Klen bas med keramisk pickup?

Diskussioner om typiska elektroniska fel, ersättning av komponenter etc.
Johan Nilsson

Klen bas med keramisk pickup?

Inlägg av Johan Nilsson » 12 mars 2019, 21:55

Hej!
Jag är helt ny i forumet och lägger ut min första tråd. Har med (ovärderlig) hjälp av scheman jag hittat här gjort i ordning förstärkardelen i en Philips B5S01A med g3b-chassi så nu låter den riktigt bra! Det blev sedvanligt byte av rör, papperskondensatorer och motstånd som fallit utanför toleransen. Selénlikriktaren var redan ersatt med kiseldito. Har anslutit radion till en Garrard 4SP med helt ny keramisk Tonar-pickup, ljudet är starkt och rent men basen är mycket svag både på vinyl och stenkaka. Passar inte pickupens signalnivå och impedans grammofoningången som jag antar är gjord för kristallpickup? Måste man koppla in någon form av aktiv filter?
Någon som har liknande erfarenheter?
Hälsningar
Johan Nilsson

lennon
Kontakt:

Re: Klen bas med keramisk pickup?

Inlägg av lennon » 13 mars 2019, 00:08

Signalnivå och impedans ska inte vara något problem. Lyssnar du med inbyggda små högtalare eller har du även provat med yttre låda som har god basåtergivning? I en av mina apparater från Philips har 5-tummarna 120 Hz och i en annan har 6-tummarna 90 Hz resonansfrekvens, båda låter förstås basfattigt.

Lennart

Gustav
Kontakt:

Inlägg av Gustav » 13 mars 2019, 08:01

Är det någon skillnad i nivå mellan radio och grammofon? Har du länk till pickupen? Alltså specifikation

Johan Nilsson

Inlägg av Johan Nilsson » 13 mars 2019, 20:18

Hej Gustav och Lennon
Det är skillnad mellan radio och grammofon. Använder jag radion så är det ordentlig konsprängarbas både med de inbyggda högtalarna och de externa högtalarna Philips Hz2. Att det låter tunt med vinylskivan kanske också beror på RIIA korrigeringen. Antar att någon sådan inte finns i ingångssteget.

Här är länken till dj service där jag köpte pickupen. Den finns även hos Svalander. Specifikationen hittar jag tyvärr inte nu, men jag har den någonstans.
https://www.djservice.se/artikel/tonar- ... gLGuPD_BwE

Gustav
Kontakt:

Inlägg av Gustav » 13 mars 2019, 21:43

Blir volymen lägre när du kopplar om till grammofon?
Någon korrektion behövs ej, den är så att säga inbyggd i pickupen.
Antingen har pickupen för låg utsignal eller så finns det någon kondensator som behöver bytas. Vilken pickup satt där tidigare? Om det var en garrard GC2 så hade den ca 1,5 volt ut. Den du köpt kan ha så lågt som 0,5 volt och det gör stor skillnad. Den skumme också kunna ligga på 1 volt.

Johan Nilsson

Inlägg av Johan Nilsson » 14 mars 2019, 21:35

Hej
Jo, man får vrida volymkontrollen mer med grammofonen inkopplad
Hittade specifikationen på Tonar Ronette ST-105. Utgångsspänningen är 0,25V och impedansen 1Mohm. Det kanske är i minsta laget för ingångsteget, har inte hittat några uppgifter om samtida Philipspickuper att jämföra med.
Man kanske får acceptera att det inte blir bättre än så här, det är ju en nytillverkad kopia förmodligen tillverkad någonstans i Asien och då får man räkna med ojämn kvalitet dåligt matchade specifikationer mot originalet.
Garrarden hade en GC8 som var helt död så den har jag inte kunnat jämföra med.
Så här ser anläggningen ut. (Högtalarna står uppochner)
/Johan
Bilagor
IMG_2498.JPG
IMG_2498.JPG (49.78 KiB) Visad 295 gånger

Gustav
Kontakt:

Inlägg av Gustav » 14 mars 2019, 22:00

Philips brukar kräva 1,0 v på ett ungefär jag brukar bygga en liten förförstärkare som höjer signalen och köpa pfanstiel 226-pickupen, den låter nämligen ganska bra.

Vinken fin anläggning med högtalare! Finna det inbyggda i radion också eller bara externa

Johan Nilsson

Inlägg av Johan Nilsson » 15 mars 2019, 22:06

Hej
Tack för bra svar och engagemang. Mycket uppskattat!
Det har sparat många timmars sökande på nätet.
0.25V i jämförelse med erforderliga 1V är ju en ganska anmärkningsvärd skillnad så nu ska jag försöka hitta någon lämplig förförstäkare.
Angående högtalarna så har radion inbyggda sådana men ljudet är lite burkigt och skramligt. Som en god vän sa till mig: En högtalarlåda av trä, glas och masonit med hål i är ingen bra kombination. Det ligger något i det. Men med de externa högtalarna låter det faktiskt riktigt bra,
inget Quad eller Altec Lansing-ljud men för sin tid och sitt pris helt ok.
Bästa hälsningar
Johan

Gustav
Kontakt:

Inlägg av Gustav » 15 mars 2019, 22:41

Det finns något som heter line lever booster, jag tror det skulle kunna vara något

Rolf Zetterberg

Inlägg av Rolf Zetterberg » 15 mars 2019, 23:19

Det var första gången jag sett högtalarna HZ2 vända upp och ner!

Johan Nilsson

Inlägg av Johan Nilsson » 16 mars 2019, 21:47

Hej
Tack för tipset. Ska söka på en "line lever booster".
Rolf, ställer man högtalarna som de är konstruerade för blir ljudet så bra och tyngdpunkten så hög att de hamnar i vältklassen..... :lol:
Uhhh.....den var dålig!
/Johan

torbjorn

Inlägg av torbjorn » 17 mars 2019, 08:19

Risken är dock att de här "line level booster" -förstärkarna har för låg ingångsimpedans för att fungera bra ihop med en keramisk pickup.
Om man belastar en keramisk pickup för lågohmigt så blir resultatet just att ljudet blir basfattigt.
Jag har en handbok från mitten av 60-talet med en del exempel på förförstärkare för keramiska pickuper, ska se om jag hinner scanna och posta något schema senare idag eller till veckan.

Gustav
Kontakt:

Inlägg av Gustav » 17 mars 2019, 09:12

Ja jäklar det har du rätt i. Funkar nog bara med dator eller telefon mm som signalkälla

torbjorn

Inlägg av torbjorn » 17 mars 2019, 21:06

Här är ett schemaexempel. Ur General Electric "Transistor Manual", seventh edition, augusti 1964.
Ska man bygga såna där förstärkare idag kan man naturligtvis använda modernare transistortyper, t ex BC550C .
GE_RIAA_1.png
GE_RIAA_1.png (50.97 KiB) Visad 160 gånger
GE_RIAA_2.png
GE_RIAA_2.png (22.06 KiB) Visad 160 gånger

Johan Nilsson

Inlägg av Johan Nilsson » 17 mars 2019, 21:58

Stort tack för schemat Torbjörn!
Komponentvärdena visar verkligen om att det är frågan om höga impedanser. Då är det bara att skrida till verket och bygga en sådan förförstärkare men det kommer nog att dröja lite på grund av andra aktiviteter. Nu är i alla fall problemet identifierat tack vare allas mycket bra och sakkunniga inlägg och en lösning finns att tillgå.

MVH
Johan

Skriv svar