När stängs FM-bandet?

Diskussioner inom ämnen som inte passar någon annanstans.
Kristian J

När stängs FM-bandet?

Inlägg av Kristian J » 30 december 2012, 16:47

Jag har en ofta återkommande mardröm att FM-bandet stängs ned. Därmed upphör existensberättigandet för alla mina radioapparater som jag dagligen lyssnar på (en i varje rum).

Men hur länge kommer det att vara igång?

Användarvisningsbild
Linus Johansson

Inlägg av Linus Johansson » 1 januari 2013, 12:57

Vore vansinne att stänga ner FM-bandet!
Är ju inte precis som med TV där det bara var att köpa en digitalbox till hemmets 1-2 apparater, som står still på samma plats och dessutom förnyas betydligt oftare än en radio.
Trist för en annan som samlar på TV från 80-talet och äldre, men ändå..

Värre blir det med alla radioapparater i hemmet, samt den inbyggda i bilen, klockradion i sovrummet, den lilla praktiska fickradion, stereons fina tunerdel o.s.v..

Tyvärr så tror jag att en nerstängning kommer gå fort nu när det är på mode att allt analogt skall bort, men vi får väl hoppas att vanlig FM får leva kvar ett tag till.
Jag är mest bekymrad över radion i bilen, och hur varierande mottagning kommer yttra sig där? Tar ju hellre lite brus i tunnlar o.s.v.. än digitalt hackande.

Trist ändå att SR bränner mängder med pengar på DAB när framtidens radio i sådana fall borde vara IP-baserad och sändas över befintligt 3G/4G-nät.

agfamatic

Inlägg av agfamatic » 1 januari 2013, 17:22

i england snackar de om att stänga ner sina mellanvåg och långvågsändningar och jag har även hört en del ryckten om en del britiska politiker som har lobbat för en framtida nerstängning av FM bandet. :shock:

jag läste också för många år sedan om ett förslag (inom post och televerket antar jag) om att stänga ner FM bandet här i sverige :evil: men som tur var ansåg man att det var ur en teknisk synpunkt ett dåligt förslag och desutom allt för dyrt så det antogs aldrig.

angående DAB så är det ur kvalitetsynpunkt inte särskilt bra det har låg samplings frekvens och är kraftigt komprimerat och DAB-mottagare har vad jag förståt dåligt felkorigeringssystem vilket inebär att även små störningar orsakar att ljudet börjar hacka eller försvinner helt.

och vi vet ju alla hur dålig känslighet många billiga moderna radioapparater kan ha.
så då kan man nog tänka sig att det skulle nog bli ganska svårt att lyssna på DAB problemfritt såvidare man inte råkar bo granne med sändaren eller köper en dyr DAB mottagare av Delux modell och har en bra antenn till denna.

Kristian J

Inlägg av Kristian J » 1 januari 2013, 17:34

Det kanske inte blir ett tekniskt-realistiskt och noggrant analyserat beslut, utan ett POLITISKT beslut!! Då är vi illa ute, ja då är mänskligheten illa ute!!

Stig B

FM Nätet

Inlägg av Stig B » 5 februari 2014, 21:18

Låt oss agera, medans tid är, ring eller skriv till Sveriges Radio, ring in till P1 debattprogram. - Ungdomen av idag börjar upptäcka de gamla fina radiomottagarna, som har mycket bra FM ljud, och om SR skulle DABba sig så blir ju dessa mottagare oanvändbara. - Det är helt riktigt som en av er påpekar att DAB redan är ute och föråldrat, nu när allt går att lyssna på via Internet. Dessutom är det ett otroligt slöseri, när man måste byta ut milliontals mottagare som finns i alla möjliga miljöer, de finns på arbetsplatser, på hotell, i bilar och lastbilar, de finns fastmonterade i kök, och snacka inte om alla dessa klockradios mm mm. Och för att inte tala om alla lokala radiosändare, som tex CMR 105,5 i Svalöv - var skall de ta vägen om svensken kastar bort sin FM-radio ? skall de också gå över till dab ??
Låt oss sprida protesten vidare - som ringarna på vattnet, när du släppt en sten i.
Stig Bengtsson
Landskrona

Stig B

FM Nätet

Inlägg av Stig B » 5 februari 2014, 21:20

Det finns tillräckligt med digitalskit, så de skall låta FM vara i fred !!

