Göran Ågårdhs samling säljs på auktion nr 3 - 27:e mars 2010

Information om veteranmarknader, samlarmässor och övriga evenemang.
Kent

Göran Ågårdhs samling säljs på auktion nr 3 - 27:e mars 2010

Inlägg av Kent » 20 november 2009, 13:43

Det blir ytterligare en julafton för radiosamlare ???

Daniel Knutsson

Inlägg av Daniel Knutsson » 22 november 2009, 21:27

Hej Kent...
Va trevligt! Har du mer info om auktionen,kanske tidigt att veta... men om det blir samma utbud som förra eller jätte jätte mycket?

/Daniel

Kent

Inlägg av Kent » 10 februari 2010, 13:31

Så närmar sig ju den 27 mars och många av oss är säkert nyfikna vad som kommer fram ur gömmorna. Enl. Pier Ågårdh kanske det möjligen kan bli 500 objekt från samlingen och sedan är väl tanken att det ska komma fram ytterligare objekt i Technica området från andra inlämnare också
Vi får väl snart se.
Senast redigerad av 4 Kent, redigerad totalt 25 gång.

Användarvisningsbild
Micke
Kontakt:

Nu börjar det röra på sig....

Inlägg av Micke » 3 mars 2010, 07:01

http://www.skanesauktionsverk.se/radioteknik2.php
Lördagen den 27 mars kommer ytterligare en stor mängd spännande föremål ur den Ågårdhska samlingen att gå under klubban hos Skånes auktionsverk i Landskrona. Ropen, vilka den här gången beräknas till mellan 400 och 500, kommer att försäljas i samband med ordinarie månadsauktion. Starttid för teknikföremålen beräknas till någon gång mellan 16.00-17.00. Definitiv tid meddelas i samband med att objekten publiceras måndagen den 22 mars. Det går också bra att lägga förhandsbud via vår hemsida från detta datum.

Användarvisningsbild
Fredrik
Kontakt:

Inlägg av Fredrik » 22 mars 2010, 13:42

Kent

Inlägg av Kent » 25 mars 2010, 12:49

Jag har tänkt mig till auktionen, skall på fredagen till Växjö i ett annat ärende (ej radioar) övernattar sedan på hotell Chaplin i Landskrona.
Förra auktionen var vi ett radiogäng där som hade det lite gemytligt och gick på en Thai bl.a plus allt radiot-snack med det ser ut denna gång att jag blir ensam denna kväll som övernattar där av radiofolket.
Men efter visningen tills radioprylarna kommer fram c:a kl 16.00 kanske vi går till ett fikställe och så klart pratar dit o datt om radio
ev en ide om nån skulle ha lust.

Daniel Knutsson

Radioauktion

Inlägg av Daniel Knutsson » 25 mars 2010, 16:23

Hej alla Radiointresserade!
jag skulle se om det fanns något intresse av denna radio som jag ska sälja. Frakten blir för dyr,tung sak! tänkte ta med den ner till auktionen.
Det är en finsk radio. Celeston Royal. Funkar. men dock ej rengjord!
radion har lite sprickor på sidorna, annars i bra skick.
500:- eller kom med ett bud. vi ses på auktionen!
Bilagor
DSC05334.JPG
DSC05334.JPG (148.22 KiB) Visad 9318 gånger

Peter Öhrn

Inlägg av Peter Öhrn » 28 mars 2010, 00:23

Hej!
Var det någon som gjorde något fynd på radioauktionen?
/Peter

Kent

Inlägg av Kent » 28 mars 2010, 11:36

Min upplevelse.
Ja för min del så vill jag inte ha Radioauktionen ogjord
Trevligt folk är också ett bra argument
I fyndvägen så köpte jag Saban Freiburg 12:an, jag kunde inte låta bli fastän jag har den förut, Sverigesåld S-märkt.
Den jag hade som mål att ta hem var Philips 751 radiogrammofon med motoravstämning på radion lyckade jag med till billig penning
F.Ö Concerton20-tals med det gröna emblemet plus några andra objekt
Jag hade också ett vakande öga på Philips 2601 men behövde inte anstränga mig jag har ju två st förut.
Det är bara att gratulera Daniel Knutsson till fyndet, auktionens dyraste radio men inte om man ska jämföra kilopriset och hur svår modell att komma över.
Noteras också en Philips motorskala bordsradio 1937 hör o häpna kr.100.-
Så plussar jag ihop inropspriset, provisionen, slagavgiften, parkeringsavgiften och parkeringsböterna för vad som jag fick så är jag helnöjd.
Bilder kanske dyker upp senare.
Senast redigerad av 1 Kent, redigerad totalt 30 gånger.

