Hemsida för elektrolyter med udda värde

Diskussioner inom ämnen som inte passar någon annanstans.
Fredrik Svensson

Hemsida för elektrolyter med udda värde

Inläggav Fredrik Svensson » 9 december 2012, 21:28

Jag funderar lite på att byta ut alla 6 elektrolyter i mina HPM-70 då vissa säger att det gör en klar skillnad även om andra säger att det bara är slöseri med pengar. Men beroende lite på vilka kondingar man köper så kan det bli ganska billigt så varför inte försöka?

Problemet är att försöka hitta rätt värde. De jag behöver är 0.8,3 och 6uF (63v opolariserade) men de finns inte på Farnell eller Elfa. Verkar inte heller finnas någon annanstans vilket är lite konstigt. Så jag undrar om någon vet någon hemsida som har de här sakerna men även är pålitlig eller om någon skulle råka ha dessa liggandes hemma.

Det skulle även vara lite intressant och veta om någon gjort detta och märkt något resultat. På de allra flesta rörradioapparater som har någon slags konding i ''delningsfiltret'' så brukar de vara slut men jag tänker lite mer på högtalare från 70 talet tills nu.

Efter lite mer tittande så har jag hittat det närmaste. På Conrad har de 3.3 och 6.8 uF opolariserade 100V men de stämmer ju inte exakt men går det ändå?
Kenwood KD-500 med Grace G-940 samt Grace F9, Studer B67, Yamaha CA-2010. Yamaha NS-1000M

lennon
Kontakt:

Inläggav lennon » 9 december 2012, 22:03

"då vissa säger att det gör en klar skillnad"
Inom ljudbranschen finns det gott om amatörer som tycker sig höra skillnad mellan allt möjligt. Om jag misstänker att en elektrolytkondensator kan ha torkat och tappat sin kapacitans använder jag mitt analoga universalinstrument på passande ohm-område där jag ser tydligt utlag när jag skiftar testsladdarna mellan kondensatorns poler. Om utslaget blir lika stort som för en pålitlig kondensator med samma kapacitans är den provade OK.

Lennart

torbjorn

Inläggav torbjorn » 9 december 2012, 22:18

Elektrolytkondensatorer tillverkas ju med mycket stora toleranser, så originalkondensatorerna har förmodligen haft ± 20 % eller kanske till och med ± 50 % från början. Hade kondensatorvärdet verkligen varit kritiskt så hade konstruktören från början inte valt elektrolytkondensatorer utan kostat på plastfoliekondensatorer istället.

En annan möjlighet när det gäller att prova misstänkta elektrolyter utan att behöva skaffa en dyr LCR-mätare är den s k komponentprovaren som jag brukar tjata om, se http://www.radiohistoriska.se/forum/vie ... sc&start=5 .

Numera börjar det vara svårt att få tag i bipolära (opolariserade) elektrolytkondensatorer, de stora välkända kondensatortillverkarna tycks ha slutat tillverka sådana och det enda man kan få tag i är skumma okända fabrikat eller gamla restpartier till överpriser.

När det gäller de här kondensatorerna med värden på enstaka uF så kan man mycket väl använda plastfolie utan att det blir orimligt dyrt eller skrymmande. Lämpliga kondensatorer brukar man kunna hitta i avlänkningsdelen i gamla tv-chassin.

I en del högtalardelningsfilter (exempelvis Telefunken Opus-chassin från 50-talet och för den delen en hel del apparater från så sent som 80- och 90-talet) sitter faktiskt vanliga polariserade elektrolyter och det tycks oftast fungera tillfredställande. Dock ska man nog ta till märkspänningen i överkant i så fall.

Fredrik Svensson

Inläggav Fredrik Svensson » 9 december 2012, 23:40

Lennart
Visst finns det gott om det men ljud är något speciellt då vissa tycker en del saker låter skit men andra tycker de låter bra. Det beror helt enkelt på vad man gillar och för att få reda på det så måste man ju prova sig fram. Visst låter högtalarna fantastiskt redan nu men jag vet ju inte om jag tycker det låter bättre när jag bytt dem och det vet jag inte tills jag bytt dem.
Jag förstår vad du menar med att en elektrolyt är ''dålig'' men olika typer låter olika. Det jag menar med detta är att mina elektrolyter kanske fortfarande är som nya men de kanske gör att ljudet låter på ett speciellt sätt.
Så alltså, för att jag ska få reda på vad jag tycker låter bäst så måste jag själv lyssna på de olika exemplen.

