AM-stationer värda att lyssna på

Diskussioner inom ämnen som inte passar någon annanstans.
Användarvisningsbild
Micke
Kontakt:

AM-stationer värda att lyssna på

Inlägg av Micke » 16 oktober 2006, 20:21

På 1008 kHz sänder Radio10Gold, en station av sk. oldiestyp.
Info: www.radio10gold.nl

På 873 kHz sänder American Forces Network via en 150 kW sändare från Frankfurt. Blandat amerikanskt, både sport och musik.
Kan vara svår att få in då den krockar med ett större antal andra stationer.

Användarvisningsbild
samlaren.org
Kontakt:

Inlägg av samlaren.org » 16 oktober 2006, 21:59

Hallo!

Radio10Gold lyssnar jag på i bilen. (även nätet)
Påminner lite om gamla goda Radio Luxemburg på 208M/1440kHz
Jag skall lägga in lite Luxy på min hemsida så alla får lyssna
till RIKTIG radio. (Radio Nord-sidan)

/Jan

Användarvisningsbild
Micke
Kontakt:

Inlägg av Micke » 16 december 2006, 17:15

Finns det inte fler på detta forum som lyssnar på AM eller kortvåg? Kom igen, dela med er av era erfarenheter vad ni lyssnar på. För det är väl inte så att det är FM ni föredrar :D

Användarvisningsbild
klangfix
Kontakt:

DX-ing

Inlägg av klangfix » 16 december 2006, 21:46

Oj oj oj vad jag har lyssnat mycket på kortvåg och mellanvåg. Det började som en hobbyartikel i Lyckoslanten 1978 eller 1979 och då drog jag mig även till minnes att jag hade en artikel i en "killarnas kalender" från omkring 1977 som också behandlade ämnet DX-ing. För den som inte vet vad hobbyn går ut på kommer här ett kort sammandrag:

Man lyssnar på rundradiostationer från andra länder. Drivkraften är nyfikenheten på andra länder och kulturer samt att höra så exotiska stationer som möjligt. För att kunna skryta med att man hört en viss station vill man få ett bevis för detta. Då skriver man en lyssnarrapport och skickar till stationen. Stationen kontrollerar då rapporten med programdetaljer som används som bevis på att man lyssnat. I bästa fall svarar då stationen med fina färgglada kort eller brev som benämnes QSL. Detta är en gammal morseförkortning och betyder "jag bekräftar". DX-aren samlar på dessa QSL och försöker ofta skaffa sig QSL från så många länder som möjligt. Ett QSL betraktas som "ogiltigt" om det inte avlyssnats från DX-arens egna hemland.

Min aktiva DXing-period var åren 1978-1986 då jag tillbringade många timmar bakom olika radioapparater. Mest har jag suttit och rattat en 28-rörs Collins 392A/URR Se bild:
www.portabletubes.co.uk/boats/r392tn50.jpg
Den drevs på 24V glödspänning och 28-32V anodspänning och drog ca 3A då den väl kommit igång. Startströmmen var dock 15-20A !

De stationer som jag tyckte var mest intressanta var bl a Afrikanska stationer på 60meterbandet mellan kl 21 och 24 Svensk normaltid (SNT) samt sydamerikanska stationer (60mb = 4,8-5MHz) nattetid efter 01-02 och fram till gryningen.

Under mina år hade jag många brevkontakter med stora och små stationer över hela världen och hobbyn var väldigt trevlig, men ack så svår att kombinera med att försöka ha ett socialt liv och träffa tjejer etc. Jag kan tänka mig att DX-arna var vår tids chattare eller datorspelare, som oftast höll sig för sig själva. DX-hobbyns definitiva död kom troligen då internet gjorde sitt intåg. Idag är det mest folk som är 40+ som håller på med hobbyn. Medelåldern på de få aktiva ligger nog snarare kring 60-70 år om jag får gissa. På 50-talet var det över 10 000 aktiva registrerade DX-are i Sverige. På 1980-talet hade MKVK (Malmö kortvågsklubb) storleksordningen 100 medlemmar, men då fanns det några som inte bodde i Skåne.

För min del var det inte bara en ensamhobby, för jag var faktiskt mycket aktiv i Malmö Kortvågsklubb under en 10-årsperiod och var med och startade tidningen On Air som faktiskt finns fortfarande om jag inte har fel för mig. I denna tidning fanns alltid loggar över vad medlemmarna hade fått in den senaste tiden.

MKVK anordnade regelbundet lyssnarläger i olika stugor som man hyrde. Där träffades 10-15 DX-are över en helg då man drog ut kilometerlånga antenner på t ex Revingehed och lyssnade hela nätterna. Dessutom lärde man känna en massa udda och intressanta personligheter. Var det dåliga radioförhållanden ägnade man sig istället åt kaffedrickande och djupa diskussioner.

