Kvicksilver - ett vitt pulver?

Diskussioner inom ämnen som inte passar någon annanstans.
Fredrik Svensson

Kvicksilver - ett vitt pulver?

Inlägg av Fredrik Svensson » 10 april 2014, 19:45

Läste på ett forum att många gamla apparater har någon slags kvicksilver legering som med tiden blir ett vitt pulver. Det hade till och med varit en som hade testat det och kommit fram till att det var kvicksilver.

Före jag läste det här tog jag alltid en borste och dammsugaren men nu känns det lite farligt. Den senaste tiden har jag använt en trasa med t.ex elektroniksprej där det har funnits plats men ex. mellan skärmburkar går det inte.

Är det någon här som har någon tanke om detta? Verkar riktigt farligt om man andas in detta.
Kenwood KD-500 med Grace G-940 samt Grace F9, Studer B67, Yamaha CA-2010. Yamaha NS-1000M

torbjorn

Inlägg av torbjorn » 10 april 2014, 20:42

Det känner jag inte igen, däremot är det ju vanligt med kadmium som rostskyddande beläggning på järnplåt, skruvar mm (speciellt i Philipsapparater), den kan ge ett gult eller gulgrönt pulver när den oxiderar.

Kadmium är framför allt farligt om man sväljer det, så man bör vara mycket noga med att tvätta händerna sedan man har hållit på med en apparat som är misstänkt på det sättet (det gäller iofs för all gammal elektronik - bly från lödtenn mm är ju inte heller så trevligt att få i sig).

Det man främst tänker på när det gäller kvicksilver i elektroniksammanhang är ju kvicksilverströmbrytare (Luxor trådspelare, gamla termostater mm), och kvicksilverbatterier. Det finns också en del större likriktarrör som har använts i sändare, förhistoriska batteriladdare mm, som innehåller kvicksilver.

Jag har sett en uppgift om att små mängder kvicksilver KAN finnas i nästan alla metalldelar som har en galvanisk ytbehandling (förzinkning, förnickling, förkoppring osv). Det var ett knep i branschen att om man hade problem med en ytbehandling - badkemin kanske inte passade ihop med den metall som skulle behandlas, så beläggningen ville flagna av, blev missfärgad eller fick något annat fel - så kunde man ibland lösa det genom att först belägga metallen med ett mycket tunt lager kvicksilver innan man gick vidare med "rätt" ytbehandling.

Fredrik Svensson

Inlägg av Fredrik Svensson » 10 april 2014, 21:22

Nu så kan jag inte hitta den länken men jag tror han hade tagit två prover, ett från en potentiometer och en från ett chassi. Sedan hade han en vän tror jag det var som jobbade med något kemi-relaterat som då konstaterat att det var kvicksilver.

Kadmium har jag hört talas om tidigare men det ska som du säger inte vara så farligt så länge man inte förtär det.
Kenwood KD-500 med Grace G-940 samt Grace F9, Studer B67, Yamaha CA-2010. Yamaha NS-1000M

Användarvisningsbild
JohnA
Kontakt:

Inlägg av JohnA » 7 december 2014, 17:21

På tal om farliga ämnen i gammal elektronik är väl beryllium en otäcking värd att nämnas? Det ska bl.a. finnas i oxidform i vissa specialrör och jag förmodar det då rör sig om metallkapslade rör där anslutningarna sitter inbakade i keramiska isolatorer. Moderna magnetroner i mikrovågsugnar har vad jag förstått ofta (alltid?) berylliumoxid i keramiken.

Hur är det med fjädrande kontakttungor i gamla radioapparater? Beryllium för att ge bättre spänst i koppar var väl ganska vanligt förr och då borde det finnas i väldigt många apparater.

Beryllium har jag läst ska vara riktigt otäckt. Giftigt, eller rent av cancerogent, men att man inte behöver vara speciellt rädd för det i bunden form. Däremot ska man noga undvika att såga/slipa i material som innehåller beryllium.
John Ahlberg, Vallentuna nordöstra bonnland, elektronostalgist och HiFi-nörd i nollbudgetklassen. http://elektroarkivet.se

torbjorn

Inlägg av torbjorn » 7 december 2014, 18:20

Just magnetroner i mikrovågsugnar lär vara berylliumfria, jag har t o m mailat och frågat en av de större tillverkarna om den saken.

Däremot kan man ju hitta berylliumoxid i mer professionella HF-sammanhang, t ex sändarsluttransistorer, konstlaster och andra effektmotstånd för högfrekvens mm. Från någon gång på 70-talet och framåt brukar berylliumhaltiga komponenter vara ordentligt varningsskyltade.
Vad jag har förstått så har en vanlig orsak till berylliumförgiftning varit att man har hållit på med t ex sönderslagen eller åskskadad utrustning med berylliumkomponenter i.

Skriv svar