Torbjörn
De är de där ''vanliga'' bipolära med grått hölje som jag tror är 20% toleransiga. Funderar på om det är Philips som gör dem men de hade väl sina egna blåa?

Komponentprovaren har man ju sätt många gånger. Ska bygga den så småningom men som sagt så handlar det inte i detta fallet om att de kanske är dåliga.

Jag har ju fått en uppfattning om att de är svåra att få tag på nu för tiden vilket är lite synd. Jag har läst en del trådar om att göra egna men då blir problemet att induktansen blir för hög men visst kan jag prova det också.

Plastfilmskondensatorer verkar också vara svårt att hitta men betydligt enklare än elektrolyterna. De verkar dock bara finnas i låga värden så det blir då nog bara 0.8 samt 3uF. Ska försöka hitta en bra hemsida som har några såna.
Jag har nyligen köpt gamla Philips oljepapperskondensatorer som jag kanske också ska prova med, vissa säger att de ger ett bättre ljud men tyvärr så är det bara en av varje värde.

Nu när jag tänker på det så har jag själv haft någon högtalare med en ''vanlig'' elektrolyt. Hittade den i ett ödehus för några år sedan men var tyvärr bara skrot. Kan dock nu säga att den var från 60talet. Jag har kvar delningsfiltret till mellanregistret, kommer starta en ny länk om den då jag tycker den är märkligt uppbyggd. Jag kan ju även här prova med vanliga elektrolyter och lyssna.
Kenwood KD-500 med Grace G-940 samt Grace F9, Studer B67, Yamaha CA-2010. Yamaha NS-1000M

torbjorn

Inläggav torbjorn » 10 december 2012, 00:02

En elektrolytkondensator, även bipolär, har så höga förluster av alla möjliga och omöjliga slag att eventuell induktans i en "hemgjord" kondensator blir jämförelsevis helt försumbar. Tänk också på att i ett högtalardelningsfilter så kommer kondensatorn som regel att ligga i serie med högtalarelementet, och dess "läckinduktans" är också många gånger större än de induktanser som eventuellt kan förekomma i kondensatorn. Det som möjligen skulle kunna ställa till problem i ett högtalardelningsfilter är om kondensatorns serieresistans, ESR, är alldeles för hög, som den ju kan bli när en gammal elektrolytkondensator börjar torka ut.

Större plastfoliekondensatorer, upp till flera tiotal uF, används som startkondensator för enfas asynkronmotorer (t ex takfläktar, kompressorer i kylskåp, värmepumpar mm, tvättmaskiner, diskmaskiner osv). Andra användningsområden är som faskompenseringskondensator i lysrörsarmaturer samt som energilagring "laddkondensator" i elstängselapparater. Så det är inga problem att få tag på sådana om man behöver.

Fredrik Svensson

Inläggav Fredrik Svensson » 10 december 2012, 14:26

Ljudia har visst bipolära 1, 3,3 och 6,8 elektrolyter. De är från Visaton och de är ju ett känt ''Hifi'' märke så de kanske är bra och prova med först? De är ju billiga (10-20kr st) så det är värt ett försök.
De har även folie och polypropen men det finns visst skilda åsikter om vad som är bäst och enda sättet är att lyssna på dem men de är lite dyrare. Får se om jag köper de också.

Fredrik Svensson

Inläggav Fredrik Svensson » 29 januari 2013, 16:08

Det blev denna typ tillslut : https://www.elfa.se/elfa3~se_sv/elfa/in ... 172&in=fam

De har gjort en enorm skillnad när det gäller ljudet. Väl värt pengarna! Diskanten är mycket tydligare så nu hör man verkligen den där fina banddiskanten.

Jag har spelat med dom ca 10 timmar så de är inte helt ''inspelade'' än men jag tror knappast ljudet blir sämre.

Återgå till "Övrigt"