Favoritstationer som jag då hade på MV: Hilversum, Deutschlandfunk, BBC, R Luxemburg (nerlagd), Sveriges Radios utlandsprogram (jo faktiskt),

På kortvåg var det t ex Radio Sutatenza, Colombia på 5095kHz (bra musik), HCJB i Ecuador sände då även på svenska, mest missionsprogram men ändå ibland intressanta skildringar från Ecuador. Under 1980-talets början fanns det ett tiotal svensksändande länder, bl a Japan, DDR, Polen, Sovjet, Lettland, Ecuador, Tyskland m fl.

Jag dristade mig även att besöka Jokkmokk två gånger och Abisko två gånger mitt i smällkalla vintern för att där kunna ta emot svaga mellanvågsstationer från Nordamerika som inte hördes någon annanstans i Sverige p g a den starka störningsdimma som man hade från centraleuropeiska sändare. Till slut tröttnade jag dock på hobbyn eftersom jag mer och mer målade mig in ett hörn såsom varande hela klubbens inofficielle radiotekniker och reparatör. Jag hann inte med alla reparationer och ännu mindre att lyssna själv.

Min Collinsmottagare finns kvar och fungerar, men några lyssnarrapporter har det inte skrivits sen 1985.

73 de BGO

PS. Om du känner igen min signatur är du välkommen att höra av dig.
Lagom många prylar när han dör, vinner!

Användarvisningsbild
SM58208
Kontakt:

DX-ing

Inlägg av SM58208 » 17 december 2006, 17:33

Lyssnar ganska ofta på MV och KV, är också medlem i Sveriges DX-Förbund SDXF och Sveriges SändareAmatörer SSA som lyssnarmedlem SM5-8208. Använder en datorbaserad mottagare, s k SDR (Software Defined Radio) typ Elad FDM77, men roligast är att lyssna med mina gamla militära Marconi R1155 och Telefunken E52 från andra världskriget.

Det ger en alldeles särskild känsla att krypa ner i min källarvrå och ratta in exotiska stationer på kortvågen! Skickar också rapporter och får ibland trevliga QSL, tidningar, CD-skivor och annat från stationerna.

Radio Bremen på 936 kHz är en trevlig "oldiestation, China Radio International CRI finns överallt på kortvågen med intressanta program om Kina på engelska och kinesisk musik, de sänder både från Kina och starka reläsändare i Europa och är också bra på att besvara rapporter. Banden vimlar av trevliga stationer, man får höra nyheter i första hand med kommentarer ur olika synvinklar, politik och kultur i olika länder, varierande musik osv.

Använd era gamla apparater till att mellan- och kortvågslyssna!!
(för de fungerar väl?).

Kolla också på min hemsida
http://goto.glocalnet.net/bosradio

Bosse S
SM5-8208

Användarvisningsbild
Micke
Kontakt:

Inlägg av Micke » 30 juli 2007, 22:59

Radio 10 Gold försvinner troligtvis från AM 1008 kHz.
Enligt Media Network's weblog (http://blogs.rnw.nl/medianetwork/?p=8474) sänder Radio 10 Gold med reducerad effekt och kommer eventuellt att sluta sända på frekvensen 1008 kHz AM. Platsen kommer att tas över av en religös radiostation kallad GrootNieuws Radio.

Det förklarar den dåliga signal jag upplevt en tid på denna frekvens.

Användarvisningsbild
samlaren.org
Kontakt:

Radio Luxemburg mm

Inlägg av samlaren.org » 31 juli 2007, 06:18

Radio Luxemburg finns nu på webben sedan någon månader tillbaks.
http://www.radioluxembourg.co.uk/cms/index.php

Har lagt in några minuter innan Luxy stängde 1991 och 1992.
Finns även Ingo-Floyd-matchen 1959
http://www.samlaren.org/radionord/

Många ljudfiler om Radio Nord-program finns här:
http://radiohistoria.jvnf.org/radionord_ljud.htm

Mvh
Jan
Callsign: sm6cjj

Användarvisningsbild
Micke
Kontakt:

Inlägg av Micke » 1 augusti 2007, 22:25

Tack Janne för länken till radiohistoria.jvnf.org. Jag har läst och lyssnat samt laddat hem ljudmaterial till min MP3-spelare jag har i garaget.
Nu lyssnar jag på de gamla Radio Nord programmet, Top 20, De Tio etc när jag meckar med bilen. Som förstärkare använder jag en gammal Marantz 2015.

