senast redigerad av 1 Kent, redigerad totalt 29 gånger.

Björn M
Kontakt:

Inläggav Björn M » 29 mars 2009, 10:43

Jag måste få lov att gratulera alla som hade möjlighet att vara på plats i Landskrona! :D Förhoppnings vis hamnade många av apparaterna hos medlemmar i SRHF. Det blev ju som jag kan bedöma inga fantasipriser. :o Man hade ju ingen susning om vad det skulle komma att handla om. Jag trodde att det skulle komma en internationell publik, var det så? Själv lyckades jag få ett par objekt som jag lagt anbud på mot alla odds.
Vi vet ju alla att det finns ett antal tusen apparater kvar så det är ju inte "kört". Hade detta varit det enda tillfället hade nog priserna blivit högre.

Kent

Inläggav Kent » 29 mars 2009, 12:31

Måste visa min fångst från auktionen
Det var Kungaradion, Luxorn och Philipsen motor 850 A som jag var beredd att inte släppa lättvindigt.
Dom andra hamnar till dublettsamlingen p.g.a priset
Bilderna tagna från auktionskatalogen.
Bilagor
a65.jpg
a65.jpg (54.84 KiB) Visad 6539 gånger
a139.jpg
Philips, 782 A saknar grammofonverket
a139.jpg (36.16 KiB) Visad 6539 gånger
b32.jpg
b32.jpg (60.98 KiB) Visad 6539 gånger
b41.jpg
b41.jpg (34.88 KiB) Visad 6539 gånger
c162.jpg
c162.jpg (33.9 KiB) Visad 6539 gånger
f57.jpg
f57.jpg (37.36 KiB) Visad 6539 gånger
f73.jpg
f73.jpg (51.43 KiB) Visad 6539 gånger
Senast redigerad av 4 Kent, redigerad totalt 4 gång.

Björn M
Kontakt:

Inläggav Björn M » 29 mars 2009, 12:46

Gratulerar till "kungaradion"! Nu har du två med prefixet "kung", må vara att den andra tillhört en "guldkung". Du får återkomma med en funktionsrapport.

Återgå till "Marknader och mässor"