Lågbudget rörförstärkare

Diskussioner inom ämnen som inte passar någon annanstans.
Användarvisningsbild
Fredrik
Kontakt:

Lågbudget rörförstärkare

Inläggav Fredrik » 23 december 2013, 22:38

Här är en liten rörförstärkare med 2 st ECL82 som jag byggde för ett tag sen efter ett schema jag hittade på nätet. Tanken var att den skulle vara så billig som möjligt att bygga. Nättrafon och utgångstransformatorerna hittades i skrotlådan, samt en hel del annat som rörhållare, drossel m.m.

Uteffekten är inte hög, men den låter faktiskt riktigt bra så länge man inte spelar för högt. Blev även förvånad över hur tyst den är. Inga problem med brum alls! :)
Bilagor
rörförstärkare1.jpg
rörförstärkare1.jpg (457.59 KiB) Visad 6820 gånger
rörförstärkare2.jpg
rörförstärkare2.jpg (405.58 KiB) Visad 6820 gånger
rörförstärkare3.jpg
rörförstärkare3.jpg (499.67 KiB) Visad 6820 gånger

Jörgen

Inläggav Jörgen » 5 januari 2014, 15:44

Kul bygge !
Byggde också en förstärkare med ECL82 för en massa år sedan.

agfamatic

Inläggav agfamatic » 6 februari 2014, 22:27

håller själv på att bygga en förstärkare med ett ECL86 jag hade i skrotlådan samt en utgångstrafo från en gammal tandberg.

hittade det här enkla kopplingsshemat på nätet jag hade tänkt testa. och har byggt ett enkelt chassi av en bit aluminium jag hade liggande

om man inte råkar ha ett ECL86 i skrotlådan kan man nog också använda ett PCL86 som är TV-versionen av samma rör (och således mycket billigt) med en 14v grödspänning dock lär det funka utmärkt att mata den från en vanlig 12v trafo med några sekunders längre uppvärmingstid
Bilagor
ecl86 amp.gif
ecl86 amp.gif (6.24 KiB) Visad 6650 gånger
har du gamla elektronikinstrument du inte längre använder? jag köper dem gärna av dig billigt

agfamatic

Inläggav agfamatic » 24 februari 2014, 00:16

Här är förstärkaren jag nämnde fortfarande i teststadiet därav alla aligatorkablar överallt men den verkar funka väldigt bra. Matade den från ett hemmagjort rör-nätagg som lämnar 200v anodspänning (med lite för mycket brum i min mening) och 6v glödspänning

Och förstärkaren verkar funka väldigt bra man behöver inte vrida upp volymen mycket för att få hög volym i alla fall inte med min lilla 4ohm testhögtalare

Chassit gjorde jag av en bit aluminium som ursprungligen satt som frontstycke på någon gammal 70 tals apparat därav de konstiga hålen
Bilagor
image.jpg
image.jpg (100.63 KiB) Visad 6572 gånger
har du gamla elektronikinstrument du inte längre använder? jag köper dem gärna av dig billigt

torbjorn

Inläggav torbjorn » 24 februari 2014, 20:57

Om du har brumproblem, så kan du tänka på att en pentod som slutrör är mycket mer känslig för brum på skärmgallerspänningen än på anodspänningen.

Prova att koppla om så du matar utgångstransformatorn från vänstra änden (i schemat) av motståndet på 270 ohm 2 W , och öka sedan på det motståndet till t ex 1 eller 2,2 kohm så du får ungefär samma spänningsfall över det fastän det inte längre belastas med anodströmmen.

Det kan vara lämpligt att sätta ett litet motstånd (t ex 100 ohm) i serie med skärmgallret, omedelbart vid rörhållaren, för att minska risken för HF-självsvängningar. 1 kohm-motståndet vid styrgallret finns ju redan där i samma syfte.

Om förstärkaren låter "vasst" i diskanten, dvs att den har tendens till distorsion som mest märks vid höga frekvenser, så kan det eventuellt avhjälpas med ett RC-nät över utgångstransformatorns primärlindning. T ex 10 nF i serie med 10 kohm. Syftet med detta är att slutröret ska få korrekt belastningsimpedans även vid så höga frekvenser att induktansen i högtalare och utgångstransformator börjar spela roll.

