Hur lär man sig om gammal radioelektronik?

Diskussioner inom ämnen som inte passar någon annanstans.
CX-T2

Hur lär man sig om gammal radioelektronik?

Inlägg av CX-T2 » 19 februari 2011, 21:48

Hej!

Finns det något i literaturväg för att få en liten "kick-start" i elektronik. Särskillt då kring radiorör och hur man tänkte när man byggde upp radioapparaterna förr. Helst väldigt grundlig då mina elektrotekniska kunskaper är begränsade.

Tacksam för tips.

/Mattias

lennon
Kontakt:

Inlägg av lennon » 20 februari 2011, 12:16

På antikvariat och hos gamla radioamatörer finns det böcker i ämnet. Möjligen har några publika bibliotek sådana böcker kvar i ogallrade arkiv.
För 50 år sedan lånade jag på Stadsbiblioteket "Modern radioteknik" av Jensen-Kulvik-Ramm och för 45 år sedan lånade jag Teknos böcker om radio- och tv-service. I min second hand-affär har jag på senare tid köpt "Radio" av Lemoine, "Elektroteknisk handbok" utgiven av Natur & Kultur samt "Radiorör och deras användning" av Deketh (sv. översättning Löfgren). På engelska kan man läsa The Radio Amateur´s Handbook från 1940- och 1950-talen.

Lennart

Användarvisningsbild
JohnA
Kontakt:

Inlägg av JohnA » 25 juli 2011, 15:11

Jag fick min kickstart för kanske tio år sedan på en skittråkig husvagnscamping med Tekno´s AM-teknik. Sedan fortsatte jag med Tekno´s FM-teknik och TV-teknik. Böckerna lånade jag på biblioteket och även om de är ganska mastiga i både tjocklek och teorinivå är det de första böcker som verkligen lyckats förklara för mig hur radiotekniken faktiskt fungerar.

Deketh känner jag väl igen, det är möjligt att jag har den tillsammans med en del andra gamla böcker av lite enklare modell än Tekno´s-böckerna. Det finns mängder av gammelböcker som är ganska lika varandra, några bättre några sämre. ARRL-handböckerna kan ofta vara bra, även om de lätt blir lite väl avancerade för nybörjaren med allehanda svårbegripliga byggprojekt.

Mitt tips är att börja hos det lokala biblioteket och göra några fjärrlån med Radio som sökord till böcker utgivna före ca 1960. Ofta kan dessa gamla böcker förklara mycket bättre sådant som idag tycks tas så för givet att man inte ens försöker förklara det.

Räkna med många trevliga timmar i biblioteksböckerna men också ett och annat bottennapp. Bevaka samtidigt Traderas bokauktioner, där kan man ofta hitta radiorelaterade böcker för småpengar. När man vinner en bok för några tior kan det vara klokt att betala lite extra för ett bra emballage så man inte som jag får ett tomt sönderrivet kuvert.

Visst ja, band V av Elektroteknisk handbok innehåller mycket matnyttigt om gamla tiders elektronik och de fyra föregående banden är kul de också om man gillar det mesta om elektriska prylar. Borde finnas i arkivet på något större stadsbibliotek.

Men som sagt, börja med att fjärrlåna Tekno´s AM- och FM-teknik.
John Ahlberg, Vallentuna nordöstra bonnland, elektronostalgist och HiFi-nörd i nollbudgetklassen. http://elektroarkivet.se

notrecnoc

Re: Hur lär man sig om gammal radioelektronik?

Inlägg av notrecnoc » 18 mars 2020, 14:43

Radiobyggboken del 1-3 av John Schröder.
John Schröder var enligt många, Sveriges mest pedagogiska radiobyggboksförfattare. Han har även gjort andra bra böcker exempelvis kortvågshandboken som kom ut 1957.

Användarvisningsbild
Rickard

Re: Hur lär man sig om gammal radioelektronik?

Inlägg av Rickard » 20 mars 2020, 18:37

Om du är slängd i engelska språket kan jag rekommedera att botanisera på sajten American Radio History:
https://www.americanradiohistory.com/index.htm

Här finns otroligt mycket amerikanskt och engelskt material från radions barndom och framåt. branchmagasin, radiotidningar, You name it!

Här hittar du kurser för just radioelektronik
https://www.americanradiohistory.com/Ho ... ourses.htm

Jag önskar att det fanns en lika omfattande sajt för svensk radiohistoria! Tyvärr släpar digitaliseringen av våra tryckta alster efter något enormt, även om det går att hitta lite glimtar här och var!
/Rickard

Skriv svar