Luxorett

Ställ frågor om modeller, udda apparater eller tillverkare.
AndersC

Luxorett

Inlägg av AndersC » 30 oktober 2019, 19:39

Hej!

Är bara nyfiken, invigde en god vän som i sin tur hade en vän som hade en Luxor Luxorett som han tänkt kasta mer eller mindre, mitt nyväckta intresse sa att jag ville rädda den, trots jag ju fått tag i min Concerton V5097, så erbjöd mig köpa den för en billig peng, så igår kom den hem. Tyvärr inte fungerande och jag vet inte än precis vart jag ska ha den, men den är ju inte så stor, så nåt hörn till den kanske jag hittar.

Modellen heter Luxorett 3802 enligt vad som står på den, hittade den på Radiomuseum, och den sägs vara från 1958, eftersom den inte fungerar så är det nån som vet hu ljudet är på en sån här apparat, sitter ju bara en stor högtalare på den.

En första tanke var att montera nåt nyare i skalet men intresset har tagit överhanden så vill nog kanske försöka få den att funka. Finns ingen skivspelare kvar i den.

Anders

torbjorn

Re: Luxorett

Inlägg av torbjorn » 30 oktober 2019, 22:09

Det är ju en ganska liten och enkel radiogrammofon för sin tid, chassiet heter 5701 W och förekommer också i en del Luxor och Skantic bordsradio. Det kan ses som en lite lyxigare variant av det enkla Luxorita-chassit, kompletterat med bättre tonkontroller, möjlighet till klangregister och lite mer påkostad LF-förstärkare. Schema för antingen detta chassi eller något mycket snarlikt, bör redan finnas upplagt någonstans på detta forum.
Tekniskt intressant genom att FM-radiodelen har en s k Foster Seely-detektor istället för den vanligare kvotdetektorn, en annan trevlig sak är att FM-bandet går ända upp till 108 MHz istället för 100 MHz som är det vanliga på 50- och 60-talsapparater.

Ur renoveringssynpunkt så får man räkna med att (som vanligt) byta en mängd papperskondensatorer och kanske några kolmassamotstånd och elektrolyter. Positiva saker är att den är välförsedd med säkringar redan från början och att selenlikriktaren i nätdelen är en AEG- "burk" som brukar hålla bra.

Om någon har försökt köra igång apparaten efter långt stillestånd och med tvivelaktiga papperskondensatorer kvar, får man vara beredd på att anodsäkringen har gått och ev slutröret ECL82 har tagit skada. Men det är ju inga stora problem.

Den extremt avlånga högtalaren är en typisk tv-högtalare.

Skriv svar