Transformatorlöst LF-steg med distorsion

Diskussioner om typiska elektroniska fel, ersättning av komponenter etc.
lennon
Kontakt:

Transformatorlöst LF-steg med distorsion

Inlägg av lennon » 13 juni 2019, 22:32

Jag mätte uteffekten på min Dux V1370 med samma chassi som B5X61A för 800-ohmshögtalare och jag blev besviken. Jag hade väntat mig 4 W odistorderat men fick 1,1 W innan klippning inträdde på den negativa halvperioden. Komponenterna är friska så jag ställer mig undrande om det övre röret får tillräcklig drivning.
B5X61-lf.jpg
B5X61-lf.jpg (71.2 KiB) Visad 990 gånger
Min apparat har två seriekopplade 400-ohmare men jag har mätt över 800-ohmsmotstånd utan utgångstransformatorn för lågimpedans inkopplad. För jämförelse visas nedan Philips föreslagna koppling för två EL86 där skärmgallren matas lite annorlunda, men har det någon avgörande betydelse?
EL86-lf.jpg
EL86-lf.jpg (23.9 KiB) Visad 990 gånger
Philipskopplingen har kritiserats i en artikel av Jon Idestam-Almquist i Radio och television 9/62.

Lennart

torbjorn

Re: Transformatorlöst LF-steg med distorsion

Inlägg av torbjorn » 14 juni 2019, 07:19

Strängt taget drivs ju inte det övre röret aktivt i den kopplingen utan fungerar snarare som en slags konstantströmgenerator. Hur stort är bottenspänningsfallet över det nedre röret när klippning börjar inträda? Kan det vara frågan om en högfrekvent självsvängning, att det skulle behövas ett "stoppmotstånd" i serie med övre rörets skärmgaller eller att komponentplaceringen är olämplig på något sätt?
Även om rören är till synes friska, har du provat med andra rörexemplar (gärna också annat fabrikat) för att se om det gör någon skillnad?

Man kan notera att Philips även har använt en annan variant av den transformatorlösa kopplingen, där båda rören drivs aktivt via ett fasvändarsteg. Den finns t ex i B3- och B4-chassierna.

lennon
Kontakt:

Inlägg av lennon » 10 augusti 2019, 21:40

Det var förhastat att bedöma kondensatorerna som friska enbart för att de inte läckte, jag har bytt alla tjärklumpar som har med tonkontrollerna att göra eftersom de hade ökat 30 % i värde och möjligen hade de någon annan defekt också. Nu är uteffekten 2,3 W vid klippning och klippningen är symmetrisk, trots det är värdet lägre än vad jag hade förväntat mig. Frekvensomfånget är 70-8500 Hz vid -3 dB och 35-11500 Hz vid -6 dB, allt mätt med 800 ohms last. Transformatorn för extrahögtalare läggs parallellt med, inte istället för, de inbyggda och levererar 0,8 W i 5 ohm.

Lennart

torbjorn

Inlägg av torbjorn » 11 augusti 2019, 09:09

Få se nu, 2,3 W i 800 ohm innebär ju ca 43 V effektivvärde, dvs ca 120 V t-t. När nu matningsspänningen till slutsteget är 290 V så blir således summan av båda rörens bottenspänningsfall 170 V, det tycker jag verkar vara i mesta laget. Hur fördelar sig bottenspänningsfallet på övre respektive nedre rör?

En annan möjlighet är förstås om kopplingskondensatorn till högtalaren, C69, skulle ha torkat och fått så hög ESR att den ger ett störande stort spänningsfall.

lennon
Kontakt:

Inlägg av lennon » 11 augusti 2019, 13:54

Jag mätte inte spänningsfall över rören, nöjde mig med att klippningen var symmetrisk. Möjligen är spänningen lite högre än 290 V eftersom nätspänningen är fem procent högre numera. C69 är bra, 12 µF och lågt ESR.
Jag har baxat upp radion på högsta garagehyllan så något mer mätande blir det inte.

Lennart

torbjorn

Inlägg av torbjorn » 15 augusti 2019, 12:30

Det slog mig nu att en principiell skillnad mellan slutsteget i V1370 / B5X61A och de flesta nyare varianter av Philips transformatorlösa slutsteg, är att i V1370 är det övre röret triodkopplat, medan den nyare standardlösningen innebär att skärmgallret växelströmsmässigt följer katodens potential.

Rimligtvis borde det medföra att det i V1370 är mindre "idealt" som konstantströmgenerator, och alltså fungerar som en viss shuntresistans parallellt med högtalaren. Det nedre röret kommer då att "se" en belastningsimpedans som förmodligen är åtskilligt lägre än högtalarens 800 ohm.

lennon
Kontakt:

Inlägg av lennon » 16 augusti 2019, 22:00

Det är en rimlig förklaring till resultatet och det skulle gå att ändra kopplingen för en ny mätning, men nu ägnar jag mig åt andra radioobjekt.

Lennart

Skriv svar