Fredrik Svensson

Inläggav Fredrik Svensson » 25 februari 2014, 00:03

Vad brukar gain vara på ett enkelt ECL rör? Byggde med ett enkelt ECL86 för ett tag sedan och vad jag kommer ihåg var det ganska låg volym.
Kenwood KD-500 med Grace G-940 samt Grace F9, Studer B67, Yamaha CA-2010. Yamaha NS-1000M

torbjorn

Inläggav torbjorn » 25 februari 2014, 06:52

Du kanske kommer ihåg http://www.radiohistoriska.se/forum/vie ... sc&start=0 ?

Jag kom fram till att trioddelen (i just den kopplingen) får förstärkning ungefär 30 gånger, och pentoddelen kräver ca 800 mV på styrgallret för 50 mW uteffekt (dock med motkoppling genom att katoden är ansluten till en särskild lindning på utgångstransformatorn). Det bör ge 26 mV in på triodens styrgaller för 50 mW uteffekt, och kanske 150 mV för full utstyrning.

De flesta ECL86-förstärkare har ju motkoppling i en eller annan form, och oftast är det motkopplingskretsen snarare än rörets "råförstärkning" som bestämmer vad hela apparaten får för förstärkning.

Fredrik Svensson

Inläggav Fredrik Svensson » 25 februari 2014, 10:31

Just det. Bra med information där.

Förstärkning på 30 gånger är fullt tillräckligt för i stort sett allt så jag hade väl kopplat fel eller något. Skulle gärna bygga den igen fast med två kanaler men det får vänta ett tag.
Kenwood KD-500 med Grace G-940 samt Grace F9, Studer B67, Yamaha CA-2010. Yamaha NS-1000M

agfamatic

Inläggav agfamatic » 26 februari 2014, 22:30

jag kopplade om utgångstrafon och ökade motståndet som du skrev och jag ökade dessutom värdet på filterkondningen i mitt nätagregat från 32uf till 47uf och brummet är helt borta. jag har inte monterat något motstånd vid skärmgallret än men det kommer. och ett RC nät ska jag nog också montera då diskanten låter lite vass ibland dock inte mycket och förutom det låter förstärkaren väldigt bra speciellt med tanke på att den till största delen består av grejer från skrotlådan.

Racing

Inläggav Racing » 22 mars 2014, 20:33

Mm.
Glöm för allt i världen inte "den gyllene regeln."

Om centertapp eller minus på brygga är oväsentligt. Imperativet är att jordningen av första lyt skall träffa samma punkt. Ingenting annat skall släppas i närheten av den punkten. Mr Maxwell osv...
Givetvis finns det mer än så till det med att maskiner blir tysta och väluppfostrade i tomgång,men "den gyllene regeln" är en bra början iaf.

Användarvisningsbild
JohnA
Kontakt:

Inläggav JohnA » 7 december 2014, 17:33

Småförstärkare är trevligt! För 15-talet år sedan räddade jag elektroniken ur en sönderslagen radiogrammofon med stereoförstärkare och tonkontroller. Förstärkaren hade 2xECC83 och 2xEL84 och gav gissningsvis ett par skrällande watt per kanal.

Jag började med att slakta bort tonkontrollen och slapp då även ett ECC83. De ganska små utgångstransformatorerna var tillverkade med fokus på ekonomi, inte HiFi, med både primär- och sekundärlindningarna i var sin hopplös "klump" i stället för i flera blandade lager. Nästa steg blev att åtgärda detta. Minns inte hur många sektioner jag delade upp lindningarna i men gissningsvis tre lager primär åtskilda av två sekundärlager där emellan. De tre sektionerna primärlindning bjöd på den givande förmånen att kunna koppla slutrören ultralinjärt, alltså driva slutrörens skärmgaller från uttag mellan anod och B+. Detta förbättrade ljudet betydligt, på en mindre bekostnad av uteffekten.

Detta var precis i början av min hembyggarresa med rör-hifi så det var knappast yttersta kvalitet och vetenskap i mina insatser.
John Ahlberg, Vallentuna nordöstra bonnland, elektronostalgist och HiFi-nörd i nollbudgetklassen. http://elektroarkivet.se

Återgå till "Övrigt"