Kona om högtalare, steg för steg instruktion

Frågor och tips om rengöring, lackering, polering etc.
Användarvisningsbild
Micke
Kontakt:

Kona om högtalare, steg för steg instruktion

Inläggav Micke » 23 februari 2008, 21:26

Jag fick ett par Bose 501 högtalare av mina föräldrar när dom flyttade till lägenhet. Efter att ha läst lite om högtalarna så misstänkte jag starkt att skumkanterna hade torkat ihop. Bose 501 består av en stor bas samt två små diskanter.
Jag började med att ta bort högtalartyget så jag kom åt högtalarna, och mina misstankar var rätt. Se bild 1. Det syns tydligt en spricka i skumkanten.
Jag petade lite med fingrarna på skumkanten, då ramlade stora bitar av, se bild 2.
Bild 3 visar en högtalare där jag helt rensat bort den gamla skumkanten.
Bild 4 visar den nya skumkanten, det finns ett par säljare på eBay som säljer kompletta kit för renovering av högtalare. I det kit jag köpte var det två skumkanter, en burk med lim, en instruktion och en CD.
På bild 5 har jag lagt på ett tunt lager med lim på insidan av skumkanten.
På bild 6 har jag gjort samma sak på högtalarkonen, nu väntade jag ca 2 minuter för att sedan försiktigt sätta samman den nya skumkanten med konen, här är det viktigt att få det centrerat.
Bild 7 visar resultatet.
Nu ska limmet torka i minst 4 timmar.

I nästa lektion visar jag hur man limmar fast den yttre skumkanten. Nu kommer CD'n att användas. Den har bara ett spår, en sinuston på 30 hz är vad som finns på spåret.
Bilagor
speaker1.jpg
En vanlig syn på gamla högtalare. Sprickor i skumkanten.
speaker1.jpg (196.35 KiB) Visad 12872 gånger
speaker2.jpg
Petar man på skumkanten inträffar vad många uppfattar som en katastrof.
speaker2.jpg (168.16 KiB) Visad 12872 gånger
speaker3.jpg
En rengjord högtalare där den gamla skumkanten helt har tagits bort.
speaker3.jpg (158.9 KiB) Visad 12872 gånger
speaker4.jpg
En ny smumkant, finns att köpa på eBay.
speaker4.jpg (163.85 KiB) Visad 12872 gånger
speaker5.jpg
Här visas hur man lägger ett tunt lager lim på insidan av skumkanten.
speaker5.jpg (146.02 KiB) Visad 12872 gånger
speaker6.jpg
Här har högtalarkonen fått ett tunt lager av samma lim.
speaker6.jpg (184.15 KiB) Visad 12872 gånger
speaker7.jpg
Här är resultatet av sammanfogningen. Det ser bra ut inför steg två.
speaker7.jpg (209.33 KiB) Visad 12872 gånger

Användarvisningsbild
Micke
Kontakt:

Inläggav Micke » 8 mars 2008, 18:12

OK, dags för steg 2. Till detta behövs en stycken förstärkare, en stycken signalgenerator och en stor portion tålamod.

Första bilden visar hur den nya skumkanten väntar på att limmas på högtalarramen.
Bild nummer två visar hur man kopplat högtalaren till en förstärkare och en signalgenerator till en ingång på förstärkaren.

Nu kan man börja.

Först stryker man på ett tunt lager lim på både skumkant och högtalare och låter limmet torka ca en minut. Därefter startar man förstärkaren och signalgeneratorn, den senare inställd på 30 Hz. Ljudnivån på förstärkaren höjs tills man ser att högtalarenkonen börjar röra sig, nu ska man pressa samman skumkant mot högtalare samtidigt som man lyssnar efter skrap och oljud.
Man hör direkt om högtalaren tar emot någonstans. Efter att ha pressat ner kanten och limmet börjat fästa kan man öka volymen så man får ett ganska kraftigt slag i konen, samtidigt som man fortsätter att pressa ner kanten. Därefter sänks volymen och man låter det stå ca 10 minuter.

Under denna väntetid trycker man på kanten så att limmet fäster ordentligt. När man tycker det både ser bra ut och det låter bra kan man svepa över frekvensbandet med signalgeneratorn för att höra så att allt är OK.

Hur blev resultatet då?
Jo, över förväntan, jag fick bära ut högtalarna i garaget och koppla upp dom på en gammal Marantz 2015. Deep Purple har aldrig spelats högre i det garaget, det kan jag lova. Vilket sound!!

Slutkläm:
För en kostnad på ca 300:- för ett par skumkanter och lite tid så kan man med enkla medel få liv i ett par högtalare som förtjänar ett bättre öde än återvinningen.

Nu ska jag kanta om ett par Carlsson OA12 och ett par Bose 901 (som har 9 högtalare i varje låda, det blir 18 stycken, och det kommer att ta tid).
Bilagor
speaker8.jpg
Kant som väntar på lim och 30 Hz.
speaker8.jpg (28.75 KiB) Visad 12836 gånger
speaker9.jpg
Limmet håller på och torkar.
speaker9.jpg (80.38 KiB) Visad 12836 gånger

Användarvisningsbild
klangfix
Kontakt:

Reparation av skumkanter som inte är riktigt så trasiga.

Inläggav klangfix » 14 februari 2009, 10:36

Om du har en skumkant på en högtalare där åldringsprocessen inte hunnit riktigt så långt, så kan du rädda den med hjälp av ett slags flytande bindemedel som används i samband med kakelsättning. Produkten heter Höganäs FB5 Primer. http://www.cchoganas.se/uploaded/docume ... ggbruk.pdf

Måla ett tunnt lager med FB5 på kanten och du har skapat en flexibel elastisk förstärkning av skumkanten. Om det finns sprickor eller hål, kan du armera dessa med tunna bitar av någon väv, t ex gasbinda. Allting målas före och efter med FB5. FB5 ger inte nämnvärt mycket större vikt av konen (vilket teoretiskt skulle kunna sänka systemresonansen) och materialet är väldigt långtidsstabilt och fortsätter att vara flexibelt i många år framöver. Jag har högtalare som är renoverade för flera år sedan, som är lika bra idag som då jag gjorde det.
Lagom många prylar när han dör, vinner!

Återgå till "Yttre renovering"