Användarvisningsbild
Johan
Site Admin
Kontakt:

Inlägg av Johan » 29 mars 2010, 09:26

För min del är jag ganska nöjd, alla önskeobjekt rasslade väl dock inte in samlingen. Motodriven Philips 753 A blev det i alla fall. Dock inte den för 100. Jag lade till 700 + slagavgifter och fick en komplett i bra skick, som dessutom bara kunde pluggas in och köras! Min största förvåning kom när emaljskyltarna såldes. Förra och förförra auktionen gick skyltar för mellan 700 - 2500 kr. En gul Philips för 4400 är ett bra pris för den som sålde!

Jag lyckade även få med en "friggebod" - Philips TDK 701 A projektions-TV. Mer info om denna kommer troligtvis senare...

soda

Inlägg av soda » 30 mars 2010, 14:23

Jag är väl också ganska nöjd med mina köp. Att träffa radiofolk och resonera lite kring grejorna är ju också en extra välkommen bonus.

Här är vad jag köpte:

Nr 657: Luxor 265 DW - ett bra köp tycker jag. Förutom att jag inte alls hade modellen i samlingen så är det också ett ex där man behållit björkfaneret ljust istället för att mörkbetsa efter tidens vanliga sed. Ovanligt och extra roligt.

Nr 725: Orion 555 V - ett bra köp också, som bevisar ett för mig okänt faktum: Att svenska Orion försäljnings AB köpte en serie färdiga apparater av Kungs i Göteborg. Det är nämligen en Kungs 753 V försedd med Orion klisterlappar på bakstycket och ett metallmärke på fronten. Skalan är neutral d. v. s. texten Kungs Radio är borttagen, men inte ersatt med Orion.

Nr 739: Radiola 392 LV - en av få 30-tals Radiolor jag inte hade förut så för 100 (145) kr fick det bli ett impulsköp.

Nr 796: Saba Konstanz Automatic 8-s - Mycket bra köp till det här priset, så jag kunde inte låta bli.

Nr 800: Philips 753 AX - Ja, det var jag som köpte motorphilipsen för 100 spänn. Saknar en av bakelithylsorna till en knapp och har några smårepor, annars komplett. Inte testad än, men ett bra köp utan tvivel.

Nr 851: Skantic G 67 V - en "äkta" Skantic, alltså byggd före Luxors köp. Ett måste för mig som samlar udda svenska apparater.

Nr 903: Radioapparater 2st en Luxor och en HMV - båda lite risiga, men vettiga reservdelar. Kanske inget gyllene köp, men så är det med impulser...

Nr 973: Luxor 653 DWL - Luxorn med det lite ovanliga högtalargallret. Bra skick till bra pris.

Nr 975: Såldes som okänd radio - har en dansk firmamärkning på fronten och ett uppenbarligen danskanpassat bakstycke. Vid närmare granskning i ordentligt ljus visade det sig vara en tysk Schaub med fel rattar och i halvrisigt skick. Jag trodde förstås på att det var något litet danskt 30-talsmärke, men så var det ju inte. Dåligt köp egentligen, men sånt händer...

Nr 990: Kungs 318 V - Ganska ovanlig Kungsmodell som jag bara hade ett risigt ex av tidigare. Solkigt högtalartyg på den här, men det är fint och vitt på min andra, så det blir en liten operation så småningom.

Nr 1019: Moon 104 V - Skogstokigt att betala så mycket för ett så risigt ex egentligen, men Moon hittar man inte varje dag. Chassiet är samma som i Tjerneld 44 V, så den har en Tjerneld (och ev Gylling) koppling, men det visste jag redan. Ångrar mig ändå inte att jag köpte den och hade nog ångrat om jag låtit bli.

