Monark Tobo Typ 225

Här kan du lägga upp scheman, efterlysa scheman m.m.
juste
Inlägg: 15
Blev medlem: 26 november 2019, 18:01
Ort: Bunkeflostrand

Monark Tobo Typ 225

Inlägg av juste » 11 januari 2020, 18:25

Någon som vet var man kan hitta ett schema till en Monark Tobo Bruk Tobo Typ 225?
Eventuellt skulle den också kunna heta Nornan.
Senast redigerad av 1 juste, redigerad totalt 12 gånger.

torbjorn
Inlägg: 3035
Blev medlem: 12 mars 2009, 20:35
Ort: Sundsvall

Re: Monark Tobo Typ 225

Inlägg av torbjorn » 12 januari 2020, 17:37

Kolla först om schemat finns fastklistrat på bakstyckets insida, det gör det ofta på Monark/Nornan.
Om apparatens bruksanvisning finns kvar, så finns ofta schemat i den när det gäller 60-talsapparater med tresiffrig typbeteckning.
Det är mycket möjligt att jag har schemat och kan scanna, men jag befinner mig inte på samma plats som pärmarna just nu.

juste
Inlägg: 15
Blev medlem: 26 november 2019, 18:01
Ort: Bunkeflostrand

Re: Monark Tobo Typ 225

Inlägg av juste » 12 januari 2020, 20:37

Tyvärr finns schemat inte i apparaten. Säkringen till anodspänningen?? har gått och jag skulle vilja veta varför.
Vore tacksam om du har något som kan underlätta.
Det finns en svart/smutsig fet beläggning på det mesta på chassiet som jag inte riktigt förstår vad det är.
Den kanske har stått bredvid spisen i 50år?
Jag bör nog också koppla om "inspänningsväljaren" från 220V till 240V.

torbjorn
Inlägg: 3035
Blev medlem: 12 mars 2009, 20:35
Ort: Sundsvall

Re: Monark Tobo Typ 225

Inlägg av torbjorn » 13 januari 2020, 18:37

Sådärja, här är schema och trimningsanvisning.

Det låter som om beläggningarna kanske mest består av matos. Och att de är svarta i en apparat som har varit med på 60-70-talet ska man inte bli förvånad över, miljön var ju på många håll mycket sotigare på den tiden än man kan föreställa sig idag, pga oljeeldning, trafikleder med tung dieseltrafik utan avgasrening osv osv.

Mest troliga orsaker till att anodsäkringen har gått kan t ex vara kortslutning i elektrolytkondensatorer för att någon har försökt köra igång radion efter lång tids stillestånd utan att ha formerat dem först, eller att slutröret EL84 har dragit för mycket ström pga läckande kopplingskondensator vid styrgallret (C83). I det senare fallet syns det antagligen på det rörets katodmotstånd R33 att det har varit överhettat. Ibland kan EL84 få problem med sekundäremission från styrgallret som får det att börja dra mycket ström trots att kondensatorn är i ordning, tecken på det är om det ligger positiv spänning på styrgallret trots att C83 är i ordning, och den spänningen stiger för varje minut apparaten står på.

När det gäller nätspänningsomkopplaren, så föreslår jag att du mäter glödspänningen i apparaten med en noggrann multimeter och ställer omkopplaren så att glödspänningen blir så nära 6,3 V som möjligt, med den nätspänning som råder hos dig. Det är fullt normalt med några tiondels volt spänningsfall i glödspänningskretsarna, spänningen kan vara lite högre direkt vid transformatorn än vid det rör eller den skallampa som ligger längst bort.
Bilagor
Monark_225_trim.png
Monark_225_trim.png (168.61 KiB) Visad 3186 gånger
Monark_225_scm.png
Monark_225_scm.png (189.51 KiB) Visad 3186 gånger

juste
Inlägg: 15
Blev medlem: 26 november 2019, 18:01
Ort: Bunkeflostrand

Re: Monark Tobo Typ 225

Inlägg av juste » 13 januari 2020, 21:21

Tack så jättemycket. Nu kan man börja att "utforska" den.

Hasse Andersson
Inlägg: 141
Blev medlem: 3 augusti 2011, 12:43

Re: Monark Tobo Typ 225

Inlägg av Hasse Andersson » 22 januari 2020, 13:26

>> "Det finns en svart/smutsig fet beläggning på det mesta på"
>> "chassiet som jag inte riktigt förstår vad det är."

Cigarett rökning kanske.
En radio som hade förvarats i många år hemma hos en inbiten kedjerökare
hade ett lager av tjock kletig beläggning överallt.

juste
Inlägg: 15
Blev medlem: 26 november 2019, 18:01
Ort: Bunkeflostrand

Re: Monark Tobo Typ 225

Inlägg av juste » 1 mars 2020, 16:51

Nu lever den igen. Kortslutning i detektor-förstärkarrör EABC80, avbrott i R13 (MF-först). "Någon" hade trimmat bort oscillatorn till den ena FM-mottagaren. Dessutom gick det åt ca 2dl avfettningsmedel för att tvätta komponenter och chassie.
P2290003.JPG
P2290003.JPG (600.48 KiB) Visad 2236 gånger

Skriv svar