Stig Bengtsson
Landskrona

agfamatic

Inlägg av agfamatic » 6 februari 2014, 22:14

hmmmm om man kanske skulle kunna anordna nån form av samverkan för bevarandet av FM bandet bland de olika radioföreningarna i sverige som tex
radiohistoriska föreningen i västsverige, radiomusset i motala, de olika DX-klubbarna, radioamatörföreningar och förstås vår egen förening Sveriges Radiohistoriska Förening.

torbjorn

Re: När stängs FM-bandet?

Inlägg av torbjorn » 31 mars 2015, 13:08

PTS kom härom veckan med ett remissvar där de sågar övergången till DAB ganska grundligt.
http://www.pts.se/upload/Remissvar/2015 ... 014_77.pdf

Användarvisningsbild
JanneHagnell

Inlägg av JanneHagnell » 1 april 2015, 16:42

Som sagt, när något är politiskt på modet så väger argument som bygger på logik och görlighet lätt. Idag ska ju allt skötas digitalt och folk som inte vill/kan klara det (typ pensionärer) skiter man bara i.
Besatt av Blaupunkt bilradio från 70- och 80-talen!

Roy Sandgren
Kontakt:

Inlägg av Roy Sandgren » 17 april 2015, 10:02

Denna utredning beställd av Alliansen med påbackning av Teracom, SR, MTG, SBS. De FM stationer som fått DAB+ tillstånd skall släcka sina FM sändare när tillstånden går ut. Det är bara SR MTG och SBS, då bara 2 -3 övriga är oberoende ansökningar till DAB+. En ny regering kan ändra på förslaget som var på remis , men närradion skall fortsätta på FM och närradion i Sverige är liberal, då man kan återutsända sitt program på ledig tid över annan närradiostation. SBS MTG har fått sina DAB+ tillstånd oktober -14 och måste vara i etern senast 1 oktober -15. SR avvaktar tillstånd från regeringen för DAB+ tillstånd permanent. DAB+ tester sker i 3 orter, Stockholm, Uppsala och Gävle och gamla DAB i Malmö , Göteborg , Stockholm och Luleå.
DAB+ kan man höra i Skåne från Danmark i kanal 11 C DR P4 och från Bornholm. Hörbarhet i i sydöstra Skåne.

Användarvisningsbild
JanneHagnell

Inlägg av JanneHagnell » 17 april 2015, 16:45

Hörde just att Norge tänker släcka FM och det snart, typ 2018.
Besatt av Blaupunkt bilradio från 70- och 80-talen!

Per Berglund

Inlägg av Per Berglund » 18 april 2015, 16:59

Det var ett 1aprilskämt att vi skulle tvingas skrota våra FM apparater.
Regeringen har sagt att FM-radion kommer att vara kvar.
Det finns ingen vits alls med att gå över till digital sändning.
Men Normännen dom gör som dom vill ändå.
Dä har jag i alla fall hört,
Per Berglund

agfamatic

Inlägg av agfamatic » 15 juni 2015, 07:58

Som ni säkert hört i radion påstår sig miljöpartiet stoppat planerna på DAB radio. Ett bra beslut inte minst för miljön och förstås för alla vanliga medborgare.

Användarvisningsbild
Linus Johansson

Inlägg av Linus Johansson » 23 juni 2015, 23:13

Glada nyheter når oss på kvällskvisten:
http://www.svd.se/regeringen-stoppar-ov ... /om/debatt

Skriv svar