Göran Ågårdhs samling säljs på auktion

Information om veteranmarknader, samlarmässor och övriga evenemang.
Användarvisningsbild
samlaren.org
Kontakt:

Inlägg av samlaren.org » 29 mars 2009, 14:30

Bara att gratulera dig Kent till buslåga priser.
Rena loppispriserna. GRATTIS!
http://www.andersantik.se/introholder090328.php

/Jan
Senast redigerad av 1 samlaren.org, redigerad totalt 29 gånger.
Callsign: sm6cjj

Användarvisningsbild
Fredrik
Kontakt:

Inlägg av Fredrik » 29 mars 2009, 15:54

Här är vad jag köpte. Blev fler köp än vad jag hade trott.
Bilagor
radio6.jpg
radio6.jpg (38.51 KiB) Visad 9268 gånger
radio5.jpg
radio5.jpg (32.58 KiB) Visad 9268 gånger
radio4.jpg
radio4.jpg (73.81 KiB) Visad 9268 gånger
tv1.jpg
tv1.jpg (26.75 KiB) Visad 9268 gånger
radio3.jpg
radio3.jpg (25.84 KiB) Visad 9268 gånger
radio2.jpg
radio2.jpg (25.93 KiB) Visad 9268 gånger
radio1.jpg
radio1.jpg (54.24 KiB) Visad 9268 gånger

Användarvisningsbild
Micke
Kontakt:

Inlägg av Micke » 29 mars 2009, 16:55

Jag köpte två apparater, bägge Zenith, en 8A232AT och en 7DA127.
8A232AT är sällsynt, endast tillverkad i 1700 exemplar. Denna radio har fått namnet Walton i USA då just denna modell var med i tv-serien Waltons.
Bilagor
b52.jpg
Zenith 7DA127
b52.jpg (32.02 KiB) Visad 9255 gånger
b27.jpg
Zenith 8A232AT
b27.jpg (25.88 KiB) Visad 9255 gånger

Kent

Inlägg av Kent » 29 mars 2009, 20:15

Grattis Fredrik! de två Philipsarna gillar jag skarpt.

ja nu efteråt är funderingarna: blev det inte högre priser, jag tycker det var märkligt
Är det finanskrisen?
Jag följde en bilradio på tradera eftersom jag råkar ha en sådan själv liggandes och se o häpna:

http://www.tradera.com/auction/auction. ... d=86102001

I mitt tycke var det många objekt som jag håller högre i pris än denna Blaupunkten, Då tycker jag att Kunga-Centrumen som jag blev vid inte går att jämföra
Men hade man haft en Porche 953 utan bilradio så tänker man nog på ett annat sätt kanske.

Sedan kan fundera på om Ågårdh`s auktion påverkade priserna på Tradera under helgen och kommer att göra så framöver
http://www.tradera.com/auction/auction. ... d=87261212

detta pris bör ju inte denna radio ha
grattis till köparen

Marknaden avgör, från tillfälle till tillfälle.
Senast redigerad av 1 Kent, redigerad totalt 30 gånger.

Användarvisningsbild
knutte
Kontakt:

Reportage i Hallandsposten

Inlägg av knutte » 29 mars 2009, 21:52

Hallandsposten har gjort en reportage i sin internetbilaga.

http://194.18.12.190/landskrona/2009/03 ... tusiaster/
/Berndt Knutsson

soda

Inlägg av soda » 30 mars 2009, 18:13

Loppispriser tycker jag inte riktigt beskriver läget rätt. Visst var det en del bättre 30-talare med internationell potential som blev lite billigare än väntat, men det var knappast något som verkligen sjönk som en sten.

Snarare var det väl lite berg och dalbana i prisbilden. Halvtrista 50-talare och transistorapparater betalades förvånansvärt bra. En liten plastig bärbar TV-radio-kassettbandspelare kostade flera vansinniga tusenlappar på förhandsbud.

Bang och Olufsen prylarna var väl på gränsen till totalfloppar däremot, medan sånt som jag trodde "alla" hade eller inte ens ville ha i form av diverse intetsägande 40-50-talsapparater inte bara faktiskt såldes, utan rent av ropades upp till åtskilliga hundralappar ibland.

Sen tycker jag det var kul att Kent fick "kungaradion" - grattis Kent, men det har jag ju redan sagt irl - och till ett pris som knappt var hälften av vad jag trodde den skulle landa på.

Kent

Inlägg av Kent » 30 mars 2009, 18:36

Jag tackar för alla gratulationer många av er gett mig
Kunga-radion har jag installerat på ED`s MC och Nostalgimuseum idag
den kommer att vara till allmänt beskådande nu, även Luxorn 696

Jag håller på att sammanställa beskrivningen på den som en info-skylt över den. ev. tacksam för att "kött på benen" som det går att få fram.

Jag har roat mig med att skriva av Centrums reklam från 1937 där den beskrivs och som nedan följer:

I vårt strävsamma och hetsande tidevarv behöva vi mer än någonsin vila och vederkvickelse. Vi behöva jämväl oavbrutet öka vårt vetande på livets alla områden, ty tidens puls slår snabbare än förr. Att genom radion kunna göra detta i hemmets miljö och låta både förströelse och kunskaper komma till oss i stället för att jaga efter dem, är icke detta en av kulturens största välsignelser!
Vad vi i radion söka mer än allt annat är musiken, ty den är för oss alla en aldrig sinande källa till glädje och nytt livsmod. Det gäller därför att finna ett instrument, som skänker just det i musiken, som talar till våra hjärtan, levande toner …
Sedan sitt första framträdande har Centrum Radio sökt nå detta mål, ett naturtroget, levande återgivande av musikens subtilaste skiftningar. Beviset att detta lyckats ger den framgång Centrum Radio haft hos musikens stormän, dess främsta skapare och dess yppersta utövare.
När dessutom framstående personligheter, ja t.o.m. regerande monarker och statsmän, vilka varit i tillfälle att höra, pröva och utvälja det bästa, blivit entusiastiska Centrum-ägare. Då är detta ovedersägliga bevis, som kunna vara till ledning vid valet av en god radio.