Nr 1048: Telefunken Opus 6 - ganska ful fanerskada baktill på höger sida. Såg jag inte innan. Dåligt köp på impuls.

Nr 1054: Philips 790 U - Ganska intetsägande modell så när som på en detalj: Ytterrattarna har Philips logotyp - stjärnorna och vågorna - ingjutna i plasten. Så när som på växelströmsvarianten 790 A tror jag inte det förekommer på någon enda annan Philipsradio. Kul köp till bra pris.

Nr 1154: Concerton III - kanske lite väl maskäten för priset, men jag hade den ju inte så då fick det gå...

Nr 1161: Lenco resegrammofon med inbyggd förstärkare - Impulsköp eftersom det var ett bra pris på en såpass bra apparat helt enkelt.

Det var det hela...

soda

Inlägg av soda » 30 mars 2010, 14:30

Jag glömde att jag köpte Nr 785 också. Hade en sån med trasigt högtalargaller och tyckte jag kunde unna mig en med helt dito.

conny-b

Telefunken.

Inlägg av conny-b » 30 mars 2010, 18:00

Jag lade ett bud på en av de två Telefunken 0 508 S,
men det lyckades inte.
På fotona ser de ut presis som Telefunken Opus 8.
Men jag har letat på nätet,även Radiomuseum.org
hittar inte något om modellen 0 508S.

På Ebay har jag sett att 0 508 S modellen saluförts
som Telefunken Opus 8 Gigantic Hi Fi.
Såg också där att EABC 80 var ersatt med EAB 80.

Kanske Soda eller någon annan kan redogöra mera
om den här modellen.

Conny Björkman

Användarvisningsbild
Fredrik
Kontakt:

Inlägg av Fredrik » 30 mars 2010, 20:17

Själv köpte jag en del men det blev inte så mycket köp som jag hade hoppats på.

Nr 652: TV Dux. TD1422A En 14 tums TV från mitten av 50-talet. Ska försöka få ordning på denna så småningom. Har testat bildröret och det verkade till en början vara helt dött, men efter att ha stått inkopplad till bildrörsprovaren en tid är emissionen nu på det gröna området

nr 1163: Philips rörförstärkare AG9015. När jag provkörde denna gick den i några minuter sen började det ryka. P.g.a dåliga slutrör brändes ett katodmotstånd. Nytt motstånd och nya EL86 och förstärkaren är nu i ett fungerande skick.

Köpte även ett antal mindre radioapparater samt en Blaupunkt TV som jag mest köpte på impuls för att den var billig.

soda

Inlägg av soda » 30 mars 2010, 21:29

Jo, Conny, det är väl egentligen en Opus 8 i svensk exportversion.

Det är lite skumt med Telefunkens apparatprogram för 1957-58. Istället för att kalla apparaterna för Opus, Jubilate, Gavotte etc, som de gjort tidigare år så blir beteckningarna istället O, J och G följda av ett typnummer och ett S. Jag vet inte om det skiljer något väsentligt mot Opus 8.

Du hade verkligen otur: en av dem gick för en hundring och den andra för en tusenlapp, det var väl den senare du lagt bud på.

Det var verkligen snurriga priser ibland. En Telefunken Jubilate för 500 kr samtidigt som jag köpte en motorphilips från 30-talet för en hundring...

Finns otaliga exempel på märkliga priser som mycket styrts av tillfälligheter.

Den som först bjöd en hundring fick i regel radion om det var något mindre intressant objekt och ibland var det ju inte ens bud i salen och då hade de enligt uppgift någon som bjudit 50 kr som grund på allt. Kan ju ha varit återrop förstås, men troligen inte.

När minsta höjning av budet är en 50-lapp upp till 500 och därefter en hundring och när tillkommande avgifter dessutom stiger med en femtedel på lagt bud så blir det inte riktigt plats för de där alldagliga apparaterna. Jag är förvånad över att försäljningen gick såpass bra som den gjorde i bottenskiktet och samtidigt såpass trögt på bättre objekt. Visst fanns det undantag, men det är svårt att se någon logik i allt detta.

Skriv svar