Höstens radioauktion i Landskrona

Information om veteranmarknader, samlarmässor och övriga evenemang.
soda

Höstens radioauktion i Landskrona

Inläggav soda » 13 maj 2009, 19:42

Med posten idag kom en tjock katalog från Skånes Auktionsverk / Anders Antik. På innerpärmen står ett tryckt kalendarium som sträcker sig längre än det f.n. gör på hemsidan.

Här finns datum angivit för nästa radio och teknikauktion:

Det blir i september, den 27:e närmare bestämt.

Tyvärr är det en Söndag och inte en lördag, den här gången, men det får väl lösa sig.

Blir spännande att se vad det blir för grejor.

Daniel Knutsson

Inläggav Daniel Knutsson » 21 juni 2009, 18:09

Tittade på Skånes Auktionsverks hemsida idag...
Tydligen ska Radio & Teknikauktionen utökas med flera objekt..
På deras hemsida kan man läsa att de söker veteranbilar,traktorer,motorcyklar,jukeboxar,spelautomater,speldosor,telefoner,trattgrammofoner... -Min första tanke är! har alla godbitarna varit på förra auktionen eller de kommer bara att plocka de fina sakerna igen plus att de får söka efter fler föremål från andra personer för att få mer saker på auktionen...hmm någon annan som delar min tanke eller har ytterliggare information?

Användarvisningsbild
Fredrik

Inläggav Fredrik » 22 juni 2009, 10:56

Jag tror nog att de allra flesta godbitarna gick på förra auktionen tyvärr.

Kent

Inläggav Kent » 22 juni 2009, 18:23

Ja man kan ju fundera..
12.000 st apparater lär det ju finnas i från början och runt 1.000 st gick på mars-auktionen så då borde det bli en höst och vårauktion i 5 år framåt sedan vill man få in ytterligare tekniska prylar också.
Go-bitarna kanske gick i huvudsak på den första auktionen men av resterande 11.000 radioar så borde det nog finnas ett stort antal kvar av dessa ändå.
Ja vi får väl se.

Användarvisningsbild
Micke
Kontakt:

Inläggav Micke » 22 juni 2009, 18:34

Jag har under ett par timmars tid gått igenom vad som finns kvar i samlingen. Där finns ett större antal godsaker för samlare. Men Anders Antik ratar allt som inte är "mint". Repa i sidan = inget att sälja.

Jag kommer att träffa Pierre i juli och hjälpa till med lite vad som kan komma att säljas. Grejor som jag finner säljvärda kommer jag troligtvis att ta med till Olofström. Vad jag definierar säljvärda är magiska ögon i alla de former, kristalldetektorer, hornhögtalare och annat "bra att ha".

Skicka gärna önskelistor i PM eller maila till 'm i c k e 'at' r a d i o s y d . s e'. Skicka gärna bild på vad ni söker. Hittar jag det så frågar jag Pierre vad han vill ha, accepterar ni priset tar jag med grejorna till Olofström.

soda

Inläggav soda » 22 juni 2009, 20:33

Skånes auktionsverk/Anders Antik har nog en lite annan agenda med att hålla radio och teknikauktion än att bara sälja grejor från Ågårdhs samling. Det handlar nog inte bara om vad det finns kvar av godbitar utan tanken är nog att etablera sig med en technica auktion per år eller t.o.m. vår och höst kanske. Då har de några problem att ta hänsyn till:

För det första är det inte tillräckligt med pengar i varje enskild radioapparat för att det på sikt ska räcka till att motivera återkommande auktioner. Det krävs ganska stora volymer av bra objekt för att dra runt en enskild auktion. För det andra krävs då kunskaper för att få in rätt objekt och rata de enklare och den saknar man ju uppenbarligen.

Då är det smartare ur deras synpunkt att låta radiogrejorna vara draghjälp. Folk vet att det kom mycket folk förra gången och att inget var osålt, för det har de fått publicitet kring. Nu är alltså tillfället att försöka få in andra, dyrare och mer etablerade technica grejor när de vet att en viss publik kommer. Handel föder mer handel och med lite tur kan de få några toppnoteringar som håller konceptet flytande när Ågårdhs samling väl är urvattnad.

