AM sändningar på bilträffar??

Diskussioner inom ämnen som inte passar någon annanstans.
PerN
Kontakt:

AM sändningar på bilträffar??

Inlägg av PerN » 29 mars 2011, 07:07

Som numera Amerikabilsentiusiast med gammal orginal rörradio i bilen inser jag med visst vemod att de ju inte finns så värst mycket att ratta in längre.

En sak slog mej dock. Vi har ju flera stora gammelbilsträffar i sverige om somrarna, skulle det inte vara en bra ide för de som är lite hardcore radioentusiaster att rigga upp en gammal fin AM station och sända vid tex bilträffar på somrarna.. Tänk att kunna samordna nåt kul ihop med de som driver och arrangerar Powermeetveckan i Eskilstuna?

Detta för sitt eget höga nöjes skull och för att pusha för sin egen hobby, kanske i samband med utställning av sina egna gamla fina prylar.. den musik som strömmade ut ur radioapparaterna på 40/50 talet är ju så otroligt hårt assosierad till de bilar som existerade då.. men vilka kommer egentligen ihåg de gamla hjältar som satt i radiostationerna och pratade dagarna i ända?

Powermeet i Eskilstuna är nog en av världens största bilträffar (10000 bilar som kmmer och går eunder en vecka??).. och över hälften av bilarna har väl kvar sina gamla AM radios i fungerande skick.. Att sända lite träffrelaterat radioprat och musik av rätt årgång.. och på "rätt språk" :-) kanske tom två kanaler för den kräsne.. 50tals pop på den ena och swing/jazz Sinatra på den andra kan ju inte vara annat än en fullträff.. eller??

Tänk vad lajbans om de som säljer gamla prylar på den obligatoriska maknaden som ju hör till, kunde slanta en peng och får göra reklam för sitt säljstånd.. 25 spänn och 30 sekunder för få sin text uppläst en gång eller hundra för 3 gånger.. 5 minuter träffrelaterad reklam varje hel och halv timme.. på två kanaler mellan 9 och 20. Blir iintresset stort och man säljer ut all tid blir det drygt 70 000SEK i inkomster på en vecka.. på bara lite reklamsvammel.. ;-) släng in en tia för att önska en låt.. eller att hälsa till mamma.. det borde räcka till både bensinpengar och sovplatser för de involverade..

..på nåt vis gillar jag tanken på flera konkurrerande "gammel" radiokanaler under en träffvecka.. utbudet av musik blir ju större.. :-)

Med rätt massage i diverse för hobbyn relevanta media, tidningar o magazin etz borde ju lyssnarunderlaget vara rätt stort när sommaren väl kommer.. inte bara de som är på träffen kan i så fall vara med och lyssna utan även alla som bor i närheten.. en och annan entusiast kanske dammar av sin galmla rörradio och är med :-)

Tänk att kunna ratta in "Radio iAM" på sommaren medan man man sitter och gassar i solen bredvid sin gamla jäkare och dricker kaffe å få lyssna på Glen miller ur orginalradion..

Går det inte att kräma ut på AM bandet över hela sverige på under.. låt oss säga jun-augusti? reklamfinaniserat av bil/veteranbilsrelatretade firmor/bolag etc..

Detta borde ju gynna alla.. inklusive de som tycker att det är roligt att laga gamla radioapparater :-)

Visste man att detta skulle komma att hända får man ju inte bara panik över att motorn kanske hostar och hackar innan säsongen drar igång... man blir ju dessutom lite mer intresserad att få sin gamla radio i bilen att fungera bra..

Kanske är detta korkad ide.. eller kanske jag sparkar in en redan öppnad dörr??
Men om verkligheten kunde bli lika bra som den idé jag spånar runt vore det en win-win situation för två hobbys mina herrar :-)
Det är inte fallet man dör av, det är stoppet!

Användarvisningsbild
JohnA
Kontakt:

Inlägg av JohnA » 25 juli 2011, 15:21

Underbar idé som säkert skulle uppskattas på bilträffarna! Ett helt radiotält med live-prat på storträffarna borde bli hårddiggat och på mindre träffar skulle man som minst kunna sända förinspelade program.

Men jag utgår från att det inte är tekniken utan byråkratin som effektivt kan döda denna entusiasm. Jag har fått intrycket att det är förhållandevis enkelt att få sändningstillstånd på mellanvågsbandet i Sverige men jag antar att det ska till en kommeriell idé eller en ganska stor uppslutning för att få ihop en godkänd utrustning och pengar till alla tillstånd m.m. som måste till. (hoppas jag har fel)

Att ful-sända utan tillstånd lär knappast skada någon om man håller sig på så låga effekter att man knappt når utanför träffområdet. Problemet uppstår nog om någon retar sig på den egenmäktigt tagna friheten att nyttja etern till glädje för andra. Jag utgår från att myndigheterna drar all piratradio över en kam, oavsett om man sänder med 100 watt på FM-bandet i storstaden eller med 0,1w på ett gammalt nedlagt flygfält ute på bonnlandet av entusiaster för entusiaster...