Lät inte radion bättre förr? Jag tycker det i alla fall.
Micke

Användarvisningsbild
samlaren.org
Kontakt:

Inlägg av samlaren.org » 2 augusti 2007, 10:20

Javisst lät det bättre FÖRR!

Jan
Callsign: sm6cjj

okhan

Re: AM-stationer värda att lyssna på

Inlägg av okhan » 19 juli 2016, 07:47

Hej! Är ny på forumet och detta är mitt första inlägg :) Angående lyssning på KV, MV, LV...hur får man in tillräckligt bra signal för att det ska vara värt att lyssna på i en lägenhet?

torbjorn

Inlägg av torbjorn » 19 juli 2016, 18:55

Om du har en radio med inbyggd ferritantenn eller ramantenn (finns i de flesta apparater tillverkade ca 1955 eller senare) så duger den ofta bra till att börja med. Tänk dock på att den är riktningskänslig så man kan behöva vrida och vända på radion för att få bästa signalstyrka. På de flesta apparater används ferritantennen bara för LV och MV , så för KV behöver man ansluta en lämplig tråd till antennuttaget. Häng ut tråden genom fönstret eller låt den bara ligga inne i rummet, så fritt från elledningar och andra metallföremål som möjligt. Jorduttaget på radion har man ju "klassiskt" kopplat till ett värmeelement eller vattenledning, elnätets skyddsjord kan också fungera. Dock är det ofta ganska hög störnivå på elnätets skyddsjord nuförtiden, och det är inte lika självklart som förr att vatten- och värmeinstallationer är bra jordtag, eftersom plaströr har blivit mer och mer vanliga.

okhan

Inlägg av okhan » 20 juli 2016, 20:47

Får bara in 2 kanaler på LV. MV är dött.
Kanske behöver trimmas. Finns det någon bra tråd på denna sida om hur man går tillväga på rätt sätt? Skulle vilja köpa på mig utrustning för att göra detta. Har oscilloskop, multimetrar och tongenerator.
Vad behöver man för signalgenerator för trimning av samtliga band?

torbjorn

Inlägg av torbjorn » 20 juli 2016, 21:26

Om det är helt dött på ett band så är det mer troligt att det är något "riktigt" fel än att det behövs trimning. Glapp i våglängdsomkopplare, avbrott i någon spole, halvtrött oscillatorrör som är på gränsen till att komma igång, på något band kanske lokaloscillatorn nätt och jämnt går igång, på något annat kanske den inte går alls osv osv.

Christer K

Inlägg av Christer K » 14 augusti 2017, 20:11

okhan skrev:Hej! Är ny på forumet och detta är mitt första inlägg :) Angående lyssning på KV, MV, LV...hur får man in tillräckligt bra signal för att det ska vara värt att lyssna på i en lägenhet?
För att få bra mottagning är det viktigt vilken tid på dygnet man försöker lyssna på de olika banden. På dagen brukar jag inte ens försöka att lyssna på MV, det ska man göra på natten. Tidigt på morgonen är det bra mottagning på den korta delen av KV-bandet, dvs 16 och 20 meter. Sedan förskjuts det under dagen så att 25 och 31 meter börjar bli allt mer användbara. På kvällen hörs 41 och 49 meter bra. På LV-bandet har jag problem med störningar, men brukar kunna få in någon flygfyr som sänder morsesignaler. Annars brukar man kunna höra ryska stationer. Tyvärr så finns inte längre det utbud av radiostationer som fanns på 1960- och 1970-talen när jag började greja med gamla radioapparater. Det man hör bäst nu för tiden verkar vara Kina, som har bra effekt på sina sändare.

På den tiden jag bodde i lägenhet brukade jag koppla radion till det antennuttag som fanns i väggen. Det var bättre än ingenting i alla fall. Jag vet inte hur det ser ut i moderna lägenheter med bredband, fiber etc., och den gamla typen av uttag med ett hål märkt "Radio" och ett med "TV" kanske inte finns kvar? Jag har också experimenterat med ett batteridrivet högfrekvenssteg med en transistor och avstämt med en separat vridkondensator före antenningången, och det gjorde en viss skillnad. Det finns också Luxorapparater med extra HF-steg inbyggt och en sådan kan kanske vara värd att skaffa.

Jag bor numera i en villa och kan då använda en antennlina på ca 20-25 meter som jag dragit några meter upp i luften till en björk. Det hörs en klar skillnad med denna jämfört med en kortare trådstump. Jag har också slagit ner ett järnrör i marken som jordledning men jag brukar inte alltid använda denna (egentligen ska man väl ha en plåt men det är lite svårare att få ner). Det är en hel vetenskap med antenner och hur de anpassas till den aktuella radion, och jag har inte lagt ner så mycket tid på det.

Christer

Skriv svar