Risken finns ju att de ratar en radio med en repa på sidan - om det så vore en "Katzenkopfkatedral" - bara för att hålla stilen så att säga. Tyvärr är det nog logiskt ur deras synpunkt, men förstås ett problem för oss som söker vissa apparater utan att låta skicket hindra i någon större grad.

Micke det där med grejor från samlingen till Olofström låter ju intressant. Sen är jag inte riktigt med på hur du menar: Tänker du på lösa delar att ta med eller tänkte du rycka magiska ögon detektorer etc från risiga apparater. Det senare låter inte som en bra ide tycker jag, medan det förra väl är ett utmärkt initiativ.

Kan man inte tänka sig hela apparater? Risiga då kanske, men ändå av intresse?

Användarvisningsbild
Micke
Kontakt:

Inläggav Micke » 22 juni 2009, 22:02

Magiska ögon finns det hundratal av, alla NOS. Från EFM11 och uppåt till vanliga EM och UM80'or. Det finns även ett större antal REN och RENS rör.

Alltså, rören är New Old Stock, dvs, obegagnade i kartong.

Radioapparaterna tar jag bara med om ni har skickat önskelista :wink:

Jag är hemma i en vecka till, på söndag åker familjen på semester och återvänder den 5:e juli, därefter kontaktar jag Pierre och åker ut till Billeberga och kommer överens med honom vad som ska med till Olofström.

Jag återkommer med mer info efter den 5:e juli.

Björn M
Kontakt:

Inläggav Björn M » 23 juni 2009, 21:03

Om det nu är så att auktionsfirman ”ratar” allt som inte är mint, så innebär det ju sannolikt att det blir en hel del över. Jag tror vidare att Göran Ågårdh själv skulle ha velat att samlingen borde hamna hos radiohistoriskt intresserade samlare. Dessa personer finns ju bl a inom SRHF.
Inte för att jag vet hur det praktiskt skulle gå till, men visst vore det spännande om vi inom föreningen kunde ordna någon form av auktion på det som Anders Antik ratar . Detta borde ju även vara intressant för sterbhuset. Varför inte undersöka intresset för detta hos sterbhus och inom föreningen?

Användarvisningsbild
Micke
Kontakt:

Inläggav Micke » 25 juni 2009, 20:30

Jag var i kontakt med Pierre idag och bestämde träff med honom vecka 28.
Mer info kommer efter träffen.

Användarvisningsbild
Micke
Kontakt:

Inläggav Micke » 23 juli 2009, 13:11

Jag besökte Pierre en kort stund förra helgen och fick då veta att ett par hundra radioapparater kommer att finnas på auktionen. Allt från mycket bra skick till bra objekt. Med bra objekt menas att det kan fattas en ratt eller att det är en mindre repa i träet, bakstycket fattas etc etc. Det kommer även att finnas hornhögtalare.

Det finns radioapparater till minst två auktioner till, dessa auktioner kommer att ske senare, Skånes Auktionsverk bestämmer datum.

Alla radiorör kommer också att säljas i ett enda rop på en senare auktion.

Kent

Inläggav Kent » 24 juli 2009, 16:37

Min nyfikenhet då:
1.000 st såldes i mars och 200 kommer säljas i höst och ett par auktioner till med kanske c:a 500 st då.

1.700 eller omkr 2.000 apparater på Skånes Auktionsverk

Vart tar de andra 10.000 apparaterna vägen då ?

Användarvisningsbild
Micke
Kontakt:

Inläggav Micke » 24 juli 2009, 19:15

Hej Kent,

Tro mig, det finns MÅNGA radioapparater kvar. Och jag menar MÅNGA!!

Problemet är att komma åt dom, det står ett antal i en rum, från golv till tak, med ca 30 - 50 centimeters mellanrum mellan raderna, precis så du kan gå i sidled i raden. Det finns ingen chans att böja sig ner och inspektera en radio, du måste plocka ut dom, men det finns ingen plats att ställa dom, nästa rum är lika fyllt. Och det finns ett antal rum och ett antal lokaler. Du måste ta ut dom ur rummen/lokalen.

Återgå till "Marknader och mässor"