Heathkit

Diskussioner inom ämnen som inte passar någon annanstans.
Christer K

Heathkit

Inläggav Christer K » 25 augusti 2017, 13:53

Jag fick se på DX-köp att det finns en bok med titeln "Classic Heathkit Electronic Test Equipment". För skojs skull sökte jag på nätet för att se om det överhuvudtaget gick att hitta obyggda Heathkitbyggsatser från den tiden det begav sig. Jag trodde att de gått i graven för länge sedan, och jag blev mycket förvånad när jag såg att de fortfarande sålda nya byggsatser: https://shop.heathkit.com/shop/product/ ... gc-1006-26

Jag gillade att bygga deras byggsatser som tonåring på 1970-talet, och har fortfarande kvar en transistorprovare, ett likspänningsaggregat, en stroboskoplampa för bilar, ett 2-kanals oscilloskop samt min första stereoreceiver AR-14 på 2 x 15 W. När jag köpte den sistnämnda minns jag att jag inte hade råd att köpa tillhörande ytterhölje av teak eller valnöt, så jag använde den utan detta. AR-14 kostade 655.- och det var mycket pengar då för en som gick på yrkesskolan. Jag använder fortfarande alla dessa utom receivern (den finns kvar i alla fall). De kanske inne håller toppklass jämfört med kända fabrikstillverkade märken, men det stora nöjet var ju att bygga dem.

Christer

Användarvisningsbild
JanneHagnell

Re: Heathkit

Inläggav JanneHagnell » 25 augusti 2017, 15:43

Sådana där upptäckter gör ju hela veckan. Eller mer! :D
Själv höll jag mest på med danska (?) Josty Kit i Fritt valt arbete i skolan på 80-talet.
Besatt av Blaupunkt bilradio från 70- och 80-talen!

Christer K

Re: Heathkit

Inläggav Christer K » 25 augusti 2017, 20:17

JanneHagnell skrev:Själv höll jag mest på med danska (?) Josty Kit i Fritt valt arbete i skolan på 80-talet.

Det stämmer att Josty Kit var danskt, senare fick de även en butik i Malmö. Jag prövade på deras byggsatser också. Jag byggde en gitarrfuzzbox åt en bekant och monterade den i en låda jag köpte från ELFA. Jag satte även ihop en touchkontroll för lampor som kom med ytterhölje och allt (annars bestod vanligen Jostys byggsatser av enbart kretskort). Kontakten som man skulle beröra (en svarteloxerad aluminiumplåt) var lite okänslig, så jag fick byta den mot aluminiumfolie. Den hade den egenheten att den ibland kunde tända golvlampan mitt i natten. Kanske det var något spöke som var i farten. De gav även ut en bok med titeln "Tillämpad elektronik" och till den medföljde ett kretskort med några enkla byggen (komponenterna fick man skaffa separat). De hade också en pärm med beskrivningar och scheman till byggsatserna som samtidigt fungerade som en katalog.

Apropå byggsatser så minns jag också förstärkaren Sentec som man kunde köpa på 1970-talet. Den fick gott omdöme i Radio & Television.

Christer

Återgå till "Övrigt"