Ni som älskar musik
unna eder glädjen av att äga en Centrum radio
mottagaren med den underbara tonen.

alfa-laval

ladet runt 28 i 3 visade radio sammlingen

Inlägg av alfa-laval » 31 mars 2009, 18:54

samlaren.org skrev:Bara att gratulera dig Kent till buslåga priser.
Rena loppispriserna. GRATTIS!
http://www.andersantik.se/introholder090328.php

/Jan
ladet runt visar radio sammlingen 3-5 minuter kul på svt hemsida
grammofon sammlaren

Kent

Inlägg av Kent » 4 april 2009, 11:22

Jag söker lite hjälp med Philipsen 782 A. vilket grammofonverk det ska vara i just denna
Min teori är Garrard RC 6,

den finns ovan

Tacksamt
Kent

soda

Inlägg av soda » 5 april 2009, 16:45

Din teori håller nog Kent. Det framgår inte av bild i försäljningsbroschyren vilket verk det ska vara, men enkelspelaren som visas till typ 781 A (Samma apparat med just enkelspelande grammofon istf skivväxlare - i övrigt identisk) har Garrards karakteristiska tonarm.

Det står också i texten att den automatiska skivväxlaren hos typ 782 är av senaste konstruktion och spelar i följd 8 st 25 eller 30 cm skivor.

Det tyder på Garrard RC 6 som ju kan spela båda formaten, men inte blandade samtidigt utan bara var storlek för sig med omställning av skivstödet/nedmataren däremellan.

Kent

Inlägg av Kent » 17 april 2009, 13:12

Har varit i kontakt med Skånes auktionsverk (Anders Antik)
Och det kommer inte att komma radio-ar från Ågårdh`s samling på månadsauktionerna som var tänkt från början.
Utan istället det blir en s.k. guldauktion igen troligtvis i september månad
med c:a 1.000 st objekt igen.
Intresset var så stort så man vill uppleva det en gång till.
Så det är att sätta igång att spara slantar i radiospargrisen.
Senast redigerad av 1 Kent, redigerad totalt 7 gånger.

Kent

Inlägg av Kent » 22 april 2009, 11:31

Gott smaskigt recept på radiokakan

Radiokaka
18-20 bitar

Ingredienser
250 g. kokosfett
3 st. ägg
3 ½. dl florsocker
½. dl kakao
½. dl Oboy
kex, typ Marie

Tillagning
Låt kokosfettet sakta smälta på svag värme och ställ det åt sidan. Vispa ägg och socker porsöst. Tillsätt kakaopulvret inkl Oboy. Rör ner det ljumma fettet i en fin stråle. Är fettet för varmt kan smeten skära sig.
Klä en avlång bakform med smörgåspapper eller plastfolie. Bred ut ett lager chokladsmet i botten och varva sedan kex och smet. Översta lagret ska vara chokladsmet. Låt formen stå i kylskåpet, så att smeten får stelna, gärna till nästa dag. Förvara kakan kallt, ta fram och skär den i skivor när den ska serveras.
Servera i skivor och njut!
Bilagor
radiokaka.jpg
radiokaka.jpg (17.83 KiB) Visad 8795 gånger

soda

Halvlek för Göran Åhgårdhs samling

Inlägg av soda » 27 april 2009, 19:25

Här kommer en bild som jag fått mig tillsänd från Arne Aderup i Landskrona. Vi träffades i samband med auktionen och pratade lite och han nämnde att han skänkte en radio till Göran en gång. Det var apparat nr 6000 i samlingen och ett kort togs vid överlämnandet.

Nu med facit i hand kan vi konstatera att det var "halvlek" i Görans samlande eftersom det kom att bli ca 12 000 apparater till slut. Kortet är taget i mitten av 80-talet på trappan till affären i Billeberga.

Vad jag inte har facit på däremot är vad det är för radio. Arne minns inte märket och jag känner i alla fall inte igen den. Amerikansk skulle jag gissa och kanske Emerson, men mer än så är tveksamt om jag vågar mig på.

Eftersom radion nog finns i samlingen än och antagligen dyker upp på auktion framöver så lär vi väl få facit vad det lider, men det vore kul att se om vi kan gissa rätt:

En utmaning alltså att försöka knäcka nöten. Sen är det ju ett trevligt kort också och på många sätt en milstolpe i svenskt radiosamlande.

J
Bilagor
apparat_nr_6000_arne-aderup_web.jpg
apparat_nr_6000_arne-aderup_web.jpg (85.86 KiB) Visad 8722 gånger

Användarvisningsbild
Micke
Kontakt:

Inlägg av Micke » 27 april 2009, 20:49

Användarvisningsbild
Fredrik
Kontakt:

Inlägg av Fredrik » 28 april 2009, 10:40

Ett radioinslag om Göran som sändes 2 februari 1989. Han har vid denna tid nästan 6000 apparater.
http://www.sr.se/webbradio/webbradio.as ... =&IsBlock=

Skriv svar