Sedan blir det kanske också skillnad i påföljd om man stolt går ut med att man sänder radio för hela träffen och om man råkar ha fått lite för mycket effekt i den hembyggda MP3- till bilradioconvertern så att den privata musiken läcker över till några av bilarna bredvid...
John Ahlberg, Vallentuna nordöstra bonnland, elektronostalgist och HiFi-nörd i nollbudgetklassen. http://elektroarkivet.se

torbjorn

Inlägg av torbjorn » 26 juli 2011, 23:37

Den här typen av sändningar kallas officiellt "evenemangsradio", och de förekommer redan - men på FM - på en hel del bilträff-liknande tillställningar. Tillståndsproblematiken bör inte bli värre på AM än på FM, men tillståndet måste såklart sökas och en frekvens bli tilldelad.

Det finns redan en frekvensplan för eventuell AM-närradio i Sverige, och mest troligt är väl att man får sin orts frekvens enligt den planen om man skulle söka och få ett tillstånd.

Vad som kan bli en liten utmaning är dock att med enkla medel få till en bra sändarantenn för mellanvåg, det blir liksom lite större anordningar än för FM där det bara är att sätta upp en meterlång dipol i första bästa mast.
Man slås såklart av tanken att snegla på hur sändaramatörer sätter upp antenner för de mer lågfrekventa kortvågsbanden, men vid närmare eftertanke inser man en viktig skillnad: För evenemangsradio vill man få så bra täckning med markvåg som möjligt, men en sändaramatör anser att markvågen är "bortkastad", han är mer intresserad av att få en rymdvåg som kan reflekteras i diverse skikt en bit upp i atmosfären för att kunna nå mycket långt. En antenn för evenemangsradio bör alltså stråla mest horisontellt rakt ut åt sidorna, medan en amatörradioantenn bör stråla mer eller mindre snett uppåt.
Man borde nog börja med att studera hur små lokala AM-sändare i USA löser sina antennfrågor.

Användarvisningsbild
Micke
Kontakt:

Inlägg av Micke » 27 juli 2011, 13:08

Det finns en mycket bra byggsats till AM-sändare att köpa. Den heter AMT3000 från SSTRAN
Till denna sändare kan man bygga en extern antenn som ger en markvåg på ca 1 - 1.5 km. Höjer man antennen upp till 6 meter kan man nå upp till 3 km.
Allt på 100 mW.
Jag själv har en sådan sändare, läs min recension här viewtopic.php?t=38

Annars får man ta till det grova artilleriet:
AM TRANSMITTER 520-1800KHz 300w Carrier 1200w PEP

PerN
Kontakt:

Inlägg av PerN » 21 augusti 2011, 11:03

Så det torde vara genoförbart dock? Underbart :-)

Jag håller tummarna för att några tappra radioentusiaster tar sej an denna utmaning, slänger in en artickel i Classic motor eller nåt och låter stenen börja rulla. Kör hårt Boys!

Har preis fått fart på den gamala Sonimatic som sitter i min Buick Roadmaster från 1948.

Man är väl lite larvig men jag blev så till mej att jag höll på att kissa på mej när den gamla burken vaknade till liv... ;-)

Det var vibratorn som hade stannat, så att efter att försiktigt ha pillat upp vibratorburken, plockat ut innanmätet och demonterat kontakterna för rengörning och putsning av det som var bränt och monterat ihop det hela blev det efter en stund nyheter på Ryskoslotjenienska och Tyska... :-D

Redo för nästa sommar då... :-)
Det är inte fallet man dör av, det är stoppet!

torbjorn

Inlägg av torbjorn » 21 augusti 2011, 20:19

I samband med Radio Nord-jubileet tidigare i år kördes det evenemangsradio på både mellanvåg och kortvåg, det var tydligen inga större besvär med tillstånd för det.

torbjorn

Inlägg av torbjorn » 25 oktober 2011, 19:38

Jag har inte kunnat låta bli att grunna på effektiva och lättbyggda antennlösningar för lokalsändare på mellanvåg.
För högre frekvenser (t ex 27 och 31 MHz kommunikationsradio) förekommer det ju starkt förkortade 1/4-vågsantenner i form av en ca 90 cm lång glasfiberstav med en gleslindad spole runt hela längden och ett kort justerbart toppspröt.
Vad skulle hända om man skalar upp en sådan antenn och utgår från en vanlig glasfiberflaggstång som man förser med en lämpligt dimensionerad lindning av kopparlina (t ex 1,5 mm² FK) och en sammanhängande metallmassa i toppen? Givetvis måste man förse antennen med ett bra jordplan i form av t ex radiella ledningar på marken eller ytligt nedgrävda.
De problem jag kan tänka mig är dels mindre lyckat strålningsdiagram - alltför mycket av energin strålar ut snett uppåt - och dels risken att den blir för smalbandig för att vara praktiskt användbar.

Markus A
Kontakt:

Inlägg av Markus A » 27 januari 2012, 10:20

En heliumballong skulle väl lösa alla problem?

//M

Markus A
Kontakt:

Inlägg av Markus A » 27 januari 2012, 10:25

Hm. Om man lindar den glesa spolen runt ett rep vore det ju enkelt att hissa upp det i flaggstången (eller heliumballongen)...

Värre då med jordplanet.

Om man ställer ett antal bilar i stjärnform kring masten och ansluter dem till varandra?

/M

fretchi

Inlägg av fretchi » 20 november 2012, 22:26

Underbar ide med lite Glenn miller i monohögtalaren! Dock antar jag att jag kommer hamna utanför täckningsområdet hur som helst, men ändock!

Ska ta mig ner till Rättvik i sommar, så ställer någon upp en AM-antenn så kommer jag att lyssna då i alla fall! :D
//Fredrik

Skriv svar